ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2002 ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Στην πεπατημένη της υποχρηματοδότησης
Κυριακή 6 Γενάρη 2002

Η πορεία που θα ακολουθηθεί στην εκπαίδευση για τη χρονιά που μόλις άρχισε φαίνεται εκτός των άλλων, από τα κονδύλια που προϋπολογίζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2002 με αμφίβολο, όπως δείχνει η πρακτική των τελευταίων χρόνων, το αν θα εκτελεστούν. Ετσι τα στοιχεία δείχνουν ότι θα συνεχιστεί η υποχρηματοδότηση ενώ η λαϊκή οικογένεια, για άλλη μια χρονιά αναγκάζεται να διπλοπληρώνει την αναχρονιστική και αντιδημοκρατική εκπαίδευση για τα παιδιά της, ενισχύοντας παράλληλα το σύστημα της παραπαιδείας για φροντιστήρια, ξένες γλώσσες και υποτιθέμενη κατάρτιση.

Ο νέος Γενικός Κρατικός Προϋπολογισμός (ΓΚΠ) για το 2002, όσον αφορά στις δαπάνες για την παιδεία, χαρακτηρίζεται από τη σοβαρή μείωσή τους, σε σχέση με το ποσοστό που αντιπροσωπεύουν, επί των συνολικών δαπανών που προβλέπονται στον ΓΚΠ.

Δαπάνες

Το 2001 οι δαπάνες που προβλέπονταν για την παιδεία αντιπροσώπευαν το 8,27% των δαπανών του ΓΚΠ. Τελικά, με την πραγματοποίηση του ΓΚΠ για το έτος 2001 οι δαπάνες αυτές αντιπροσωπεύουν μόνο το 7,3% ή 3.807,73 εκατομμύρια ευρώ. Ο καθένας μπορεί να εκτιμήσει λοιπόν τη σοβαρότατη μείωση που θα υποστούν αυτές οι δαπάνες, όταν στον ΓΚΠ για το 2002 προβλέπεται να δοθεί μόνο το 7,4% ή 4.243,43 εκατ. ευρώ.


Στο σημείο αυτό επίσης πρέπει να σημειώσουμε:

Δραματικές οι συνέπειες της «μεταρρύθμισης»

Τέσσερα χρόνια μετά την εφαρμογή της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης», επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις του ΚΚΕ για τις δραματικές συνέπειές της, στη μόρφωση και τη ζωή της νεολαίας, ιδιαίτερα των παιδιών των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων:

H ιδιωτικοποίηση - εμπορευματοποίηση εντάθηκε

Για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων το κόστος της εκπαίδευσης γίνεται ανυπέρβλητο εμπόδιο για τη συνέχιση των σπουδών τους, ιδιαίτερα στο Λύκειο και στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Μέχρι 200.000 δρχ το μήνα πληρώνουν, κατά μέσο όρο, οι γονείς για το φροντιστήριο ενός μαθητή, που χωρίς αυτό δεν τελειώνεις το Λύκειο. Μέχρι 50.000 δρχ το μήνα για ξένη γλώσσα, που χωρίς αυτήν δε στέκεσαι. Πάνω από 1.500.000 δρχ το χρόνο κοστίζουν οι σπουδές «εκτός έδρας». Στα παραπάνω προστίθεται ο εντεινόμενος εξαναγκασμός των γονιών να συμβάλουν στα έξοδα ακόμη και του δημόσιου σχολείου.

Το σχολείο της αποστήθισης, της στείρας αποθήκευσης πληθώρας ασύνδετων γεγονότων, τύπων και αριθμών, το σχολείο-φροντιστήριο των αποχυμωμένων, νεκρών γνώσεων, καλλιεργεί την αποστροφή και την απόγνωση στους μαθητές του. Τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία του σημερινού σχολείου, περισσότερο απ' ό,τι στο παρελθόν, εξαιτίας της συνεχούς υπερφόρτωσής τους με ολοένα και πρόσθετες περιττές, ποσοτικές γνώσεις οδηγούν σε αποδιοργάνωση τη σκέψη του μαθητή.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία, βρίσκονται σε κραυγαλέα αντίθεση με τις διακηρύξεις του υπουργού Παιδείας για επαναστατικές τομές και απλόχερη χρηματοδότηση της παιδείας, αλλά κυρίως βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες για ολόπλευρη μόρφωση όλων των παιδιών, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις. Πολύ περισσότερο που η χρόνια υποχρηματοδότηση της παιδείας στη χώρα μας, η οποία καταλαμβάνει την τελευταία θέση σε δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στην Ευρώπη, έχει συσσωρεύσει σωρεία άλυτων προβλημάτων που διαρκώς μεγαλώνουν.

Τη βαθιά αντιδραστική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης μέσω των Ν. 2525/97 και 2640/98 συνοδεύουν και μια σειρά αντιεκπαιδευτικών μέτρων που υπαγορεύονται από τα ασφυκτικά πλαίσια του προϋπολογισμού για την παιδεία. Πρόκειται για την πολιτική κατάργησης ή συγχώνευσης σχολείων που συνεχίζεται και μέχρι σήμερα οδήγησε σε κλείσιμο εκατοντάδων νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, γυμνασίων και λυκείων, τη ρητή κατεύθυνση του υπουργείου Παιδείας για μαζικές συμπτύξεις τμημάτων, ώστε να επιστρέψουμε σε τμήματα των 30 και 35 μαθητών.

Ετσι για τους μαθητές των απομακρυσμένων από τις πόλεις αγροτικών περιοχών, όπου η συρρίκνωση των σχολείων είναι μεγαλύτερη εξαιτίας του ξεκληρίσματος της φτωχής αγροτιάς, η πρόσβαση στο σχολείο γίνεται απαγορευτική. Για τους υπόλοιπους η φοίτηση στα σχολεία που απομένουν γίνεται κάτω από τις απαράδεκτες παιδαγωγικά συνθήκες των συστεγάσεων, της διπλοβάρδιας και των πληθωρικών τάξεων.


Δ. Κ.