Κυριακή 30 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για την επιδιόρθωση της Μεταρρύθμισης

Στο σημείωμα της προηγούμενης Κυριακής ασχολήθηκα με τον ιδεολογικό χαρακτήρα της «επιτροπής Καζάζη», που συγκροτήθηκε από τον υπουργό της Παιδείας, για να «μελετήσει» τα προβλήματα εφαρμογής της εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης» και να εισηγηθεί λύσεις. Να εισηγηθεί προφανώς ό,τι είχε ήδη αποφασίσει ο ίδιος ο κύριος υπουργός, αλλά δεν το αποκάλυπτε, γιατί ασφαλώς δεν ήθελε να δείξει ότι υποχωρεί, άρα ενδίδει στις πιέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Ενώ με την παρουσία μιας επιτροπής, που ούτε «καχύποπτη» ούτε «επαναστατική» ήταν, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του ο πρόεδρος της επιτροπής, όλα θα λειτουργούσαν, όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί. Ο υπουργός θα διατηρούσε το ανυποχώρητο, η επιτροπή θα υποκαθιστούσε, με νόμιμο και άκρως προεκλογικό τρόπο, το θρυλούμενο «διάλογο», προωθώντας την πολιτική βούληση του υπουργού της Παιδείας να υποχωρήσει, χωρίς όμως να γίνονται αντιληπτά το μέγεθος και η ουσία της υποχώρησης. Και τέλος, η «μεταρρύθμιση» θα εξακολουθούσε να χαροπαλεύει, εμπλέκοντας μέσα στους τριγμούς του επιθανάτιου ρόγχου της το ταλαίπωρο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Τι έκανε όμως ακριβώς η επιτροπή; Ποια μέθοδο ακολούθησε για να εντοπίσει τα προβλήματα και σε ποια επιχειρήματα στηρίχτηκε για να διατυπώσει τις προτάσεις της; Και, τέλος, ποιες λύσεις ανέλαβε να προωθήσει, ως προϊόν του δικού της μόχθου, ενώ, υποθέτω εγώ, ως καχύποπτος, όλα είχαν, προφανώς, αποφασιστεί στα απόκρυφα κέντρα του υπουργείου Παιδείας;

Φοβούμαι πως οι απαντήσεις είναι πολύ εύκολες, γιατί η «επιτροπή Καζάζη» δεν έκανε τίποτε. Ας το πω, όμως, και αλλιώς. Εγώ πιστεύω ως εκπαιδευτικός που «ευτύχησε», να παρακολουθήσει του κόσμου τις «μεταρρυθμιστικές» επεμβάσεις της πολιτείας στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας, οι μεταρρυθμίσεις είναι ένα σύστημα δύο στοιχείων. Το ένα είναι το θεωρητικό τους πλαίσιο. Εκεί όπου αναλύονται η στρατηγική και οι προοπτικές τους, το περιεχόμενο και η εκσυγχρονιστική τους δυναμική. Το άλλο στοιχείο είναι οι μεθοδολογικές τους επιλογές. Εκεί όπου περιγράφονται και αναλύονται οι τρόποι με τους οποίους καλείται ο μεταρρυθμιζόμενος εκπαιδευτικός κόσμος, να πραγματώσει όσα η θεωρία της μεταρρύθμισης διατυπώνει ως πρόταση.

Οταν, λοιπόν, μια μεταρρυθμιστική παρέμβαση κλονίζεται και τόσο τα θεωρητικά, όσο και τα μεθοδολογικά της στοιχεία δεν αποδίδουν θετικά, αλλά αντίθετα ανατρέπουν τους ομαλούς ρυθμούς της κοινωνικής μας ζωής και αναστατώνουν την ηρεμία της σχολικής πράξης, αυτό σημαίνει πως η «μεταρρύθμιση» πρέπει να «μεταρρυθμιστεί». Δηλαδή να ανατραπεί. Οι μεταρρυθμίσεις δεν επιδιορθώνονται. Ούτε είναι δυνατό να δεχτούν μονομερείς αλλαγές στο ένα από τα δύο στοιχεία που την αποτελούν. Η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική θεωρία χρειάζεται αποκλειστικά τις συγκεκριμένες μεθοδολογικές της επιλογές. Και το αντίθετο. Με κανέναν τρόπο, κι αυτό είναι επιστημονικό αξίωμα, δεν επιτρέπεται η αλλαγή της μεθόδου στην περίπτωση που η θεωρία παραμένει η ίδια. Ούτε πάλι επιτρέπεται αλλαγή της θεωρίας, στην περίπτωση που οι μέθοδοι παραμένουν οι ίδιες.

Η«επιτροπή Καζάζη», όμως εγκλωβισμένη στη λογική της μη καχυποψίας και αδιαφορώντας για τα επιστημονικά αξιώματα αυτού του είδους, προχώρησε στην επιδιόρθωση των κενών της «μεταρρύθμισης», προτείνοντας απαράδεκτες λογιστικές προτάσεις. Μετέτρεψε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ένα μείζον εθνικό θέμα σε ένα χυδαίο λογαριασμό πιστωτικής κάρτας. Μειώστε την ύλη διέταξε. Κατεβάστε τις βάσεις, κάντε πιο άνετες τις εξεταστικές περιόδους. Μόνο έτσι, αυτό δεν το είπε, βέβαια, αλλά το σκέφτηκε, μόνον έτσι θα καταλαγιάσουν όλοι αυτοί οι έφηβοι επαναστάτες. Οταν αντιληφθούν πως ούτε θα κοπιάζουν, ούτε θα ανησυχούν, ούτε θα παζαρεύουν το αντίτιμο της επιτυχίας τους.

Δεν είναι έτσι τα πράγματα, όμως. Οταν αναλαμβάνουμε την ευθύνη να ασχοληθούμε με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μιας χώρας, να ασχοληθούμε, δηλαδή με τους μηχανισμούς εκείνους που προωθούν ή φαλκιδεύουν την Ελευθερία της, πρέπει να είμαστε και «τολμηροί» και «ενάρετοι». Κι εγώ θα πρόσθετα πως πρέπει να είμαστε και «καχύποπτοι» και «επαναστάτες».


Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανέπαφη μένει η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση (2000-01-27 00:00:00.0)
H Επιτροπή και η «Επανάσταση» (2000-01-23 00:00:00.0)
Το... ρεκόρ (2000-01-22 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ