Πέμπτη 21 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ
Να αποσυρθεί ζητούν οι μεσαίοι εργολήπτες

Οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις οδηγούν σε μονοπώληση των δημοσίων έργων από λίγους και σε καταστροφή του 90% των επιχειρήσεων, δήλωσαν χτες σε συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΕ

Την απόσυρση του νομοσχεδίου για τις αναγκαστικές συγχωνεύσεις των κατασκευαστικών εταιριών, το οποίο οδεύει προς ψήφιση από το Α΄ ή Β΄ Θερινό Τμήμα της Βουλής, ζήτησε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών και ΕΠΕ (ΣΑΤΕ), ο οποίος απηχεί τις απόψεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των μεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων της χώρας.

Οπως επισήμαναν, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματικές, ενώ η εφαρμογή τους θα έχει αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ολιγοπωλίου γενικών υπερεργολάβων (4-5 ομίλων ουσιαστικά), που θα θέσει υπό τον απόλυτο έλεγχό του το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων. Το 90% των υπόλοιπων εταιριών - τόνισαν - θα υποβαθμιστούν και θα εξαναγκαστούν σε πώληση ή εξαγορά ή σε οριστικό κλείσιμο με σημαντικές επιπτώσεις στην αύξηση της ανεργίας. Οι ίδιοι υπολογίζουν ότι μετά τις συγχωνεύσεις θα μείνει μόνο το 60% του προσωπικού των σημερινών τεχνικών εταιριών, ενώ το υπόλοιπο 40% θα οδηγηθεί στην ανεργία...

Οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΕ κατάγγειλαν επίσης ότι επιπρόσθετα σχεδιάζεται η κατάργηση της πρόβλεψης ορίου για το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εργολαβικών συμβάσεων, με μεθόδευση την υπερσυγκέντρωση των Ολυμπιακών έργων και των έργων του Γ΄ ΚΠΣ (7 δισ. δρχ. έως το 2006) στα χέρια των μεγάλων ομίλων, οι οποίοι, όπως τόνισαν, «θα αποκτήσουν ανεξέλεγκτη οικονομική και πολιτική δύναμη». Δήλωσαν μάλιστα ότι αν ψηφιστεί ως έχει το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, που αφορά στις εκβιαστικές αναγκαστικές συγχωνεύσεις, τότε θα προσφύγουν στην επιτροπή ανταγωνισμού «διότι δημιουργείται καρτέλ επιχειρήσεων που θα ελέγχει τα δημόσια έργα», ώστε να μπλοκαριστεί ο νόμος. Πρόβλεψαν επίσης ότι από τον Οκτώβρη και ύστερα θα υπάρξει μπαράζ προσφυγών στα δικαστήρια και από πολλούς ιδιοκτήτες τεχνικών εταιριών επειδή εξαιτίας του νόμου αυτές θα έχουν απαξιωθεί.

Οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΕ δε «μάσησαν» τα λόγια τους απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το ποια συμφέροντα κρύβονται πίσω από το νομοσχέδιο αυτό. «Από όσο ξέρουμε - είπαν - οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ δεν ανακατεύτηκαν καθόλου στη σύνταξη του νομοσχεδίου. Δεν ξέρουμε ποιος το συνέταξε. Εκείνο που ξέρουμε, όμως, είναι ότι όλα ξεκίνησαν από τα προβλήματα διανομής των μεγάλων έργων και τις διαμάχες που ξέσπασαν στο θέμα της διανομής μέσα στον ΣΤΕΗΤ (σ.σ. το σύνδεσμο των 53 μεγαλυτέρων τεχνικών εταιριών)». «Κάποιοι άλλοι επιβάλλουν το νομοσχέδιο - δήλωσαν σε άλλο σημείο - και προφανώς αυτοί είναι οι τράπεζες, οι οποίες θέλουν να μπουν στο παιχνίδι των δημοσίων έργων με τον τεράστιο τζίρο μέσω των λίγων κατασκευαστικών ομίλων».

Αδιαφάνεια

Τέλος, οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΕ κατήγγειλαν αδιαφανείς διαδικασίες στις αναθέσεις των δημοσίων έργων και συγκεκριμένα:

  • Οτι οι διακηρύξεις των έργων (όπως, π.χ., τα Ολυμπιακά) είναι φωτογραφικές και ισοδυναμούν με απευθείας ανάθεση προς ορισμένους εργολάβους.
  • Οτι ο περιβόητος «μαθηματικός τύπος» για την ανάθεση των έργων λειτουργεί κατ' ευφημισμόν.
  • Οτι ο προϋπολογισμός των αυτοχρηματοδοτούμενων οδικών έργων που έχουν ήδη προκηρυχτεί θα εκτιναχτεί στα 2,5 τρισ. δρχ. από 1,5 τρισ. που υπολογίζεται, παίρνοντας υπόψη το ανάλογο παράδειγμα της «Αττικής Οδού», το κόστος της οποίας έχει αυξηθεί μέχρι τώρα γύρω στα 150 δισ. δρχ. με τη μορφή των παράλληλων έργων που ανατέθηκαν απευθείας στον εργολάβο...

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ