ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Μεγάλα εμπόδια για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες
Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019

MotionTeam

Με εμπόδια, τα οποία προκαλεί η πολιτική που αντιμετωπίζει τις λαϊκές ανάγκες ως κόστος, συνεχίζεται η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής σταδιακά σε δήμους της χώρας. Η θεσμοθέτησή της στα χαρτιά δεν συνοδεύτηκε με όλα εκείνα τα ουσιαστικά μέτρα που θα εξασφαλίσουν την εφαρμογή της με παιδαγωγικούς όρους, ενώ πρόσφατα το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε πως αναστέλλεται η εφαρμογή του μέτρου σε 13 από τους 116 δήμους, στους οποίους επρόκειτο να ξεκινήσει τη φετινή σχολική χρονιά.

Το υπουργείο Παιδείας, ανακοινώνοντας την παραπάνω απόφαση, δήλωνε ούτε λίγο ούτε πολύ ικανοποίηση για το ότι ο αρχικός αριθμός των δήμων που εξέφραζαν τέτοιες αδυναμίες μειώθηκε από 52 σε 13. Ωστόσο, με βάση την εμπειρία από τη μέχρι τώρα εφαρμογή αλλά και το γεγονός πως δεν δόθηκε και δεν προβλέπεται ούτε ένα ευρώ για την επέκταση του μέτρου, γεννιέται ανησυχία για τους όρους με τους οποίους θα εφαρμοστεί. Γιατί η εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής, που είναι σύγχρονη παιδαγωγική ανάγκη, υπονομεύεται στην πράξη από την πολιτική της υποχρηματοδότησης και της διατήρησης των ελλείψεων. Ως αποτέλεσμα, σε δήμους στους οποίους έχει προχωρήσει η εφαρμογή της, τα παιδιά αναγκάζονται να μετακινούνται σε μεγάλες αποσπάσεις, καθώς δεν επαρκούν οι θέσεις στο νηπιαγωγείο της γειτονιάς τους. Για τη στέγαση επιλέγονται η χρήση αιθουσών σε παιδικούς σταθμούς, δημοτικά σχολεία (με πρόβλεψη και για χρήση αιθουσών σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), κοντέινερ, στα οποία τα νήπια καλούνται να περάσουν τα πιο ευαίσθητα χρόνια της ζωής τους, πληθωρικά τμήματα και άλλες πρόχειρες και αντιπαιδαγωγικές «λύσεις».

Αντί για την εξασφάλιση των απαραίτητων όρων για τη συμμετοχή όλων των νηπίων σε δίχρονη Προσχολική Αγωγή, η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει στα βήματα της προηγούμενης προσπαθώντας να «καλύψει» όπως όπως τις ανάγκες. Η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας εντείνει τη διαφοροποίηση στο χάρτη της Προσχολικής Αγωγής, αντί να παρθούν τα απαραίτητα μέτρα για την καθολική εφαρμογή της. Ευθύνη φέρουν και μια σειρά από δημοτικές αρχές.

Σχετικά με την εξαίρεση του δήμου Ηρακλείου Αττικής από την εφαρμογή του μέτρου, το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Γ. Σεφέρης» επισημαίνει τις ευθύνες της δημοτικής αρχής «επειδή ενώ στις συνεδριάσεις των τριμερών επιτροπών δήλωνε ότι δεν έχει αντίρρηση για την εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής, από την άλλη δεν διαφωνούσε με την απόφαση της ΚΕΔΕ και κάθε φορά εντόπιζε ένα σωρό ανυπέρβλητα προβλήματα τα οποία θεωρούσε ότι καθιστούν αδύνατη την εφαρμογή της».

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαπόντιων Νήσων, ενός από τους 13 δήμους που εξαιρούνται φέτος, σε ανακοίνωσή της επισημαίνει πως λίγες μέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι γονείς 180 παιδιών θα αναγκαστούν να αναζητήσουν σχολική στέγη, ενώ μέχρι τώρα ήξεραν ότι θα φοιτήσουν τα παιδιά τους στο δημόσιο νηπιαγωγείο.

Πίσω από τις ανάγκες και οι παιδικοί σταθμοί

Την ίδια στιγμή, ενώ η θεσμοθέτηση της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής είχε συνοδευτεί με την καλλιέργεια προσδοκιών ότι θα καλυφθούν από τους παιδικούς σταθμούς οι ανάγκες των οικογενειών με παιδιά μικρότερων ηλικιών, χιλιάδες αποκλείονται πανελλαδικά από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ και χιλιάδες νέα ζευγάρια δεν έχουν καν δικαίωμα υποβολής αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα και αναγκάζονται να πληρώσουν τροφεία στους δημοτικούς και ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς. Στην εικόνα στο δήμο Χαλκιδέων αναφέρεται η Ομάδα Γυναικών Χαλκίδας της ΟΓΕ, σημειώνοντας πως δεκάδες είναι τα παιδιά που έμειναν εκτός παιδικών σταθμών. «Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι για όλη την περιοχή Χαλκίδας - Αυλίδας - Βασιλικού υπάρχει μόνο ένας σταθμός του δήμου με βρεφικό τμήμα. Ενώ οι θέσεις που δίνονται με voucher στους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς είναι δυσεύρετες. Ο σταθμός που από την περσινή χρονιά λειτουργεί στην Αρτάκη δεν είναι αρκετός για να καλυφθούν όλες αυτές οι θέσεις που απαιτούνται», αναφέρει η Ομάδα Γυναικών, που επισημαίνει επίσης το ζήτημα των ελαστικών σχέσεων εργασίας στους παιδικούς σταθμούς.

Από την ίδια την πραγματικότητα επιβεβαιώνεται η ανάγκη να εξασφαλιστούν όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις, μόνιμο παιδαγωγικό και βοηθητικό προσωπικό, κτιριακές εγκαταστάσεις, για να υλοποιηθεί η δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή με σύγχρονους όρους. Παράλληλα, να εξασφαλιστεί η γενναία χρηματοδότηση προς τους δήμους ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις (μόνιμο προσωπικό, σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις) για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες φοίτησης για τα μικρότερα παιδιά στους παιδικούς σταθμούς.