Ο υπουργός Παιδείας εξειδικεύοντας τις δηλώσεις που είχε κάνει στο πλαίσιο του «Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας» για «αδάπανους» τρόπους κάλυψης των κενών, σε τηλεοπτικές του εμφανίσεις, έκανε λόγο για «συνδρομή προσωπικού χωρίς χρήματα, σε εθελοντική βάση», ενώ δημοσιεύματα έκαναν λόγο για αδιόριστους αναπληρωτές που θα εργάζονται στα σχολεία «αμειβόμενοι» με μόρια για την πρόσληψή τους. Σχεδιάζεται, δηλαδή, να προστεθεί στις ήδη πολυδιασπασμένες και διαλυμένες εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση και η τζάμπα εργασία, πατώντας πάνω στην ανάγκη των εκπαιδευτικών για δουλειά.
Ο υπουργός Παιδείας δήλωνε, επίσης, ότι για το θέμα έχει διατυπωθεί αίτημα σε άλλο υπουργείο, χωρίς να το κατονομάσει και περιμένει απάντηση. «Η έννοια του εθελοντή σε έναν χώρο αμειβόμενης εργασίας ηχεί παράδοξα», είπε ο υπουργός, αλλά «είτε ηχεί παράδοξα, είτε δεν ηχεί παράδοξα είναι μία λύση», ισχυρίστηκε, θέτοντας το πλαστό δίλημμα: «'Η θα αποφασίσεις να επιλέξεις να προχωρήσεις στο σχολικό έτος με τα κενά ή να κοιτάξεις άλλες λύσεις». Η πραγματική λύση για την κάλυψη των κενών όμως είναι οι μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προσδιορίζει τον αριθμό αυτών των «εθελοντών» σε 1.100, αφού μιλά για 1.500 κενά από τα οποία 200 θα «καλυφθούν» με ανακλήσεις μεταθέσεων και άλλα 200 με στέρηση του δικαιώματος άμεσης συνταξιοδότησης σε εκπαιδευτικούς που έκαναν σχετική αίτηση για οικογενειακούς λόγους και προβλήματα υγείας. Το ίδιο το υπουργείο επισημαίνει ότι αυτοί οι 1.500 εκπαιδευτικοί απαιτούνται για να λειτουργήσουν τα σχολεία «με επάρκεια, όχι με πληρότητα» και παραδέχεται ότι απαιτείται πολλαπλάσιος αριθμός προσλήψεων.
Σημειώνεται ότι τα δημόσια σχολεία φέτος, περισσότερο από άλλες χρονιές, υποφέρουν κάτω από το βάρος των ελλείψεων εκπαιδευτικών αλλά και τους τρόπους με τους οποίους η κυβέρνηση επιλέγει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Ηδη, εκατοντάδες σχολεία και τμήματα έχουν συμπτυχθεί ή συγχωνευθεί, συγκροτούνται τμήματα με 27 μαθητές, μετακινούνται εκπαιδευτικοί, κλείνουν ολοήμερα, προκειμένου να αντληθούν εκπαιδευτικοί για τα πρωινά δημοτικά.