Τρίτη 18 Οχτώβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
8ο Κουαρτέτο και μουσική για τον κινηματογράφο

Το κουαρτέτο εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών, που παρουσίασε το 8ο Κουαρτέτο
Το κουαρτέτο εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών, που παρουσίασε το 8ο Κουαρτέτο
Την πρώτη μέρα των εκδηλώσεων παρουσιάστηκε το Κουαρτέτο Νο 8, από το Κουαρτέτο Εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών, αποτελούμενο από τους Μαριάννα Σαφάροβα (α' βιολί), Γιάροσλαβ Τοκάρεβ (β' βιολί), Ρόμπερτ Σμαγκούλοβ (βιόλα) και Νικολάι Κομισάροβ (βιολοντσέλο).

Το κουαρτέτο Νο8 αφιερωμένο στα θύματα του πολέμου και του φασισμού γράφτηκε το 1960, ενώ ο συνθέτης βρισκόταν στη Δρέσδη μαζί με κινηματογραφικό συνεργείο, για την πραγματοποίηση των γυρισμάτων της ταινίας «Πέντε μέρες - Πέντε νύχτες». Η σύνθεση του έργου έγινε κάτω από το βάρος των εντυπώσεων του συνθέτη τόσο από τα γυρίσματα της ταινίας, όσο και από τις αφηγήσεις των κατοίκων της περιοχής για τις θηριωδίες των ναζί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, αλλά και για τη φρίκη του βομβαρδισμού της Δρέσδης, από τα βρετανικά και αμερικάνικα αεροπλάνα στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, προκειμένου ο Κόκκινος Στρατός που επέλαυνε προς το Βερολίνο να βρει μόνο στάχτες.

Το έργο αποτελείται από πέντε μέρη, με τη μουσική να μη σταματάει κατά το πέρασμα από το ένα μέρος στο άλλο. Βασικό μοτίβο ολόκληρου του έργου είναι οι τέσσερις νότες: ρε - μι ύφεση - ντο - σι, που σε διάφορες παραλλαγές διαμορφώνουν τα κύρια θέματα των επιμέρους μερών.

Λυρικοί καλλιτέχνες και ο Φ. Μόρτζος στο πιάνο αποδίδουν μουσική, που έγραψε ο Σοστακόβιτς για τον κινηματογράφο
Λυρικοί καλλιτέχνες και ο Φ. Μόρτζος στο πιάνο αποδίδουν μουσική, που έγραψε ο Σοστακόβιτς για τον κινηματογράφο
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν κομμάτια που έγραψε ο Σοστακόβιτς για τον κινηματογράφο. Τα κομμάτια απέδωσαν οι λυρικοί καλλιτέχνες Φωτεινή Αθανασάκη, Ελισσάβετ Κλονόβσκαγια, Μαξίμ Κλονόβσκι, Αλέξανδρος Λούτας, Λουντμίλα Μποταρένκο, Γιώργος Σαμαρτζής, Νεκτάριος Σαμαρτζής, Νίκος Συρόπουλος και Φωτεινή Χατζιδάκη. Στο πιάνο ο Φρίξος Μόρτζος.

Η μουσική για τον κινηματογράφο αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του έργου του Σοβιετικού συνθέτη που έγραψε μουσική για πάνω από 30 ταινίες μεγάλων σκηνοθετών. Οπως σημείωνε και ο ίδιος, το 1939: «Το πραγματικό νόημα της κινηματογραφικής μουσικής ή πιο σωστά ο σκοπός της μπορεί να διατυπωθεί κάπως έτσι: η μουσική του φιλμ πρέπει να συμμετέχει στην ενεργό δράση της ταινίας. Από τη μουσική ενός φιλμ μπορεί και πρέπει να έχει κανείς τις ίδιες απαιτήσεις που έχει από το σενάριο, την ερμηνεία και τη σκηνοθεσία... Βέβαια κάτι τέτοιο δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη: χρειάζεται ακόμα πολλή πειραματική δουλειά».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ