Σάββατο 11 Ιούλη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αίας» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

Την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Ιούλη, το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, σε μετάφραση Δ. Μαρωνίτη, σκηνοθεσία Β. Θεοδωρόπουλου, μουσική Νίκου Κυπουργού, σκηνικά - κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, χορογραφίες Αγγελικής Στελλάτου, φωτισμούς Σάκη Μπιρμπίλη, μουσική διδασκαλία Αναστάση Σαρακατσάνου και Γιάννη Πλαστήρα και με βοηθό σκηνοθέτη την Βάσια Χρήστου.

Ο «Αίας», η παλαιότερη από τις 7 σωζόμενες τραγωδίες του ευρηματικού τραγωδού Σοφοκλή, έχει μύθο και πλοκή που ανάγονται στο επεισόδιο του επικού κύκλου με την επονομασία «Οπλων κρίσις». Ο Αίας δεν είναι απλά μια πολεμική μηχανή, αλλά ένας ανυπέρβλητα γενναίος ήρωας που παλεύει με τη μοίρα του, γιατί επιθυμεί να ορίζει μόνος του ζωή και θάνατο, απορρίπτοντας σταθερά τη θεϊκή βοήθεια. Είναι ένας αντάρτης, που ξεκαθαρίζει ότι δεν οφείλει τίποτα στους θεούς. Είναι χαρακτήρας ακέραιος, με ήθος και ευαισθησίες, με ακλόνητη πίστη στις ηθικές του αξίες και αρνείται να κάνει οποιαδήποτε έκπτωση σ' αυτές. Ο Αίας είναι σύμβολο εκείνου του αξιακού συστήματος που αποκαλούμε «ηρωικός κόσμος» και ταυτίζει την τιμή με την ύπαρξή του. Οταν χάνει την πρώτη, η δεύτερη δεν έχει πια κανένα νόημα. Ο δυνατός ήρωας δείχνει απόλυτη αδυναμία στο να υποχωρήσει και να προσαρμοστεί σε οτιδήποτε αντιτίθεται στις αντιλήψεις του. Μακριά από το πεδίο της μάχης, ο άριστος πολεμιστής απομονώνεται, όταν το προβάδισμα παίρνουν πολιτική και διπλωματία. Ο Αίας δεν έχει θέση στη νέα τάξη πραγμάτων.

«Στον "Αίαντα" του Σοφοκλή, συγκρούονται δύο κόσμοι», αναφέρει ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. «Ο ηρωικός, με εκφραστή τον Αίαντα και η νέα τάξη πραγμάτων, με κυρίαρχο εκφραστή της τον Οδυσσέα. Ο Αίας, στην κρίση των όπλων του Αχιλλέα, χάνει τα όπλα που δικαιωματικά του ανήκουν, δεδομένου ότι αυτός είναι ο καλύτερος πολεμιστής μεταξύ των Αχαιών, μετά το θάνατο του Αχιλλέα. Ο Αίας χάνει το έπαθλο της αριστείας από συμπαιγνία των αντιπάλων του, που μεροληπτούν υπέρ του Οδυσσέα και θίγεται βαθιά από τη μεγάλη αδικία. Τυφλωμένος από οργή, επιχειρεί να επιτεθεί στις σκηνές των αντιπάλων, όμως η θεά Αθηνά θολώνει το μυαλό του και η φονική του μανία ξεσπάει στα κοπάδια, στη λεία των Αχαιών. Οταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Ο ήρωας τότε επιλέγει να αυτοκτονήσει».

«Η παράσταση προσπάθησε να κινηθεί ανάμεσα στην αφήγηση και την υπόκριση. Με την παρουσία ενός ραψωδού, που βγαίνει μέσα από το χορό και με τη βοήθεια της μουσικής, θελήσαμε να φτιάξουμε μια παράσταση που να είναι ένα τραγούδι για τον Αίαντα, για τον κάθε Αίαντα ως τις μέρες μας» συμπληρώνει ο σκηνοθέτης Β. Θεοδωρόπουλος.

Τους κεντρικούς ήρωες ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Αίας - Νίκος Κουρής, Τέκμησσα - Μαρία Πρωτόπαππα, Οδυσσέας - Γιάννης Τσορτέκης, Αθηνά - Ελένη Ουζουνίδου, Τεύκρος - Γιάννος Περλέγκας, Αγγελος - Παντελής Δεντάκης, Μενέλαος - Γιάννης Κλίνης, Αγαμέμνων - Δημήτρης Παπανικολάου, Ευρυσάκης - Νικόλας Κατσαμπάνης και Ραψωδός - Μιχάλης Τιτόπουλος. Ο Χορός απαρτίζεται από τους: Θύμιος Κούκιος, Δαβίδ Μαλτέζε, Δημήτρης Πασσάς, Κρις Ραντάνοφ, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Χρήστος Μαλάκης, Σταύρος Σβήγκος, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Μάνος Στεφανάκης, Σπύρος Κυριαζόπουλος και Θοδωρής Σκυφτούλης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ