Πέμπτη 19 Ιούλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΤΕΛΦΙΝ - ΜΙΡΙΕΛ ΚΟΥΛΕΝ
Τα 17 κορίτσια

Το κριτικό πνεύμα των δημιουργών της πλανιέται πάνω και γύρω, από την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας των αδελφών Ντελφίν και Μυριέλ Κουλέν. Οι σκηνοθέτιδες μεταφέρουν στον κινηματογράφο ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη κάπου στην Αμερική το 2008, το χρησιμοποιούν σαν τον καμβά όπου πάνω του θα στήσουν τη μυθοπλασία που εγκαθιστούν στη μικρή παραθαλάσσια κωμόπολη Lorient στη Βρετάνη, στο γενέθλιο τόπο τους. Μακριά από ενσυνείδητο φιλοσοφικό ή πολιτικό φεμινισμό, 17 συμμαθήτριες στο Λύκειο της πόλης, αποφασίζουν να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους και οραματίζονται να βάλουν συλλογικά τις βάσεις για έναν άλλο κόσμο. Αφορμή, η απόφαση της χαρισματικής, αρχηγικής φυσιογνωμίας, Καμίγ, που όταν μένει έγκυος από «ατύχημα» αποφασίζει να κρατήσει το παιδί. Τότε, 16 ακόμα συμμαθήτριές της, αποφασίζουν να πράξουν το ίδιο.

Ο αφηγηματικός άξονας της ταινίας στρέφεται γύρω από τη δυνατή και περήφανη Καμίγ, που έγκυος ούσα, μεταφέρει στις φίλες/συμμαθήτριές της, με τα πιο ζωντανά χρώματα, την γοητεία που αισθάνεται από την αλλαγή στο σώμα της, κάτι ικανό επιτέλους να δώσει ένα νόημα στη ζωή, στη βιομηχανική τους πόλη, εν καιρώ κρίσης. Οι αδελφές Κουλέν αφήνουν την κοινωνιολογική ανάλυση στο γαλακτερό γκρίζο της εικόνας του τοπίου, στα ανώνυμα συγκροτήματα των εργατικών κατοικιών και τη βαθιά ανία από την ανέχεια. «Μην πάρεις κόκα κόλα με πάγο, την χρεώνουν πιο ακριβά» ακούγεται να λέει ένα κορίτσι εκεί που όλες μαζί λικνίζονται στις κούνιες της πλατείας, σκαλίζοντας τα κινητά τους, να σκοτώσουν τον χρόνο. Η απόφαση των κοριτσιών σηματοδοτεί πράξη εξέγερσης και αναλύεται στα συστατικά που εν δυνάμει την συνθέτουν, σε υπο-θέματα - καθοριστικά για την ηλικία - τα οποία καθίστανται και οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της ταινίας: Η ανάγκη ταύτισης, ο ρόλος της ηγετικής φυσιογνωμίας, η ένταξη και μέθεξη σε μια συλλογικότητα, η περιπέτεια, ακόμα - ακόμα και ο μιμητισμός...

Ως λάτρης του ρεαλισμού επιμένω ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο συναρπαστικό αλλά και πιο δύσκολο, ιδιαίτερα όταν το έργο σφύζει από αλήθεια χωρίς όμως να παύει να θυμίζει ότι πρόκειται για κατασκευή μυθοπλασίας. Οι αδελφές Κουλέν με την ελαφρών τόνων, βαθιά νατουραλιστική σε σημεία ταινία τους δεν προσβλέπουν σε μαθήματα ηθικής. Αποστασιοποιούνται με ζεστασιά, με τρυφερότητα και εμπάθεια από τις ηρωίδες και τις αποφάσεις τους. Κρατούν το αντικείμενο σε απόσταση έρευνας. Κρατούν υποδειγματικές αποστάσεις ασφαλείας, σε ό,τι αφορά την ταύτιση ή τη δικαιολόγηση πράξεων και λόγων. Στην ακατανόητη για όλους απόφαση των κοριτσιών, αντιπαραβάλλουν την εφηβεία και τις δυσκολίες μετάβασης προς την ενηλικίωση. Κάτι που ο αδελφός της Καμίγ - μισθοφόρος στο Αφγανιστάν, λόγω ανεργίας - συνειδητοποίησε ως ενήλικας πέρα για πέρα. «Θα γεννήσεις μια άνεργη εργάτρια ή έναν μισθοφόρο;» ρωτάει την αδελφή του.

Σημαντικότατο το κάστινγκ. Γκαλερί μοναδικών πορτρέτων εξαιρετικών νεαρών ερμηνευτριών - οι κοπέλες επιλέχθηκαν ανάμεσα σε 600 υποψήφιες. Μικρή και σημαντική ταινία, φτιαγμένη με περισσή ευαισθησία και χάρη ... Να την δείτε!

Παίζουν: Λουίζ Γκρινμπέργκ, Ζιλιέτ Νταρς, Κάρλο Μπραντ, Εστέρ Γκαρέλ, Νοεμί Λοβσκί, κ.α.

Παραγωγή: Γαλλία (2011).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ