Σάββατο 5 Οχτώβρη 2013 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Αποκαλυπτικές ομολογίες

Μιλώντας χτες στην έναρξη του 34ου Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Νίκος Σταθόπουλος, είπε με αφοπλιστική ειλικρίνεια:

-- «Η ιστορία μεταφορών από το 1800 μέχρι σήμερα είναι ιστορία κυκλική. Υπήρξαν περίοδοι ιδιωτικοποίησης και υπήρχαν περίοδοι επανεθνικοποίησης (...) Το γεγονός είναι ότι στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε έναν κύκλο που ευνοεί την ιδιωτικοποίησή τους (...) Οι κύκλοι δεν είναι συγχρονισμένοι στην περιφέρεια και στο κέντρο και υπάρχουν καταστάσεις στις οποίες μια διαδικασία που έχει εξελιχθεί σε κάποια κέντρα πριν από κάποιες δεκαετίες, φθάνουν στην περιφέρεια αργότερα, αλλά υπάρχει και το ανάποδο». Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης λέει με σαφήνεια ότι στον καπιταλισμό, οι ιδιωτικοποιήσεις και κρατικοποιήσεις, η επιλογή απελευθέρωσης ή όχι μιας αγοράς, είναι οι όψεις του ίδιου νομίσματος, ανάλογα με το τι εξυπηρετεί το κεφάλαιο σε κάθε ιστορική φάση. Το παράδειγμα με τις «προβληματικές» επιχειρήσεις στην Ελλάδα τη δεκαετία του '80, που τις κρατικοποίησε το ΠΑΣΟΚ, για να τις δώσει απαλλαγμένες από χρέη ξανά στους καπιταλιστές, είναι αποκαλυπτικό.

-- «Το φιλμ (σ.σ. παρουσιάστηκε στην έναρξη του συνεδρίου και αφορά στην κατάσταση του σιδηροδρόμου σε Ελλάδα και Ευρώπη) αναφέρεται στο γεγονός ότι ίσως οι δύο μεγαλύτερες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη είναι δημόσιες. Με την έννοια του κρατικού ελέγχου. Δηλαδή η γαλλική και η γερμανική. Αυτό δε σημαίνει ότι δρουν στα πλαίσια μιας οικονομίας του Δημοσίου. Δηλαδή οι γαλλικοί και οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι δρουν στα πλαίσια μιας ελεύθερης ιδιωτικής αγοράς, όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι είναι παρόντες στις ιδιωτικοποιήσεις». Ομολογεί ότι στον καπιταλισμό οι επιχειρήσεις, είτε δημόσιες, είτε ιδιωτικές, λειτουργούν με στόχο την κερδοφορία και όχι την εξυπηρέτηση των πραγματικών λαϊκών αναγκών. Αλλωστε, ακόμα και όταν είναι κρατικές, αυτός που έχει την κυριότητά τους δεν είναι ο λαός, αλλά το κράτος της αστικής τάξης. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, ούτε αν ο ΣΥΡΙΖΑ πάρει τη διακυβέρνηση και επιβάλει «δημόσιο έλεγχο» όπως λέει σε τράπεζες και ορισμένες επιχειρήσεις. Θα συνεχίσουν να δουλεύουν με κριτήριο το κέρδος και τους νόμους του καπιταλισμού, που είναι εχθρικοί για τους εργαζόμενους και το λαό.

-- «Στις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη η υποδομή και τα δίκτυα παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο και προφανώς παραμένουν υπό κρατική χρηματοδότηση. Είναι αλήθεια αυτό. Δεν υπάρχει σήμερα σύστημα ιδιωτικό που να μπορεί να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση τέτοιου είδους υποδομών γιατί απλούστατα η αρχική επένδυση είναι τεράστια, ο βαθμός απόδοσης αυτών των επενδύσεων χρονικά είναι πολύ στο μέλλον και άρα δεν υπάρχει εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στη χρηματοδότηση των υποδομών». Τι λέει; Οτι το κράτος φτιάχνει υποδομές για λογαριασμό του κεφαλαίου, επειδή αυτές κοστίζουν υπέρογκα στους καπιταλιστές. Η κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, ή του δικτύου της ΔΕΗ, είναι αποκαλυπτικά παραδείγματα για το πώς το αστικό κράτος κατασκευάζει υποδομές, τις οποίες στη συνέχεια ιδιωτικοποιεί ή παραδίδει για χρήση στο κεφάλαιο. Θυμίζουμε ότι η πολυεθνική «HP», για να επενδύσει στους ελληνικούς σιδηρόδρομους (μεταφορά εμπορευμάτων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ), ζητούσε να ολοκληρωθεί πρώτα με κρατικό χρήμα το σιδηροδρομικό δίκτυο από το Ικόνιο στο Θριάσιο. Το ίδιο ισχύει με την τριχοτόμηση της ΔΕΗ και την ιδιωτικοποίησή της. Το δίκτυο παραμένει υπό κρατικό έλεγχο και στους ιδιώτες δίνονται οι πρώτες ύλες (λιγνίτης), τα εργοστάσια και η διαχείριση μόνο του δικτύου.


Χ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ