Στους στόχους και στη στρατηγική, για τον τομέα Υγεία-Πρόνοια, γίνεται σαφής αναφορά των προαναφερθέντων επιδιώξεων.
«Η εξέλιξη αυτή θα διαμορφώσει ένα περιβάλλον το οποίο θα χαρακτηρίζεται από τους στόχους δημοσιονομικής πειθαρχίας των Συμφώνων Σταθερότητας (βλέπε δραματική περικοπή των δημοσίων δαπανών για την κάλυψη των υγειονομικών και κοινωνικών παροχών) και τις παρεμβάσεις αναδιάρθρωσης του Κράτους που αυτά συνεπάγονται (βλέπε ανατροπή εργασιακών σχέσεων, κοινωνικού ασφαλιστικού συστήματος, του συστήματος υγείας, πρόνοιας, παιδείας κλπ.). Ειδικότερα η κοινωνική και δημοσιονομική πολιτική στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης της χώρας και στη χρηματοδότηση του ελληνικού υγειονομικού συστήματος... προσδιορίζουν το στρατηγικό προσανατολισμό των παρεμβάσεων της νέας προγραμματικής περιόδου προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης ευέλικτων δομών παροχής... υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας... και συγκράτησης του κόστους» (η υπογράμμιση δική τους).
Σύμφωνα μ' αυτά, η χρηματοδότηση δε θα γίνει, όπως ήταν αναμενόμενο άλλωστε, για να στηριχτούν δομές για την αναβάθμιση της κοινωνικής ασφάλισης και του δημόσιου συστήματος υγείας - πρόνοιας σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων, αλλά για να γίνουν και να λειτουργήσουν αποδοτικά για το κεφάλαιο οι αναδιαρθρώσεις, που η κυβέρνηση ξεκίνησε σ' αυτούς τους τομείς.
Πιο συγκεκριμένα στους γενικούς στόχους για τον τομέα της Υγείας, αναφέρεται: «... η δημιουργία αυτοδύναμων υγειονομικά περιφερειών και η ορθολογική χωροταξική ανάπτυξή τους στα μεγάλα αστικά κέντρα». Με τον τελευταίο νόμο της κυβέρνησης για την Υγεία συγκροτήθηκαν τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας (ΠΕΣΥ) και επειδή πουθενά δεν αναφέρεται (το αντίθετο μάλιστα) η δημιουργία νέων υποδομών και στη βάση «της ορθολογικής ανάπτυξης», θα ενταθεί ο υγειονομικός μαρασμός της υπαίθρου και θα παραμείνουν οι τραγικές ελλείψεις στο δημόσιο σύστημα Υγείας, ιδιαίτερα στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) στις πόλεις και στα χωριά.
Εξάλλου γίνεται η εξής ρητή αναφορά: ότι «θα υπάρξει λειτουργικός εκσυγχρονισμός των υπαρχουσών μονάδων υγείας (εσωτερικές μεταβολές χωρίς αύξηση του αριθμού των κλινών) για την προσαρμογή τους στις νέες μορφές παροχής υπηρεσιών υγείας (Μονάδες εντατικής θεραπείας, εντατικής φροντίδας, μονάδες τεχνητού νεφρού και άλλες εξειδικευμένες υπηρεσίες), αλλά και για τη βελτίωση των συνθηκών διαμονής των ασθενών».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει ο ΟΟΣΑ, η Ελλάδα το 1996 διέθετε μέσο όρο 1 κλίνη / 200 κατοίκους και είναι η 5η από το τέλος χώρα της ΕΕ. Η πρώτη χώρα της ΕΕ με περισσότερα κρεβάτια ανά κάτοικο είναι η Ολλανδία, όπου αναλογούν 1 κλίνη / 89,28 κατοίκους και δεύτερη έρχεται το Λουξεμβούργο με 1 κλίνη / 93 κατοίκους.
Η περιφερειακή κατανομή κλινών ανά κάτοικο, από τα στοιχεία που δίνονται από το σχέδιο ανάπτυξης 2000-2006, (Τομεακό σκέλος), εμφανίζεται ως εξής:
Η κατάσταση και στις μονάδες εντατικής θεραπείας ή φροντίδας δεν είναι καλύτερη. Τα στοιχεία από το σχέδιο ανάπτυξης 2000 -2006 Τομεακό σκέλος, δείχνουν ότι στην Ελλάδα λειτουργούν 352 κλίνες ΜΕΘ, το Υπουργείο Υγείας-Πρόνοιας σε ανακοίνωσή του την 1/6/2001 έδωσε τον αριθμό 340 κλινών ΜΕΘ, ενώ ο κ. Σημίτης στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων στη Βουλή στις 11/6/2001, έδωσε τον αριθμό 367 κλινών ΜΕΘ και 87 κλινών ΜΑΦ (Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας).
Το αρμόδιο Υπουργείο έχει δώσει ως στοιχείο ότι οι κλίνες ΜΕΘ στη χώρα μας έπρεπε να είναι 530. Οι διεθνείς προδιαγραφές αναφέρουν ότι οι κλίνες των ΜΕΘ και ΜΑΦ πρέπει να αποτελούν το 6-10% των συνολικών νοσοκομειακών κλινών ή να υπάρχει 1 κλίνη ΜΕΘ και ΜΑΦ ανά 3.000.
Από στοιχεία που δίνονται στο Σχέδιο Ανάπτυξης 2000-2006 το σύνολο των νοσοκομειακών κλινών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των ψυχιατρικών μονάδων είναι 35.177. Με βάση τα διεθνή στάνταρντς (6-10%), οι κλίνες ΜΕΘ και ΜΑΦ θα πρέπει να κυμαίνονται μεταξύ 2.110 - 3.517.
Εάν υπολογίσουμε με βάση τον πληθυσμό, οι κλίνες ΜΕΘ ή ΜΑΦ, θα πρέπει να είναι 3.342. Δηλ. όπως και αν υπολογίσουμε η χώρα μας φαίνεται ότι υπολείπεται τουλάχιστον σε 3000 κλίνες ΜΕΘ και ΜΑΦ που δεν προσδοκάται ούτε στο ελάχιστο ότι μπορεί να καλυφθούν από τα κονδύλια του Γ' ΚΠΣ.
Δηλαδή δε γίνεται αύξηση των κλινών, ενώ είναι απολύτως αναγκαία στις σημερινές συνθήκες, αντίθετα μάλιστα με τον τελευταίο νόμο καταργούνται νοσοκομεία ή μετατρέπονται σε μονάδες ΠΦΥ. Ομως το ένα δεν πρέπει να αποκλείει το άλλο.
Η εικόνα που παρουσιάζεται από την περιφερειακή κατανομή των κλινών (ΜΕΘ) ανά κάτοικο, δείχνει πιο παραστατικά τις τεράστιες ελλείψεις που υπάρχουν και οι οποίες δεν καλύπτονται με τα πενιχρά ποσά όπως προγραμματίζονται να διατεθούν από το Γ' ΚΠΣ.
«Η αξιοποίηση τεχνολογικών μεθόδων και τεχνολογίας (βιοϊατρική τεχνολογία, πληροφοριακά συστήματα και τηλεϊατρική) για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Παρά την επάρκεια σε σύγχρονα συστήματα βιοϊατρικής τεχνολογίας (υπολογίζουν και αυτά που έχει ο ιδιωτικός τομέας), σημαντικές ελλείψεις εντοπίζονται σε νοσοκομεία με ιδιαίτερη λειτουργική σημασία (τριτοβάθμια περίθαλψη) στα μεγάλα αστικά κέντρα και ιδιαίτερα στο νομό Αττικής». (Πρόκειται κυρίως για ολυμπιακά νοσοκομεία).
Η πρόταση αυτή μόνο προπαγανδιστικά μπορεί να λειτουργήσει, διότι με τα δικά τους στοιχεία καταρρίπτεται και αποδεικνύεται περίτρανα ότι όχι μόνο δεν πρόκειται για βελτίωση του ΕΣΥ, αλλά η διατήρηση της φτώχειας του ΕΣΥ σε βιοϊατρικό εξοπλισμό αυξάνει τα κέρδη του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα, που υπερισχύει στην τεχνολογία αυτή. Αλλωστε και οι ίδιοι ομολογούν ότι «Η ιδιωτική δαπάνη υγείας (δηλ. τα λεφτά που πληρώνουν οι εργαζόμενοι από την τσέπη τους) αυξάνεται με ταχύτερους ρυθμούς της δημόσιας δαπάνης (ανερχόμενη σε ποσοστό 23,5% της συνολικής δαπάνης υγείας κατά το 1996), χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η μη καταγεγραμμένη ιδιωτική δαπάνη». (Βλέπε «φακελάκι»).
Από το Γ' ΚΠΣ από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, προβλέπονται κονδύλια για αγορά αξονικών και μαγνητικών τομογράφων ως εξής: - 2 μαγνητικούς για νοσοκομεία της Αθήνας (Π.Γ.Ν. Γ. Γεννηματάς και Π.Γ.Ν Ευαγγελισμός) και 1 αξονικός (Π.Γ.Ν. Γ. Γεννηματάς) - 2 μαγνητικούς για νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης (Π.Γ.Ν. Ιπποκράτειο και Π.Γ.Ν. Παπανικολάου) και 1 αξονικός (Π.Γ.Ν. Παπανικολάου).
Οταν αναφέρεται στο Σχέδιο Ανάπτυξης 2000-2006, ότι σήμερα:
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την περιφερειακή κατανομή εξοπλισμού Βιοϊατρικής Τεχνολογίας φαίνεται η κραταιά επικράτηση «των ιδιωτικών φορέων» που διαθέτουν αυτή την τεχνολογία πλην ορισμένων περιοχών που υπερτερεί ο δημόσιος τομέας, (Ηπειρος, Θεσσαλία, Βόρειο Αιγαίο, Νότιο Αιγαίο).
Από την εμπειρία των 2 προηγούμενων πακέτων αλλά και από τις προδιαγραφές του Γ' ΚΠΣ, προκύπτει το συμπέρασμα ότι οι όποιες εθνικές προτεραιότητες αφορούν τους τομείς που ενδιαφέρεται το κεφάλαιο για την αύξηση της κερδοφορίας του και δεν έχουν καμία σχέση με την κάλυψη των αυξημένων λαϊκών αναγκών. Τα κονδύλια του Γ' ΚΠΣ για την Υγεία και την Πρόνοια, θα διατεθούν, όπως προκύπτει, από τον προγραμματισμό, για να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο ο ήδη πενιχρός δημόσιος τομέας Υγείας-Πρόνοιας και να αφεθούν τμήματά του, τα πιο κερδοφόρα για ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, π.χ. τμήματα της Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας, με την ανάπτυξη πληθώρα Διαγνωστικών Κέντρων ή ανάπτυξη ιδιωτικών μαιευτηρίων ή γενικών θεραπευτηρίων, όχι όμως εξειδικευμένων ή μονάδων εντατικής θεραπείας ή αυξημένης φροντίδας.
Επίσης η βελτίωση και ο υποσχόμενος εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών υγείας δεν έχει καμία σχέση με τη λαϊκή ανάγκη, αλλά και δικαίωμα της εργατικής τάξης, πρώτα και κύρια για υπηρεσίες υγιεινής και ασφάλειας στους τόπους δουλιάς, για προστασία και προφύλαξη από τις επαγγελματικές ασθένειες και την ασφάλεια για τον επαγγελματικό κίνδυνο, για ανάπτυξη της σχολικής υγιεινής, της πρόληψης ασθενειών και της προαγωγής της υγείας για κρατικές υπηρεσίες υγείας, ποιοτικά και ποσοτικά αναβαθμισμένες σε πρωτοβάθμιο-δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο επίπεδο, που θα παρέχονται δωρεάν και ισότιμα σε όλους τους κατοίκους της χώρας, ανεξάρτητα από φύλο, φυλή, ηλικία, κοινωνική και οικονομική κατάσταση.