Αποσπάσματα από την εναρκτήρια ομιλία της Ελένης Μηλιαρονικολάκη
Πράγματι, 160 μέλη, οπαδοί, φίλοι του Κόμματος, αλλά και άνθρωποι χωρίς προηγούμενη επαφή με αυτό ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας, ορισμένοι σε δύο από τις πέντε κατηγορίες του διαγωνισμού.
Στην κατηγορία της ποίησης είχαμε 102 συμμετοχές, η καθεμία με περισσότερα από ένα ποιήματα, που ξεπέρασαν τα 200.
Στην κατηγορία του διηγήματος συμμετείχαν 41 διαγωνιζόμενοι με 47 διηγήματα, από τα οποία τα 11 ήταν παιδικά.
Στην κατηγορία της νουβέλας υπήρξαν 12 συμμετοχές και στην κατηγορία του θεάτρου 13.
Οι διαγωνιζόμενοι ήταν από διάφορα μέρη της Ελλάδας, ηπειρωτικής και νησιωτικής, αλλά και από την Κύπρο και άλλες χώρες του εξωτερικού, ακόμη και από τη μακρινή Αυστραλία. Εντυπωσιακό ήταν και το εύρος των ηλικιών όσων πήραν μέρος στο διαγωνισμό μας, που ξεκινούσαν από τα 16 χρόνια και έφταναν έως τα 95! Στα δύο αυτά ηλικιακά άκρα βρίσκονται ο 16χρονος μαθητής Νίκος Γιόφτσος που διαγωνίστηκε στο Θέατρο με το γεμάτο φρεσκάδα και χιούμορ έργο του "Ο Καραγκιόζης ...Κουκουές" και ο 95χρονος Λευτέρης Σκορδίλης που διαγωνίστηκε στην κατηγορία Ποίηση.
Στη σημερινή μας εκδήλωση προσπαθήσαμε να είναι παρόντες όλοι οι διαγωνιζόμενοι. Δυστυχώς, δεν τα καταφέραμε καθώς οι περισσότεροι απ' αυτούς διαμένουν μακριά από την Αθήνα, ενώ κάποιοι λιγότεροι δε στάθηκε δυνατό, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές μας, να βρεθούν στο τηλέφωνο.
Προς όλους όμως, παρόντες και μη, θα μου επιτρέψετε - ως συντονίστρια των εργασιών της Κριτικής Επιτροπής του διαγωνισμού - να μεταφέρω μια γενικότερη τοποθέτησή της: Πως - εκτός από τα βραβευθέντα - υπάρχουν αρκετά ακόμη αξιόλογα έργα ή έργα που, παρά τις κάποιες αδυναμίες τους, κρύβουν ορισμένες αρετές και λογοτεχνικές ικανότητες, οι οποίες μπορούν και πρέπει να καλλιεργηθούν και να καρποφορήσουν.
Δεν το κρύβουμε πως σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν μεγάλες αποκλίσεις στη βαθμολογία των μελών της Κριτικής Επιτροπής. Και αυτό είναι φυσιολογικό σε μια επιτροπή που στη σύνθεσή της - συνειδητά και χάρη της αντιπροσωπευτικότητας - περιλαμβάνει ανθρώπους διαφορετικής ηλικίας και με διαφορετικές εμπειρίες και βιώματα. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού προκύπτει από το μέσο όρο της βαθμολογίας του κάθε μέλους της, μια βαθμολογία που έως το τέλος παρέμεινε μυστική.
Επειτα η αληθινή λογοτεχνία - η λογοτεχνία που δεν απευθύνεται μονάχα στο συναίσθημα, αλλά κινητοποιεί πάνω απ' όλα τη σκέψη - θέτει ακόμη υψηλότερες απαιτήσεις στους στρατευμένους στην υπόθεση της κοινωνικής απελευθέρωσης εκπροσώπους της. Προϋποθέτει, περισσότερο ίσως από παλιά, μελέτη και αφομοίωση της θεωρίας του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού, καθώς και των σύγχρονων επεξεργασιών που την εφαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα. Πρόκειται για γνώσεις που βρίσκονται έξω από τον άμεσο ορίζοντα και το ειδικό αντικείμενο της λογοτεχνίας και γι' αυτό δύσκολα προσεγγίζονται από όσους την υπηρετούν. Ομως, αυτές ακριβώς οι γνώσεις είναι που κάνουν να ξεχωρίζει ο αληθινός δημιουργός από τον απλό δεξιοτέχνη, αυτές οι γνώσεις είναι το μυστικό της βαθιάς, επαναστατικής τέχνης που μας έδωσαν οι κορυφαίοι κομμουνιστές λογοτέχνες του 20ού αιώνα».