ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΕΕ - ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ
Ξετυλίγουν το νήμα της αντιλαϊκής πολιτικής για την επόμενη μέρα
Τετάρτη 12 Ιούνη 2019

INTIME NEWS

«Δημοσιονομικά κενά» στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό με μεγάλες αρνητικές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά τους στόχους της αντιλαϊκής συμφωνίας για τα πρωτογενή πλεονάσματα εντοπίζει και η Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ), γεγονός που έρχεται να «κουμπώσει» με τις «επισημάνσεις» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενόψει του νέου κύκλου αντιλαϊκής κλιμάκωσης.

Σε αυτό το φόντο, ο διοικητής της ΤτΕ, Γ. Στουρνάρας, μιλώντας χτες σε συνέδριο για τις ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, υπογράμμισε πως «για το 2019 η πρόβλεψη της Τράπεζας της Ελλάδος με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία είναι πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ». Οπως προκύπτει, η απόκλιση από το στόχο για τον φετινό κρατικό προϋπολογισμό φτάνει σε 1,1 δισ. ευρώ, σε μια εξέλιξη που με τη σειρά της διαμορφώνει το πλαίσιο για νέο μετεκλογικό αντιλαϊκό πακέτο, ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα θα βρεθεί στο τιμόνι της αστικής διακυβέρνησης.

Θυμίζουμε ότι η έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» της Κομισιόν επίσης εντοπίζει νέα «δημοσιονομικά κενά», όπως αυτά προκύπτουν από την αντιλαϊκή στοχοθεσία για τα πλεονάσματα. Συγκεκριμένα, για τη διετία 2019-2020 η αντιλαϊκή σούμα ξεκινά από τα 4,6 δισ. και φτάνει μέχρι 5,8 δισ. ευρώ.

Σε αυτό το πλαίσιο και προκειμένου να διασφαλιστεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για παρεμβάσεις που αφορούν την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων, η ΤτΕ επιχειρεί να βάλει στο τραπέζι τη μείωση των στόχων για τα «πλεονάσματα», με αντάλλαγμα βέβαια ακόμα περισσότερες «εγγυήσεις» για την επιτάχυνση των αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων. Σύμφωνα με τον Γ. Στουρνάρα, «η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων σε μια παρατεταμένη περίοδο (π.χ. 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022) έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αύξηση του ΑΕΠ», ενώ «η αρνητική επίδραση γίνεται περισσότερο έντονη, όταν συνοδεύεται από πολύ υψηλή φορολογία, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών εισφορών στην Κοινωνική Ασφάλιση», δηλαδή των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλονται μέσω της εργοδοσίας, καθώς και της φορολογίας επί των επιχειρηματικών κερδών.

Το «μενού» της «επόμενης μέρας»

Την ίδια ώρα, τα αστικά επιτελεία φέρνουν στην επιφάνεια τις στρατηγικές συμπλεύσεις και ταυτίσεις στην προοπτική προσέλκυσης νέων κερδοφόρων επενδύσεων ως εργαλείο για την «ανάπτυξη». Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει πρωτοστατήσει σε σειρά τέτοιων παρεμβάσεων με φοροελαφρύνσεις και απαλλαγές για τους επιχειρηματικούς ομίλους, κρατικές επιδοτήσεις του «μισθολογικού κόστους» κ.ά., ενώ βέβαια στο ίδιο μήκος κινείται και η πλευρά της ΝΔ με στόχο την προσέλκυση των επενδύσεων.

Σε αυτό το έδαφος και σε στοίχιση με τις πρόσφατες εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο διοικητής της ΤτΕ, σημειώνοντας ότι «παρά την έως τώρα πρόοδο η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις» και επικαλούμενος την έκθεση της Κομισιόν, ότι «η Ελλάδα αντιμετωπίζει υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες», επισημαίνει πως μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:

-- «Η δημογραφική κρίση αυξάνει τους κινδύνους για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και των δημόσιων οικονομικών».

Θυμίζουμε πως σε παλιότερη έκθεση, η ΤτΕ επικαλούμενη την έκθεση της Κομισιόν ανέφερε πως με ορίζοντα το 2070 η επιβάρυνση από τη «γήρανση του πληθυσμού» θα φτάσει το 9,1% του ΑΕΠ, που ωστόσο θα «αντισταθμιστεί» από τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις της προηγούμενης περιόδου (όπως ο νόμος Κατρούγκαλου). Σ' αυτό το φόντο και παρά τη «δημογραφική γήρανση», η συνταξιοδοτική «δαπάνη» στην Ελλάδα από 17,3% του ΑΕΠ το 2016 θα υποχωρήσει στο 10,6% το 2070!

-- «Το πολύ υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών μειώνει την ικανότητα του τραπεζικού συστήματος να παρέχει πιστώσεις σε υγιείς επιχειρηματικές πρωτοβουλίες (...) με αποτέλεσμα να καθυστερεί η ανάκαμψη των επενδύσεων και της οικονομικής δραστηριότητας».

Θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «έδωσε ρέστα» σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, μεταξύ άλλων, εξαϋλώνοντας την όποια δικαστική προστασία ακόμη και για την πρώτη κατοικία, ώστε να «απελευθερωθούν» πόροι για τη στήριξη του νέου γύρου καπιταλιστικής κερδοφορίας.

-- «Το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος (του οποίου η βιωσιμότητα όμως βελτιώθηκε σημαντικά μεσοπρόθεσμα με τα μέτρα που ενέκρινε το Γιούρογκρουπ τον Ιούνη του 2018) δημιουργεί αβεβαιότητα για την ικανότητα της χώρας να το εξυπηρετήσει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, με αποτέλεσμα να αυξάνει το κόστος δανεισμού του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και να περιορίζει την αναπτυξιακή δυναμική».

Την ίδια ώρα, η μάζα του κρατικού χρέους φορτώνεται στις λαϊκές πλάτες, ενώ βέβαια οι αντιλαϊκές δεσμεύσεις προβλέπουν μεγάλα «πλεονάσματα» σε ορίζοντα δεκαετιών μέχρι το 2060.

-- «Οι επενδύσεις παραμένουν σε πολύ χαμηλό επίπεδο, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του αποθέματος κεφαλαίου της οικονομίας, ενώ και το επιχειρηματικό περιβάλλον δεν θεωρείται ακόμη αρκετά φιλικό προς τις ιδιωτικές επενδύσεις».

Στον συγκεκριμένο άξονα, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ διαγκωνίζονται γύρω από τις φιλοεπενδυτικές προτάσεις που προβάλλει ο καθένας από αυτούς.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα τη Δευτέρα, το φρέσκο πακέτο που «αμπαλάρουν» για τους επιχειρηματικούς ομίλους, με εφαρμογή από την 1η Γενάρη 2020, περιλαμβάνει:

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Αντιλαϊκός δεκάλογος σε περιβάλλον «αβεβαιοτήτων» και «γεωπολιτικών εντάσεων» (2024-06-27 00:00:00.0)
Στον «επόμενο τόνο» λουκέτα, ανεργία και ματωμένα πλεονάσματα (2021-07-03 00:00:00.0)
«Ξεπροβάλλει» το επόμενο αντιλαϊκό πακέτο πίσω απ' τον αχό (2019-05-29 00:00:00.0)
«Προοδεύουν» τα παζάρια, πολλαπλασιάζονται τα αντιλαϊκά μέτρα (2017-01-27 00:00:00.0)
Η ανάκαμψη του κεφαλαίου προϋποθέτει την εφαρμογή των μνημονίων (2015-12-05 00:00:00.0)