Να αναβαθμιστεί και να υποστηριχτεί ουσιαστικά η ελληνόγλωσση Εκπαίδευση

Προκαλούν και εμπαίζουν τους Ελληνες μετανάστες οι νέες κυβερνητικές ρυθμίσεις

Παρασκευή 5 Ιούνη 2020

Από παλιότερες κινητοποιήσεις Ελλήνων μεταναστόπουλων σε γερμανικά σχολεία
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που συζητιέται αυτές τις μέρες στη Βουλή, περιλαμβάνει και σειρά ρυθμίσεων για την ελληνόγλωσση Εκπαίδευση. Πρόκειται για έναν πολύπαθο τομέα, με όλες τις αστικές κυβερνήσεις που έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια να έχουν συμβάλει στη διαμόρφωση των τεράστιων προβλημάτων, με τα οποία είναι αντιμέτωποι οι Ελληνες μετανάστες σε σχέση με την εκπαίδευση των παιδιών τους.

Στην πράξη, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι προγραμμάτων και σχολείων, με σημαντικές διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα ως προς το πλαίσιο, τον τρόπο και τους όρους λειτουργίας, αλλά και το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι Ελληνες μετανάστες και τα παιδιά τους βρίσκονται αντιμέτωποι με τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές, εξοπλισμό, εκπαιδευτικούς και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, με τις διαφοροποιήσεις να έχουν ταξικό, σε τελική ανάλυση, πρόσημο.

Η κυβέρνηση εμπαίζει τους Ελληνες μετανάστες, παρουσιάζοντας τις ρυθμίσεις ως τομές που λύνουν διαχρονικές παθογένειες και οδηγούν σε ριζική αναβάθμιση. Στην πραγματικότητα προκαλεί, καθώς όχι μόνο δεν λύνει τα τεράστια προβλήματα που είναι εδώ και χρόνια γνωστά, αλλά στην πράξη τα θεσμοθετεί και τα επιτείνει, επιχειρώντας να μασκαρέψει την πολυτυπία, τη διαφοροποίηση και την ανεπαρκή υποστήριξη της ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης.

Η κυβέρνηση της ΝΔ βάζει τη δική της σφραγίδα στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων που έχουν περάσει

Η ουσία των ρυθμίσεων για την ελληνόγλωσση Εκπαίδευση που προωθεί η κυβέρνηση είναι η εξής: Ενταση των χρόνιων προβλημάτων, όξυνση των ταξικών φραγμών και μεγαλύτερη διαφοροποίηση, με ολίγον από διαχειριστικές προσαρμογές.

Με το νομοσχέδιο εισάγονται απαράδεκτα κριτήρια αναγνώρισης και ενίσχυσης για τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, στα οποία έχουν μετατραπεί (ή μετατρέπονται) τα παροικιακά σχολεία. Οπως έχει αποδειχτεί, με βάση και την υπάρχουσα κατάσταση, το όριο των 40 παιδιών που τίθεται, ουσιαστικά αποκλείει παιδιά Ελλήνων μεταναστών σε ολόκληρες χώρες (π.χ. Ιταλία, Ελβετία), αλλά και μεγάλες πόλεις με σημαντικό ελληνικό πληθυσμό (π.χ. Δρέσδη). Τα βιβλία και το εκπαιδευτικό υλικό δεν θεωρούνται δεδομένα, ενώ ανοίγει παράθυρο ώστε οι μαθητές να μην παίρνουν καν έντυπα βιβλία και να αρκούνται σε ψηφιακό υλικό.

Στην πράξη, οι γονείς παραμένουν αναγκασμένοι να πληρώνουν από την τσέπη τους ή να αναζητούν οι ίδιοι χρηματοδότηση για εκπαιδευτικό προσωπικό, χώρους και βιβλία, κάτι που ούτως ή άλλως συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις. Επιπλέον, δεν διασφαλίζεται καν ότι όλοι οι μαθητές θα διδάσκονται στη βάση ενός συγκεκριμένου και επιστημονικά καταρτισμένου προγράμματος, με αποτέλεσμα το περιεχόμενο της διδασκαλίας να επαφίεται στην πρωτοβουλία αυτού που διδάσκει. Εκπαιδευτικοί και μαθητές παραμένουν εξαναγκασμένοι σε πολλές περιπτώσεις να διανύουν τεράστιες αποστάσεις, προκειμένου να λειτουργήσουν τμήματα, με αποτέλεσμα να καθίσταται αντιπαραγωγική η διαδικασία.

Η διατήρηση και επιδείνωση της υπάρχουσας κατάστασης ουσιαστικά πλήττει υπέρμετρα τους πιο αδύναμους οικονομικά μετανάστες, καθώς και τις νέες γενιές μεταναστών, αφού οι υπόλοιποι έχουν καλύτερη δυνατότητα να εντάξουν τα παιδιά τους στα σχολεία της χώρας υποδοχής με καλύτερους όρους. Η διαφοροποίηση αυτή επιτείνεται ακόμα περισσότερο με την παγίωση της διάκρισης μεταξύ δίγλωσσων και μη εκπαιδευτικών μονάδων, με αποτέλεσμα σημαντικός αριθμός Ελλήνων μεταναστών και των παιδιών τους να οδηγούνται σε μια σύγχρονου τύπου «γκετοποίηση».

Οργάνωση της πάλης για ουσιαστική αναβάθμιση της ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης

Τα αιτήματα για άμεσα μέτρα στήριξης και ικανοποίησης των εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών των Eλλήνων μεταναστών είναι άρρηκτα δεμένα με την πάλη ενάντια στο σχολείο της «κανονικότητας» που διατυμπανίζει η κυβέρνηση της ΝΔ στην Ελλάδα, της μιζέριας, των περικοπών, της έντασης των ταξικών φραγμών και της περιστολής των μορφωτικών δικαιωμάτων.

Οι αγώνες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και του ταξικά προσανατολισμένου εργατικού - λαϊκού κινήματος στην Ελλάδα ενάντια στο σχολείο της αγοράς συναντιούνται με τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο των διεκδικήσεων που πρέπει να αναπτυχθούν ακόμα πιο έντονα, για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και την εκπαίδευση στις χώρες υποδοχής.

Σε αυτόν τον αγώνα είναι απαραίτητη η αγωνιστική συμβολή των Ελλήνων μεταναστών μέσα από τις δομές και τις μορφές οργάνωσης του κινήματος στις χώρες υποδοχής. Οι δυνάμεις του ΚΚΕ βρίσκονται παντού αταλάντευτα στην πρώτη γραμμή του αγώνα.

Το ΚΚΕ, παλεύοντας για μια κοινωνία που «θα 'χει το νου της στο παιδί», διαμορφώνει αιτήματα και στόχους πάλης, παρεμβαίνει και κοινοβουλευτικά, με ενιαίο κριτήριο, για τα ελληνόπουλα στη χώρα μας, τα παιδιά των Ελλήνων μεταναστών στο εξωτερικό και για τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων στην Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, παίρνουμε υπόψη τις ανάγκες καταρχήν των ίδιων των μεταναστών και των παιδιών τους: Τη ρευστότητα που υπάρχει και τη διαρκή κινητικότητα, τα νέα κύματα μετανάστευσης ανάλογα και με τις εξελίξεις στον κύκλο της καπιταλιστικής οικονομίας διεθνώς και στις διάφορες χώρες συγκεκριμένα, την οριστικοποίηση της διαμονής πολλών στις χώρες υποδοχής για πολλά χρόνια ή και για πάντα, τις διαφορετικές ανάγκες των μεταναστόπουλων πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς κ.ο.κ. Από την άποψη αυτή, δεν μπορεί να παραβλέπονται ζητήματα που αφορούν τους όρους εργασίας και στέγασης, τα δικαιώματα των μεταναστών κ.λπ.

Η προοπτική της ουσιαστικής ένταξης των παιδιών των Ελλήνων μεταναστών στις χώρες υποδοχής δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί χωρίς την κατεύθυνση της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Αν ένα παιδί που μεταναστεύει σε μικρή ηλικία δεν συστηματοποιήσει τη γνώση της μητρικής του γλώσσας, τότε θα είναι φτωχό και στη γλώσσα της χώρας υποδοχής. Αν ένα μεταναστόπουλο μεγαλώνει σε μια οικογένεια ενσωματωμένη στην κοινωνία και την κουλτούρα της χώρας υποδοχής (π.χ. οικογένεια μεταναστών δεύτερης και τρίτης γενιάς, μεικτή οικογένεια κ.λπ.), της οποίας η γλώσσα θα είναι στην πράξη αυτή της χώρας υποδοχής, τότε εύκολα θα αποκοπεί από τις παραδόσεις, τον πολιτισμό και την Ιστορία του λαού μας, αν δεν γνωρίζει την ελληνική γλώσσα. Σε αυτήν την προοπτική, χρειάζεται να αναπτυχθούν κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα και το αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό και βιβλία, με αξιοποίηση όλων των πρόσφορων προς τούτο μορφών και με ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης για τη διασφάλιση των όρων λειτουργίας και της ισότιμης και δωρεάν πρόσβασης όλων των μεταναστόπουλων.

Να αποσυρθεί το κατάπτυστο νομοσχέδιο - Να δοθούν άμεσα λύσεις στα πραγματικά προβλήματα

Το ΚΚΕ καταγγέλλει τις απαράδεκτες ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση και στηρίζει τους αγώνες και τα δίκαια αιτήματα των Ελλήνων του εξωτερικού για ουσιαστική αναβάθμιση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, δωρεάν και ισότιμα για όλους, με εξασφαλισμένο σύγχρονο και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και βιβλία.

-- Να καταμετρηθούν οι πραγματικές, αυξημένες ανάγκες που παγιώνονται για την εκπαίδευση των παιδιών των Eλλήνων μεταναστών και να καλυφθούν άμεσα οι ανάγκες σε προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, εξοπλισμό και υποδομές, χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά οι Ελληνες μετανάστες.

-- Με ευθύνη της κυβέρνησης να διατεθεί άμεσα όλο το απαιτούμενο εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό προσωπικό, με όρους και σχέσεις εργασίας που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων στις χώρες υποδοχής.

-- Να στηριχθούν παιδαγωγικά και επιστημονικά οι εκπαιδευτικοί στην ελληνόγλωσση Εκπαίδευση για την ιδιαίτερη ευθύνη που αναλαμβάνουν.

-- Να διατεθούν όλα τα απαραίτητα κρατικά κονδύλια, για τη στήριξη των υποδομών και των δομών της ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης, την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση των μεταναστών μαθητών και των εκπαιδευτικών.


Του
Δημήτρη ΚΟΙΛΑΚΟΥ*
*Ο Δημήτρης Κοιλάκος είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ και της Κομματικής Επιτροπής Οργανώσεων Εξωτερικού του Κόμματος