Σάββατο 3 Αυγούστου 2013 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ
Παρεμβάσεις προς όφελος του κεφαλαίου

Αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή μέσα στο 2013

Τη στρατηγική που θα εφαρμοστεί στην Αττική τα επόμενα χρόνια στους τομείς των μεταφορών, του τουρισμού, της πολεοδόμησης, της βιομηχανίας, του εμπορίου, των υπηρεσιών, της ενέργειας, του πολιτισμού και του περιβάλλοντος, με στόχο να δημιουργηθούν νέα πεδία κερδοφορίας στο μεγάλο κεφάλαιο, περιλαμβάνει το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Το συγκεκριμένο κείμενο έστειλε προχτές ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Μανιάτης στους συναρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης Υποδομών, Υγείας, Πολιτισμού, Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη θα έχουν διατυπωθεί απόψεις ώστε να ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στο 2013.

Το Σχέδιο ήταν έτοιμο και είχε παρουσιαστεί τον Ιούλη του 2011 από την τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ (Γ. Παπακωνσταντίνου, Ν. Σηφουνάκης) και τον πρώην πρόεδρο του Οργανισμού Αθήνας κ. Γ. Πολύζο.

Ως πρώτος στρατηγικός στόχος του Ρυθμιστικού είναι η «οικονομική ανάπτυξη, ισόρροπη, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά βιώσιμη ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας, προώθηση της καινοτομίας, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας». Με σαφήνεια, δηλαδή, δηλώνεται η προσήλωση της κυβέρνησης στη λογική της ανταγωνιστικότητας που αποτελεί τον πυρήνα της Στρατηγικής της Λισαβόνας, που καμιά σχέση δεν έχει ούτε με την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε με μια ανάπτυξη προς όφελος των εργαζομένων και των αναγκών της λαϊκής οικογένειας.

Αναλυτικότερα, μεταξύ άλλων, το Ρυθμιστικό προβλέπει την ανάσχεση των επεκτάσεων των σχεδίων πόλης, καθώς όπως αναφέρει «η πολεοδομημένη και θεσμοθετημένη προς πολεοδόμηση γη θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες σχεδόν διπλάσιου πληθυσμού». Προτείνεται, λοιπόν, η ανακύκλωση ήδη πολεοδομημένης γης και με επανάχρηση κτιρίων και αναπλάσεις, προς όφελος βέβαια του μεγάλου κεφαλαίου που ήδη στο κέντρο της Αθήνας συγκεντρώνει τέτοια παλιά κτίρια που τα αγοράζει κοψοχρονιά. Η όλη αυτή μάλιστα επιχείρηση θα γίνει και με οικονομικά κίνητρα. Προβλέπει επίσης το σταδιακό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης και την απαγόρευση των παρεκκλίσεων κάτω από τα 4 στρέμματα, δίνοντας το έναυσμα για ένα ακόμη μπαράζ συγκέντρωσης της γης σε λίγα χέρια. Πολύ περισσότερο, όταν προβλέπει και αντισταθμιστικά οφέλη για την εκτός σχεδίου δόμηση, με πρόσχημα το κόστος που επιφέρει στο περιβάλλον και τις υποδομές, δηλαδή πρόσθετες εισφορές σε χρήμα υπέρ του Πράσινου Ταμείου. Χαράτσια επίσης θα πληρώνουν και όσοι ωφελούνται, δηλαδή αποκτά υπεραξία η γη τους, λόγω διαφόρων έργων υποδομής, όπως χαράξεις δρόμων, εγγύτητα σταθμών του μετρό κ.λπ.

Στον Ελαιώνα, σχεδιάζεται η δημιουργία υποδοχέα - στο πλαίσιο των Επιχειρηματικών Πάρκων Ειδικού Τύπου που προβλέπει ο Ν. 3982/2011 - με κύριο προσανατολισμό στους τομείς τροφίμων, γεωργίας και βιοτεχνολογίας, πράσινων υλικών, τεχνολογιών δόμησης και κατασκευών. Ανάλογοι υποδοχείς σχεδιάζονται επίσης στο Διεθνή Αερολιμένα, για τη δημιουργία συστάδων επιχειρήσεων (clusters) καινοτομίας, με τη συμμετοχή επιχειρήσεων κλάδων προηγμένης τεχνολογίας, εκπαιδευτικών και ερευνητικών φορέων, καθώς και στο Θριάσιο σε τομείς της πράσινης επιχειρηματικότητας. Αναζητείται η χωροθέτηση Επιχειρηματικών Πάρκων κατά προτεραιότητα σε περιοχές όπως είναι οι πύλες εισόδου της Περιφέρειας, κοντά στους κόμβους συνδυασμένων μεταφορών π.χ. στην από Βορρά είσοδο του ΠΑΘΕ (όρια νομού Βοιωτίας - Αυλώνας), στη δυτική είσοδο του ΠΑΘΕ (Μέγαρα - Θριάσιο Πεδίο, Ασπρόπυργος, Μαγούλα, συμπεριλαμβανομένου του υπό ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου ΟΣΕ), στον Εμπορευματικό Λιμένα Ικονίου - Κερατσινίου, και στην περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα.

Στις μητροπολιτικές παρεμβάσεις, εκτός από εκείνες που αφορούν την Πανεπιστημίου ή τη διπλή ανάπλαση Βοτανικού - Αλεξάνδρας, περιλαμβάνεται παρέμβαση στην Ακαδημία Πλάτωνος, με επέκταση προς τα δυτικά του προγράμματος ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων. Μεταξύ άλλων, προωθείται στην ευρύτερη περιοχή κατοικίας, πολεοδομική παρέμβαση με μείωση των συντελεστών δόμησης και έλεγχο των χρήσεων γης, απομάκρυνση του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΤΕΛ) κ.τ.λ.

Στον Πειραιά, θα ενταχθούν σε ενιαίο πρόγραμμα οι πολεοδομικές παρεμβάσεις στην έκταση από το Γήπεδο Καραϊσκάκη ως τον Αγ. Διονύσιο. Για την ίδια περιοχή, προβλέπεται πολεοδομική παρέμβαση στη Λιμενοβιομηχανική ζώνη Δραπετσώνας - Κερατσινίου.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κατευθύνσεις προς όφελος των μονοπωλίων (2011-07-21 00:00:00.0)
Αποκορύφωμα της πελατειακής πολεοδομικής πολιτικής (2002-03-08 00:00:00.0)
Ποιες είναι και τι κρύβουν οι αλλαγές που προωθούν (2000-11-19 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ