ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Στους καταπέλτες από σήμερα με 48ωρη απεργία και προοπτική κλιμάκωσης

Πρόκληση από τους εφοπλιστές, που προτείνουν μηδενικές αυξήσεις ενώ εισπράττουν 3 δισ. ευρώ ως «κίνητρα» και «επιδοτήσεις»

Τετάρτη 10 Νοέμβρη 2021

Στους καταπέλτες κατεβαίνουν από σήμερα στις 6 τα ξημερώματα οι ναυτεργάτες για να δώσουν τη μάχη της 48ωρης πανελλαδικής απεργίας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων σε όλα τα λιμάνια της χώρας, με προοπτική κλιμάκωσης. Διεκδικούν κατάργηση των αντεργατικών νόμων, ανανέωση και εφαρμογή Συλλογικών Συμβάσεων με αυξήσεις στους μισθούς, οργανικές συνθέσεις που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες, μέτρα προστασίας των ανέργων, επαναπατρισμό των πληρωμάτων στα ποντοπόρα καράβια από τον πολύμηνο εγκλωβισμό τους, Κοινωνική Ασφάλιση για όλους, δημόσια και υποχρεωτική, αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης κ.ά.

Για την περιφρούρηση του απεργιακού αγώνα έχουν προγραμματιστεί προσυγκέντρωση στις 5.30 το πρωί στο λιμάνι απέναντι από τον ΗΣΑΠ και απεργιακή συγκέντρωση τη δεύτερη μέρα της 48ωρης απεργίας μπροστά από τα πλοία της «Blue Star», επίσης απέναντι από τον ΗΣΑΠ.

Το δίκιο του αγώνα των ναυτεργατών έρχεται να το επιβεβαιώσει επιστολή που έστειλαν οι εφοπλιστές των επιβατηγών πλοίων στα ναυτεργατικά σωματεία χτες, παραμονή της απεργίας, θέτοντας ως προϋπόθεση για την υπογραφή ΣΣΕ μηδενικές αυξήσεις, αν όχι και μείωση των αποδοχών των ναυτεργατών, «με δεδομένα τα αρνητικά αποτελέσματα των εταιρειών μας»!

Συγκεκριμένα, στην επιστολή που απέστειλε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ, προκαλώντας τους ναυτεργάτες, εκφράζει την ...απορία του για την απεργία, αφού «ο Σύνδεσμός μας ουδέποτε αρνήθηκε την υπογραφή ΣΣΕ», αρκεί οι ναυτεργάτες να λάβουν υπόψη ότι «ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας αντιμετώπισε μία πρωτοφανή κρίση, με απαγορεύσεις μετακινήσεων, μειωμένα πρωτόκολλα και μείωση της τουριστικής κίνησης κατά 75% (2020) και 55% (2021) σε σχέση με το 2019». Συνεχίζοντας την κλάψα ο ΣΕΕΝ αναφέρει ότι «μόνο το 2020 τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2021 δεν προβλέπεται καμία βελτίωση, λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων, οι οποίες σήμερα είναι υπερδιπλάσιες αυτών του 2020».

Αυτό που δεν λένε οι εφοπλιστές είναι τα απίστευτα επιπρόσθετα προνόμια που έσπευσε να τους προσφέρει απλόχερα η κυβέρνηση της ΝΔ, είναι και νομοθετικά κατοχυρωμένα και τα παραθέτουν σε δελτίο Τύπου - καταγγελία που εξέδωσαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, δίνοντας την κατάλληλη απάντηση. Τα πρόσθετα αυτά προνόμια προβλέπουν:

Πάνω από 3 δισ. οι επιδοτήσεις προς τους εφοπλιστές

Χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών ακτοπλοϊκών γραμμών με 370 εκατ. ευρώ, μέσω πολυετών συμβάσεων 4 έως 7 ετών και με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας, μέσω του ΕΣΠΑ 2021 - 2027, με τους εφοπλιστές να διεκδικούν από ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης 2,5 με 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου.

Χρηματοδότηση 3 γραμμών του κεντρικού ακτοπλοϊκού δικτύου με 300 εκατ. ευρώ, μέσω του προγράμματος «Νέαρχος».

Μόνο από το 2019 μέχρι σήμερα η επιδότηση ακτοπλοϊκών γραμμών αυξήθηκε σημαντικά, καλύπτοντας και νέα δρομολόγια, με 138 εκατ. ευρώ τον χρόνο, από 90 εκατ. ευρώ το 2018. Επίσης, εν μέσω πανδημίας το υπουργείο Ναυτιλίας, με την έγκριση της ΕΕ, υιοθέτησε άμεσα μηχανισμό χρηματοδοτώντας με 79 εκατ. ευρώ τη λειτουργία του συνόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, το οποίο ανάλογα με την πορεία της πανδημίας αναμένεται να στηριχθεί με επιπλέον 26 εκατ. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2021. Με όλα τα προνόμια σε χρήμα, επιδοτήσεις, απαλλαγές κ.ο.κ. να είναι πληρωμένα από τη λεηλασία συνολικά των εργαζομένων.

Μετά από αυτά, όπως τονίζεται από τα σωματεία, «αποτελεί πρόκληση η επιστολή των εφοπλιστών του ΣΕΕΝ παραμονή της απεργίας για να επαναδιατυπώσουν τις γνωστές θέσεις τους, προβάλλοντας με θράσος τις "δυσκολίες" τους, απαιτώντας την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Οι εφοπλιστές και της επιβατηγού ναυτιλίας έχουν μπουκώσει από προνόμια και επιδοτήσεις που διαρκώς απολαμβάνουν από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, ενώ δεν διστάζουν ακόμα και τα ελάχιστα που προβλέπονται από τις ΣΣΕ να τα καταπατούν, για να ενισχύουν την κερδοφορία τους.

Με οργανικές συνθέσεις - λάστιχο, με εντατικοποίηση της εργασίας, εισιτήρια - φωτιά σε βάρος των επιβατών, υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής του ναυτεργάτη, ενώ ακόμα και στην παραβίαση των ωρών εργασίας καταβάλλουν πενιχρό πρόστιμο, με βάση τον ν. 4770/2021».

Τα σωματεία, απευθύνοντας το κάλεσμα στους ναυτεργάτες και σε όλους τους εργαζόμενους, καταλήγουν τονίζοντας: «Στην επιθετικότητα των εφοπλιστών, της κυβέρνησης, οι ναυτεργάτες απαντούν με απεργιακό αγώνα. Τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες μας τα διεκδικούμε στους καταπέλτες των πλοίων, με ασπίδα μας την αλληλεγγύη των εργαζομένων. Ολοι στην περιφρούρηση της 48ωρης πανελλαδικής απεργίας από τις 6 το πρωί, με προοπτική κλιμάκωσης».