Παρασκευή 8 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 53
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Εμφανίζει το άσπρο - μαύρο στην αγορά καυσίμων

Βασιζόμενη σε ενδείξεις, η Επιτροπή δημοσιοποίησε ένα πόρισμα που «βγάζει λάδι» τις μεγάλες εταιρίες που λυμαίνονται τον κλάδο και τους καταναλωτές, με την επιβολή υψηλότατων τιμών στα καύσιμα

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα δε χειραγωγούνται από τις μεγάλες εταιρίες! Οσο και αν φαίνεται απίστευτο, σ' αυτό το πόρισμα κατέληξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού που μελέτησε την κατάσταση που επικρατεί στο κύκλωμα διύλισης και διακίνησης των καυσίμων. Χωρίς αποδείξεις, αλλά με βάση μόνο τις ενδείξεις - και αναφέρεται στο πόρισμα - τη στιγμή που το ξέρουν και οι... πέτρες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αποφαίνεται ότι, τα διυλιστήρια, και οι μεγάλες εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, δεν ελέγχουν τις τιμές! Ειδικότερα, οι δεύτερες, δε διατηρούν δεσπόζουσα θέση στην αγορά, αφού τα μερίδια τους τα τελευταία 8 χρόνια έχουν συρρικνωθεί αρκετά! Και ενώ όμως αναφέρει αυτά, τα στοιχεία που παραθέτει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αποδεικνύουν ότι 3 μόνο, (BP, SHELL, ΕΚΟ - ΕΛΔΑ) από τις 30 σχεδόν εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, έχουν μερίδιο στην αγορά που ανέρχεται σχεδόν στο 58,2%!

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δεν προκύπτουν αποδείξεις ότι στις σχετικές αγορές διύλισης πετρελαίου και εμπορίας καυσίμων γενικά συντρέχουν συμφωνίες, εναρμονισμένες πρακτικές ή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, αποτέλεσμα των οποίων θα μπορούσε να είναι η διαμόρφωση αδικαιολόγητα υψηλών τιμών. Ωστόσο όμως, με βάση το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δε δίνεται καμία εξήγηση για τις αστρονομικές τιμές των βενζινών του τελευταίου διαστήματος, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές πετρελαίου δεν τις δικαιολογούσαν. Επίσης, στο σκεπτικό αναφέρεται ότι για τις τρεις μεγάλες προαναφερθείσες εταιρίες, παρέχονται «ενδείξεις ότι και εξωτερικός ανταγωνισμός υπάρχει για τις τρεις μεγάλες εταιρίες».

Οι ενδείξεις αυτές βασίζονται στο ότι μειώθηκαν σημαντικά τα μερίδια αγοράς των μεγάλων εταιριών (10% για BP και SHELL) τα οποία καρπώθηκαν οι μικρές εταιρίες. Συνεπώς η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που στο κάτω κάτω δε μας αφορά σε ποιους νόμους και πρακτικές (άλλωστε δεν είναι το ζητούμενο) στήριξε τα συμπεράσματά της, επιχειρεί να εμφανίσει το άσπρο - μαύρο. Μάλιστα, το γεγονός ότι οι τιμές των βενζινών στην Ελλάδα υπολείπονται από αυτές των υπολοίπων χωρών της ΕΕ, για την Επιτροπή Ανταγωνισμού αποτελεί «τεκμήριο» ότι τα διυλιστήρια δεν έχουν υπέρμετρα υψηλές τιμές. Αυτό που δεν αναφέρεται είναι το ύψος του εισοδήματος του Ελληνα εργαζόμενου, με αυτό των εργαζομένων στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.

Είναι περισσότερο από ύποπτο και, βεβαίως, προκαλεί τον κοινό νου, όταν τα πορίσματα μιας επιστημονικής επιτροπής όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στηρίζονται σε ενδείξεις. Το όργιο της κερδοσκοπίας των διυλιστηρίων είναι γνωστό και των μεγάλων εταιριών εμπορίας είναι γνωστό, αλλά ουδείς αρμόδιος προτίθεται να βάλει φρένο σ' αυτή την ασύδοτη κλοπή. Αντιθέτως, αυτή η κλοπή θα ενισχυθεί εάν ψηφιστεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που με το νόμο πλέον παραδίδει την αγορά καυσίμων στις μεγάλες εταιρίες που αναφέρονται ως οι «αθώες» στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. οι οποίες είναι γνωστές.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ