ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ - ΛΙΜΑΝΙΑ
Μαγνήτης ανταγωνισμών που θα πληρώσει ο λαός ο έλεγχος των στρατηγικών υποδομών
Πέμπτη 31 Δεκέμβρη 2020

«Μαγνήτης» μεγάλων ανταγωνισμών ιμπεριαλιστικών κέντρων και ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων, που δεν προμηνύουν τίποτα καλό για τους εργαζόμενους και το λαό, γίνεται ο έλεγχος στρατηγικών υποδομών, όπως τα ναυπηγεία και τα λιμάνια, ως μέρος των ευρύτερων ενεργειακών, εμπορικών και άλλων σχεδιασμών που «τρέχουν» στην περιοχή, όπου η αστική τάξη είναι μπλεγμένη ως το λαιμό για να διασφαλίσει την «αναβάθμισή» της και ένα μεγαλύτερο μερτικό από τη λεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για τα οποία χαρακτηρίστηκε την Τρίτη το απόγευμα άγονος από τη συνέλευση των πιστωτών, την σύγκληση της οποίας προσκάλεσε ο ειδικός διαχειριστής των ναυπηγείων.

Υπενθυμίζεται ότι ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για τη μεταπώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έγινε στις 11 Δεκέμβρη. Είχε πλειοδοτήσει καταθέτοντας προσφορά ύψους 15,1 εκατ. η εταιρεία «Pyletech Shipyards», του ομίλου «North Star» του εφοπλιστή Πριόβολου, με έδρα την Ελβετία, η οποία όμως έχει συνάψει συμφωνίες με το μονοπωλιακό μεγαθήριο MSC («Mediterranean Shipping Company»), ιταλικών συμφερόντων, που αποτελεί τη δεύτερη σε μέγεθος εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, μετά τη «Maersk», και τον γερμανικό όμιλο «Bloohm & Voss» (Β&V) που ειδικεύεται στη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων.

Η δεύτερη προσφορά που κατατέθηκε ήταν από τον γνωστό όμιλο αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ, ο οποίος κατέθεσε προσφορά ύψους 1 εκατ. ευρώ. Θυμίζουμε ότι η ΟΝΕΧ έχει ήδη παραλάβει τα Ναυπηγεία Σύρου και ολοκληρώνεται η μεταβίβαση σε αυτήν των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ενώ έχει πάρει γι' αυτές τις «επενδύσεις» το «πράσινο φως» της αναπτυξιακής τράπεζας επενδύσεων των ΗΠΑ (DFC). Στόχος τους είναι οι ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές της χώρας να αποτελέσουν την υποστηρικτική βάση του 6ου Στόλου των ΗΠΑ και άλλων ΝΑΤΟικών δυνάμεων, αλλά και «βάση» για τους υπόλοιπους επιχειρηματικούς σχεδιασμούς των ΗΠΑ στην ευρύτερη περιοχή, όπως είναι η διευκόλυνση (επισκευή και συντήρηση πλοίων) για τη διείσδυση του αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην ευρωπαϊκή αγορά.

Σχεδιασμός από τον οποίο προσδοκούν μεγάλο μερτικό και τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου, όπως π.χ. οι Ελληνες εφοπλιστές, που κλείνουν το ένα πίσω από το άλλο τα χρυσοφόρα «ντιλ» για τη μεταφορά του αμερικανικού LNG στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά και ευρύτερα, έχοντας τον μεγαλύτερο και ακριβότερο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, αξίας 19,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ναυπηγώντας μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2020 και εν μέσω καπιταλιστικής κρίσης τα 57 από τα 126 πλοία μεταφοράς LNG.

Ενώ πλάι στα υπόλοιπα, είναι προφανές ότι την... όρεξη έχουν ανοίξει, οξύνοντας παραπέρα και τους σχετικούς ανταγωνισμούς, το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης και η εκτίναξη των κονδυλίων για τις πολεμικές δαπάνες στον κρατικό προϋπολογισμό από τα 530 εκατ. στα περίπου 2,5 δισ. ευρώ, κι ενώ σε εξέλιξη είναι και οι διεργασίες για το πού τελικά και με τι όρους θα καταλήξουν οι νέες φρεγάτες που θα προμηθευτεί το Πολεμικό Ναυτικό, με το βλέμμα στα ΝΑΤΟικά προτάγματα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Συνεχίζουν να μπουκώνουν με χρήμα τους επενδυτές και να πληρώνουν τη «νύφη» οι εργαζόμενοι

Οσον αφορά τους εργαζόμενους, αυτοί όπως και συνολικά ο λαός θα είναι που θα πληρώσουν πανάκριβα τη «νύφη» όλων αυτών των «χρυσών» ντιλ και ανταγωνισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Χαρακτηριστικό είναι πως στον πλειοδοτικό διαγωνισμό που αφορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Το ίδιο ισχύει και για τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, οι οποίοι άλλωστε έχουν και την πικρή πείρα των συναδέλφων τους στο Νεώριο Σύρου, εκεί όπου ο «σωτήρας» επενδυτής της ONEX το πρώτο που έκανε άμα τη αναλήψει τους ήταν να ξεμπερδεύει με τα δικαιώματα των εργαζομένων μετατρέποντάς τους σε εργολαβικούς.

Τίποτα σχετικό με την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων - προφανώς για να μη δεσμεύσουν τους νέους επίδοξους «σωτήρες» αγοραστές των ναυπηγείων - δεν αναφέρεται και στις απανωτές νομοθετικές ρυθμίσεις, με τις οποίες διαδοχικά οι κυβερνήσεις, με το γνωστό πρόσχημα των απλήρωτων εργαζομένων και την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, «μπουκώνουν» με χρήμα τους «επενδυτές».

Θυμίζουμε πως τέτοιες ρυθμίσεις συμπεριλήφθηκαν στο τελευταίο πολυνομοσχέδιο - σκούπα που ψηφίστηκε στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος προπαραμονές των Χριστουγέννων, όπου ανάμεσα στο πλήθος αντεργατικών μέτρων και δώρων - εξπρές για τους επιχειρηματικούς ομίλους, η κυβέρνηση εξασφάλισε και μποναμά επιπλέον 17,250 εκατ. ευρώ στους ομίλους που ήδη εκμεταλλεύονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά (όμιλος Ταβουλάρη - «Thyssen Krupp» αντίστοιχα).

Τον Οκτώβρη η κυβέρνηση της ΝΔ είχε περάσει αντίστοιχη τροπολογία που προέβλεπε την καταβολή 3,575 εκατ. στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και 10,150 εκατ. στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Να σημειωθεί ότι από το Μάη έως τώρα με διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις στους νυν «σωτήρες» των δύο ναυπηγείων έχουν δοθεί συνολικά 72.350.000 ευρώ...

Παράταση στις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών

Στο μεταξύ, τους σφοδρούς ανταγωνισμούς αποτυπώνει και η νέα παράταση που πήραν οι διαγωνισμοί για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, όπως και για την υποπαραχώρηση του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β'».

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε νέα προθεσμία, στις 29 Γενάρη για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και στις 20 Γενάρη για την Ηγουμενίτσα, προκειμένου να προσκομισθούν νέες διευκρινίσεις αναφορικά με τα έγγραφα που κατατέθηκαν στη διαδικασία του διαγωνισμού. Η προηγούμενη παράταση που δόθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ έληξε στις 18 Δεκέμβρη. Η δεύτερη φάση των διαγωνισμών, με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, αναμένεται να αρχίσει από το νέο έτος και να ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο.

Θυμίζουμε πως προτάσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ ΑΕ), του λιμανιού που έχουν βάλει «στο μάτι» οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί, κατέθεσαν τέσσερα επενδυτικά σχήματα και εταιρείες.

Αυτές είναι η αμερικανική εταιρεία «Quintana Infrastracture & Development», η κοινοπραξία «Cameron SA (όμιλος Κοπελούζου) - «Goldair Cargo AE» (Ελλάδα) - «BOLLORE Africa Logistics» (θυγατρική της γαλλικής BOLLORE), η κοινοπραξία «International Port Investments Alexandroupolis», η οποία απαρτίζεται από την αμερικανική «Black Summit Financial Group», τη βελγική «Euroports» και τις ελληνικές «EFA Group» και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Τέλος, στον διαγωνισμό κατέθεσε πρόταση και η εταιρεία που κατέχει το 67% του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, η «South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited», στην οποία μετέχουν η γερμανική «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», η «Belterra Investments Ltd.», συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, και η γαλλο-κινεζική «Terminal Link SAS».

Τρεις από τις παραπάνω εταιρείες/κοινοπραξίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για υποπαραχώρηση για 40 χρόνια του λιμανιού «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας, ενώ η «Goldair», ως εταιρεία, με διαφορετικούς όμως συμμάχους σε κάθε περίπτωση, συμμετέχει στους διαγωνισμούς και για τα δύο λιμάνια. Οι 3 εταιρείες είναι οι δύο αμερικανικές και η εταιρεία που διαχειρίζεται τον ΟΛΘ.

Η «International Port Investments Alexandroupolis» και «Kavala», στις οποίες συμμετέχει η «Black Summit Financial Group», είναι η «εκλεκτή» της αμερικανικής κυβέρνησης, σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρέσβη Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος δήλωσε «υπερήφανος» για το γεγονός ότι το επενδυτικό fund «Black Summit Financial» έχει σχηματίσει μια ισχυρή κοινοπραξία διεκδίκησης των λιμένων με Αμερικανούς επενδυτές, Ελληνες συμμετέχοντες και έναν διαχειριστή λιμένων από την Ευρώπη.

Ηδη από τον Ιούλη του 2020, ο Τζ. Πάιατ είχε φροντίσει να ενημερώσει τους ανταγωνιστές των ΗΠΑ πως για τον έλεγχο των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας και ιδιαίτερα της Αλεξανδρούπολης, η οποία μετατρέπεται σε κόμβο μεταφοράς αμερικανικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και τα Δυτικά Βαλκάνια, θα αξιοποιηθεί το «βάρος» της αμερικανικής διπλωματίας, καθώς η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα Development Finance Corporation έχει αναγνωρίσει τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας ως «στρατηγικές προτεραιότητες».

Πέρα από τις ενεργειακές υποδομές που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον στην περιοχή, όπως το έργο δημιουργίας πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου FSRU, ο αγωγός TAP και ο υπό κατασκευή διασυνδετήριος Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει επιλεγεί και για την αξιοποίησή του στο πλαίσιο των επικίνδυνων ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών στην περιοχή, όπως έχει τονίσει και ο διοικητής των αμερικανικών δυνάμεων στην Ευρώπη, αντιστράτηγος Κρίστοφερ Καβόλι, επισκεπτόμενος τον περασμένο Ιούλη την Αλεξανδρούπολη, με τους ΑμερικανοΝΑΤΟικούς να ετοιμάζονται να αξιοποιήσουν την ερχόμενη άνοιξη το λιμάνι και ως βασική πύλη εισόδου για τα στρατεύματα που θα αναπτύξουν στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία, για τη γιγαντιαία άσκηση - πρόβα πολέμου «Defender 21».

Τα επόμενα λιμάνια για τα οποία αναμένεται να προχωρήσει η «αξιοποίηση» είναι αυτά του Ηρακλείου και του Βόλου, μέσω της πώλησης του 67%, και ίσως και της Κέρκυρας μέσω υποπαραχώρησης.