Πέμπτη 8 Σεπτέμβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΧΑΟΥΑΡΝΤ ΧΟΚΣ
Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου

Ο Χάουαρντ Χοκς υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του Χόλιγουντ που ασχολήθηκε με το είδος της κωμωδίας «screwball», τυπικό δείγμα της οποίας συνιστά η, σε επανέκδοση, ταινία του «ΞΑΝΑΠΑΝΤΡΕΥΟΜΑΙ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ» από το 1940. Πρόκειται για ριμέικ της ταινίας του 1931 «THE FRONT PAGE» του Lewis Milestone που, με τη σειρά της, είναι μεταφορά στον κινηματογράφο του ομώνυμου θεατρικού έργου των Ben Hecht και Charles MacArthur. Η «εκκεντρική κωμωδία» που αναφέραμε παραπάνω είναι το είδος που χαρακτηρίζεται από καταιγιστικά ευφυείς διαλόγους, φρενήρεις ρυθμούς και κάποια στοιχεία οπτικού μπουρλέσκ, συστατικό με ρίζες στο βωβό κινηματογράφο και το «slap stick». Η ίντριγκα συνήθως εστιάζει σε κάποιο ζευγάρι που βρίσκεται σε αλλόκοτα δύσκολη θέση, όπως αυτό της ταινίας...

Πρωταγωνιστικό ζευγάρι ο Κάρι Γκραντ και η Ρόζαλιντ Ράσελ, στους ρόλους δύο ερωτευμένων, που μολονότι τους «χωρίζει» ο πόλεμος, τους ενώνει ταυτόχρονα το ίδιο πάθος για τη δημοσιογραφία. Ο Γκραντ, με έμφυτη φινέτσα και αβίαστο κωμικό ταλέντο, χτίζει αριστοτεχνικά το προφίλ ενός ύπουλου και πανούργου εκδότη που τίποτα δεν είναι ικανό να τον αναχαιτίσει στον αγώνα που δίνει να ξανακερδίσει την αγαπημένη του. Η σπιρτόζα Ράσελ πλάθει με μπρίο το πορτρέτο της χειραφετημένης και δυναμικής επαγγελματία δημοσιογράφου. Και η προσωπικο-επαγγελματική τους αυτή σύγκρουση συμβάλλει καθοριστικά στη διεύρυνση και ολοκλήρωση των χαρακτήρων τους.

Η αφήγηση και το οπτικό ύφος της ταινίας κλασικό, άμεσο, φυσικό και ρεαλιστικό προτάσσει μια αυθεντική ατμόσφαιρα τόσο δημοσιογραφικής, όσο και ερωτικής υπόθεσης που κοχλάζει, μια που όλα γίνονται με ταχύτητα και ένταση φωτός. Πρόκειται για ένα πραγματικό διαμάντι του κλασικού Χόλιγουντ, υπόδειγμα σχεδόν για πλήθος ταινιών, με δημοσιογραφικά θέματα, όπου ο πόλεμος των ανταγωνιστών μετουσιώνεται σε πόλεμο των δύο φύλων με τρόπαια το «scoop» αφ' ενός και τον έρωτα αφ' ετέρου.

Ο Χοκς πραγματεύεται τυπικά αμερικανική θεματολογία, τον ενδιαφέρει η κατασκευή σκληρών, λειτουργικών αφηγήσεων που ενσωματώνουν την προσωπική του ηθική του επαγγελματία, το ήρεμο θάρρος και τον αυτοσεβασμό. Το όραμά του για τον κόσμο είναι κατά βάση κωμικό και έχει βαθύτερες ρίζες σε μια ουσιαστική ανθρωπιά που σπάνια συναντάται στις ταινίες άλλων σκηνοθετών. Ανθρωπιά που επιτρέπει στους χαρακτήρες να θριαμβεύουν τελικά πάνω στο απάνθρωπο περιβάλλον, μέσα στο οποίο ζουν. Ενα μέρος της κωμικής αίσθησης του Χοκς απορρέει από την ευχέρεια που διαθέτει ως προς το να αντιστρέφει καταστάσεις και να δημιουργεί χαρακτήρες με αυθεντική ελαστικότητα, ανθεκτικότητα, αλλά κυρίως συνοχή που είναι προϊόν του γεγονότος ότι οι χαρακτήρες αυτοί γνωρίζουν πολύ καλά ποιοι είναι... Η επιβίωσή τους, επίσης, εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό από το ότι γνωρίζουν καλά το φυσικό κόσμο που τους περιβάλλει, από το ότι έχουν συναίσθηση της θέσης τους και κατ' επέκταση ξέρουν πώς να προσαρμόζονται στην κάθε κατάσταση. Η προσαρμοστικότητά τους αυτή τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν οτιδήποτε διαθέτουν ώστε να κυριαρχούν στον κόσμο τους.

Παίζουν: Κάρι Γκραντ, Ρόζαλιντ Ράσελ, Ραλφ Μπέλαμι, Τζιν Λόκχαρτ, Πόρτερ Χολ, Κλιφ Εντουαρντς κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1940).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ