ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
Στον «αφρό» οι προτεραιότητες του κεφαλαίου, στον πάτο οι λαϊκές ανάγκες
Σάββατο 27 Νοέμβρη 2021 - Κυριακή 28 Νοέμβρη 2021

Eurokinissi

Κρίσιμα αντιπλημμυρικά έργα παραπέμπονται στο 2023 και το 2024 και βλέπουμε...
Αυτό το διάστημα συζητιούνται σε Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια οι Προϋπολογισμοί και τα Τεχνικά Προγράμματα για το 2022. Πέρα από τις όποιες διαφοροποιήσεις, πρόκειται για μια διαδικασία «ευθυγράμμισης» όλων με το αντιλαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο και την αστική στρατηγική, η οποία θωρακίζεται και θεσμικά στην Τοπική Διοίκηση, από τις ρυθμίσεις του «Κλεισθένη Ι» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και τις πρόσφατες της κυβέρνησης ΝΔ.

Η περίπτωση του δήμου Αθήνας

Οι προτεραιότητες του αστικού σχεδιασμού σε βάρος των λαϊκών αναγκών δεν θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερο ορατές απ' ό,τι στον Προϋπολογισμό και στο Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Αθήνας, που συζητήθηκαν και ψηφίστηκαν τη Δευτέρα 22 Νοέμβρη στο Δημοτικό Συμβούλιο. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» τα καταψήφισε και από τις τοποθετήσεις της αντλούμε στοιχεία.

Στρατηγική επιλογή και σχέδιο για την Αθήνα, που υπηρετούν όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις και οι δημοτικές πλειοψηφίες, είναι να αποτελέσει ένα αναβαθμισμένο τουριστικό και εμπορικό κέντρο. Να διαμορφωθούν υποδομές για να υποστηρίξουν τη διεύρυνση της πελατείας των 4άστερων και 5άστερων ξενοδοχείων, των αλυσίδων Airbnb.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το τέλος του χρόνου, αναμένεται να λειτουργήσουν στην Αθήνα 9 νέα ξενοδοχεία, στην πλειοψηφία τους στο κέντρο ή σε μια μικρή ακτίνα του. Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ «έπεσαν» τα προηγούμενα χρόνια σε ανακαινίσεις ξενοδοχειακών μονάδων, με την προσδοκία μεγάλων αποδόσεων από την αύξηση του τουρισμού και την προσέλκυση επισκεπτών που θα παρατείνουν τον χρόνο διαμονής τους στην Αθήνα. Εξίσου μεγάλες επενδύσεις έχουν γίνει και στον επισιτισμό.

Με δεδομένη την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, η Αθήνα αποκτά ανταγωνιστική θέση μέσα στον ίδιο τον νομό σε ό,τι αφορά την κατανομή της τουριστικής πίτας, διαθέτοντας όμως τα «βαριά χαρτιά» των πιο σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και άλλων αξιοθέατων.

Γι' αυτόν τον λόγο, προχωρά ταχύτατα ένα μεγάλο πακέτο αναπλάσεων (Διπλή Ανάπλαση, Λυκαβηττός, Εθνικός Κήπος, Φιλοπάππου, Στρέφη, Ακαδημία Πλάτωνος), που έχει για προτεραιότητα τη «μεταμόρφωση» του κέντρου με στόχο την τουριστική αναβάθμιση και όχι τη βελτίωση της ποιότητας ζωής της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξήσεις των τιμών στα νοίκια, με επέκταση του Airbnb, που κάνει δυσεύρετη και πανάκριβη τη στέγη στο κέντρο, με απαγορεύσεις και αποκλεισμούς, στο όνομα τού «να μην ενοχλείται ο τουρισμός».

Το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων για το 2022 αποτυπώνει ακριβώς αυτήν την κατεύθυνση, παρότι υπάρχουν και ορισμένες μεγάλες παρεμβάσεις που γίνονται εκτός του Τεχνικού Προγράμματος (π.χ. μέσω της Αναπτυξιακής Εταιρείας ΕΑΤΑ).

Οι συνέπειές της μάλιστα, ειδικά στο ζήτημα της στέγης, είναι τόσο εξόφθαλμες που αναγκάζεται να τις ομολογήσει και ο δήμος, ο οποίος «προμοτάρει» την ιδέα της ανακαίνισης των εγκαταλελειμμένων κτιρίων για να στεγαστούν κατά βάση νέα ζευγάρια, με την επιδότηση ενός μέρους του ενοικίου. Πρόκειται για σχέδια που απλά επιβεβαιώνουν τα αδιέξοδα της αντιλαϊκής διαχείρισης σε όλες τις εκδοχές της και που δεν μπορούν να δώσουν απάντηση στο μεγάλο πρόβλημα της στέγης, το οποίο οξύνεται.

Η γενική αυτή κατεύθυνση αποτυπώνεται και στον Προϋπολογισμό του δήμου, όπου η φορομπηξία για τα λαϊκά στρώματα διευρύνεται, με τον δήμο να υπολογίζει εισπράξεις 7 εκατ. ευρώ μόνο από τα πρόστιμα! Αντίθετα, τα πρόστιμα που αναλογούν στους μεγαλοξενοδόχους είναι μόλις 6.000 ευρώ, αφήνοντάς τους μάλιστα ελεύθερους να εισπράττουν το τέλος παρεπιδημούντων χωρίς να το αποδίδουν.

Τον ...άλλο χρόνο ακόμα και έργα ζωτικής σημασίας για τον λαό

Την ίδια ώρα, ακόμα και στοιχειώδεις παρεμβάσεις που αφορούν επείγουσες λαϊκές ανάγκες, όπως στην Παιδεία, στην Υγεία, στην Πολιτική Προστασία, δεν ιεραρχούνται και φυσικά δεν υπάρχουν στο Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου. Ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα:

Ακόμα όμως και το 2022 να ξεμπλοκάρει η διαδικασία, τα τεράστια προβλήματα των σχολείων δεν αντιμετωπίζονται. Πολύ περισσότερο που τη χρονιά εκείνη προβλέπεται να αποταμιευθεί μόλις το 5% του συνολικού ποσού, ενώ το υπόλοιπο από τα 30 εκατομμύρια προσμετράται στο 2023. Και βέβαια, σε εκκρεμότητα βρίσκεται μέχρι σήμερα το σχέδιο για την ανέγερση νέων σχολείων, που υποτίθεται πως θα παρουσίαζε η δημοτική αρχή το Σεπτέμβρη.

Ακόμα και η μελέτη για τη «στατική επάρκεια κτιρίων», που προβλεπόταν να ξεκινήσει πέρυσι, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, τελικά μεταφέρεται για το 2023 και το 2024! Στο 2023 μεταφέρεται και η «αναβάθμιση ηλεκτρικών εγκαταστάσεων των σχολείων», που ήταν να ολοκληρωθεί φέτος, σύμφωνα με το περσινό Τεχνικό Πρόγραμμα, όπως και η «πυροπροστασία κτιρίων και σχολείων», οι απαραίτητες «επεμβάσεις σε βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς» κ.ά.

Είναι φανερό ότι η δημοτική αρχή «κλοτσάει διαρκώς μπροστά» το τενεκεδάκι σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση έργων και υποδομών μεγάλης σημασίας για τον λαό, αλλά δεν δυσκολεύεται καθόλου να βγάζει σε μια νύχτα τις μπουλντόζες των κατασκευαστικών εταιρειών στον δρόμο, όταν πρόκειται για παρεμβάσεις που «κουμπώνουν» με τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων της πόλης.


Κ.