Αποσπάσματα από την ομιλία του μέλους του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και υποψήφιου δημάρχου Αθήνας σε εκδήλωση για την κατάσταση στα σχολεία
Στην εκδήλωση παρεμβάσεις έκαναν η εκπαιδευτικός και υποψήφια δημοτική σύμβουλος Βαγγελιώ Βουρλόκα, η επίσης εκπαιδευτικός Ζαχαρούλα Κονιδάκη, ο Βαγγέλης Φιλέρης, πρόεδρος της Ενωσης Γονέων του 2ου Διαμερίσματος και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, και η Στεφανία Καλταμπάνου, μαθήτρια της Β' Λυκείου.
Παραβρέθηκαν επίσης οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι και εκπαιδευτικοί Γιώργος Βιτζηλαίος, Λάμπρος Σακαρέλος και Ελπίδα Νασιοπούλου, καθώς και η Κατερίνα Ροδοπούλου, υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος και πρόεδρος της Ενωσης Γονέων του 6ου Διαμερίσματος.
Στην ομιλία του, ανάμεσα σε άλλα, ο Νίκος Σοφιανός τόνισε:
«Είναι πολιτική επιλογή η μεταφορά αρμοδιοτήτων του κεντρικού κράτους στους δήμους. Το έχουμε δει όλα τα προηγούμενα χρόνια, θα συνεχίσουμε να το βλέπουμε και σε άλλες πλευρές και λειτουργίες που είναι στην ευθύνη του κεντρικού κράτους. Δεν είναι τυχαίο ότι γίνεται συζήτηση για ευθύνη των δήμων και στο περιεχόμενο της Εκπαίδευσης και όχι μόνο στην κτιριακή υποδομή και στη λειτουργία. Δεν είναι τυχαία η παρέμβαση του Πατούλη ως προέδρου της ΚΕΔΕ (σήμερα υποψήφιος περιφερειάρχης της ΝΔ), να περάσουν στην ευθύνη των δήμων τα νηπιαγωγεία. Ολα αυτά δείχνουν ότι αυτήν την κεντρική κατεύθυνση, τη στηρίζουν και την υλοποιούν οι δήμαρχοι της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ.
Ετσι λοιπόν σήμερα έχουμε φτάσει σε ένα καθεστώς οι δήμοι να έχουν την ευθύνη της κτιριακής υποδομής των σχολείων και αυτήν την ευθύνη - σχετικά με το χτίσιμο καινούργιων σχολείων - ουσιαστικά μπορούν να τη λειτουργήσουν μόνο με ΣΔΙΤ. Οσο για να συντηρηθούν παλιά σχολεία (που ειδικά στην Αθήνα από τα 300 περίπου σχολικά συγκροτήματα ένας μεγάλος αριθμός, ίσως και πάνω από 50%, είναι χτισμένα έως τη δεκαετία του '60), η απουσία τεχνικού προσωπικού στερεί τη δυνατότητα οι δήμοι να καλύψουν αυτές τις ανάγκες με αυτεπιστασία, δηλαδή με δική τους ευθύνη, με το προσωπικό που έχουν, άρα και χωρίς μεγάλο κόστος και με αμεσότητα χρόνου από τον εντοπισμό του προβλήματος στην αντιμετώπισή του. Με αποτέλεσμα, με το καθεστώς των εργολαβιών, κυριολεκτικά να κάνει χρόνια για να αποδοθεί ένα έργο, είτε χρωματισμοί είτε συντηρήσεις είτε μονώσεις είτε μια σειρά από πράγματα που ειδικά οι γονείς που βρίσκονται στους συλλόγους και στις ενώσεις τα ξέρουν απ' την ίδια τους την πείρα.
Η άσκηση πίεσης έφερε αποτελέσματα στο να αντιμετωπιστούν προβλήματα, τα οποία δεν τα αναδεικνύουμε για να πούμε τι καταφέραμε, αλλά γιατί χρειάζεται να γενικεύεται και να ενισχύεται η πείρα που αποκτάει ένας κόσμος, ότι δηλαδή διεκδικώντας και πιέζοντας, χωρίς παραίτηση, χωρίς να σηκώνουμε τα χεριά ψηλά μπορούν να υπάρξουν αποτελέσματα. Αυτόν το δρόμο πρέπει να ενισχύσουμε και να στηρίξουμε. Οπως αντιμετωπίστηκαν με παρεμβάσεις και με πίεση προβλήματα σε διάφορα δημοτικά σχολεία ή εντάχθηκαν στο πρόγραμμα των 24 απαλλοτριώσεων που θα κάνει ο δήμος Αθήνας για ανέγερση νέων παιδικών σταθμών και σε 2 - 3 περιπτώσεις ανέγερσης σχολείων. Μία από αυτές είναι και το ΚΑΠΑΨ στους Ανω Αμπελόκηπους, που όμως το κτίριο δεν θα είναι τελικά για το 58ο Γυμνάσιο - Λύκειο, όπως αρχικά είχαν πει καθώς μεσολάβησε η συγχώνευση, αλλά για να στεγάσει σχολείο Ειδικής Αγωγής.
Κάναμε παρεμβάσεις με στόχο να λύνονται προβλήματα, αλλά και προσπαθώντας να γίνει κατανοητή, μέσα από αυτόν το δρόμο, η ανάγκη για συνολικότερες αλλαγές, δουλεύοντας την πείρα που αποκτιέται, διεκδικώντας απέναντι σε μια πολιτική που μένει ίδια, ενώ οι κυβερνήσεις αλλάζουν. Ειδικά για έναν κόσμο που παραμένει εγκλωβισμένος στην πολιτική και στη λογική του ΣΥΡΙΖΑ, στη λογική της επιλογής του "μικρότερου κακού".
Είναι χαρακτηριστικό ότι 4 χρόνια είχαμε μνημόνιο με ΣΥΡΙΖΑ και άλλα 4 με όλες τις υπόλοιπες κυβερνήσεις, Παπανδρέου, Παπαδήμου, Σαμαρά - Βενιζέλου, όμως η κατάσταση στα σχολεία, όπως τη βρήκαν έτσι τη συνέχισαν. Είχαμε το κύμα καταργήσεων - συγχωνεύσεων, όπου χάθηκαν περίπου 15 σχολικές μονάδες στην Αθήνα και αυτές τις καταργήσεις - συγχωνεύσεις τις διατήρησε όλες ο ΣΥΡΙΖΑ. Με αποτέλεσμα, για παράδειγμα, στο 39ο Γυμνάσιο - Λύκειο που επισκεφτήκαμε δύο μέρες πριν, να μιλάμε για τη μεγαλύτερη σχολική μονάδα στο δήμο, όπου σε κτίριο με σοβαρά προβλήματα και σε κοινό προαύλιο να στοιβάζονται πάνω από 1.000 μαθητές!
Συγχωνεύσεις, λοιπόν, τις βρήκαν και τις συνέχισαν. Κόψιμο των κονδυλίων των σχολικών επιτροπών, το βρήκαν στα 5.000.000 ευρώ, τώρα το πήγαν στα 3.400.000 ευρώ και όσο πάει μειώνεται. Ομηρία οι καθαρίστριες από τους προηγούμενους, ομηρία συνεχιζόμενη και από τους σημερινούς. Χιλιάδες αναπληρωτές που καλύπτουν μόνιμες ανάγκες των σχολείων από τους προηγούμενους, χιλιάδες αναπληρωτές αντί μόνιμων εργαζομένων και από τους σημερινούς. Και αυτό με τη συζήτηση - θυμηθείτε - που έγινε πρόσφατα στη Βουλή, όταν επιχείρησε να περάσει ο Γαβρόγλου το νομοσχέδιο των απολύσεων σαν νομοσχέδιο προσλήψεων, πώς ακυρώθηκε αυτή η προσπάθεια από την παρέμβαση των εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα των αναπληρωτών και τους αγώνες και τις κινητοποιήσεις που έκαναν. Σχολεία χωρίς συντήρηση οι μεν, χωρίς συντήρηση και από τους δε.
Εχουμε λοιπόν ένα υλικό να δουλέψουμε και εκλογικά και οι υποψήφιοι πρέπει να αξιοποιήσουν τη συμμετοχή τους στα ψηφοδέλτια για να διευρύνουν το κάλεσμα και τη δυνατότητα ψήφισης των συνδυασμών μας από ευρύτερο κόσμο που προβληματίζεται, που αντιμετωπίζει θετικά τη δουλειά μας στην Περιφέρεια, στο δήμο, που βλέπει ότι το ΚΚΕ δεν βλέπει απλώς με σκεπτικισμό την ΕΕ, αλλά είναι το Κόμμα που εκφράζει την αντίθεση σε αυτήν τη "συμμαχία των λύκων", σ' αυτό το οικοδόμημα των πολυεθνικών. Ταυτόχρονα όμως δεν θα αφήσουμε για μετά τα προβλήματα που σκοντάφτουμε συνεχώς πάνω τους στα σχολεία. Θα συνεχίσουμε να πιέζουμε τη δημοτική αρχή, θα πρέπει να συνεχιστεί η πίεση και από τις ενώσεις γονέων και από τους συλλόγους και από τους εκπαιδευτικούς».