ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ
«Ανοίγουν» οι δουλειές του κεφαλαίου στην αγορά του LNG

Σαν έτοιμος από καιρό, με τις πλάτες ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων αστικών κομμάτων, ο ελληνόκτητος στόλος ετοιμάζεται για νέες χρυσές δουλειές, μετατρέποντας τον πόλεμο σε ευκαιρία κερδοφορίας

Σάββατο 19 Μάρτη 2022 - Κυριακή 20 Μάρτη 2022

Μερίδιο σε μπίζνες δισεκατομμυρίων διεκδικούν ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι και στην Ελλάδα, κυρίως των Μεταφορών και της Ενέργειας, στο έδαφος των σφοδρών ανταγωνισμών για τις πηγές, την αγορά, τους διαδρόμους και τρόπους μεταφοράς της Ενέργειας, που περνούν σε άλλη φάση με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος και η «ανάγκη» των ευρωενωσιακών μονοπωλίων για ενεργειακή ασφάλεια και πιο γρήγορη απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο βρήκαν προετοιμασμένους τους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι «κινητοποιήθηκαν» έγκαιρα από την οσμή του χρήματος που αναδίδουν οι ανταγωνισμοί. Τα νέα δεδομένα, μάλιστα, τους κάνουν να τρίβουν τα χέρια τους για τις ευκαιρίες που ξανοίγονται μπροστά τους από τη μεταφορά LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).

Από το 2016, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τότε που ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ πηγαινοερχόταν στην Αμερική για λογαριασμό του εγχώριου κεφαλαίου, οι Ελληνες εφοπλιστές είχαν εξασφαλίσει την πρωτιά στη μεταφορά φορτίων αμερικανικού LNG σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Τα περισσότερα φορτία μετέφερε ο όμιλος Αγγελικούση (39 φορτία μόνο το 2018, σύμφωνα με το «Bloomberg») και ακολουθούν η «GasLog» και «GasLog Partners», με 37 φορτία, ο όμιλος Τσάκου κ.λπ.

«Πολυδιάστατα» κέρδη χωρίς προηγούμενο

Ποια είναι τα καινούργια στοιχεία που μετατρέπουν τον πόλεμο και την καταστροφή σε ευκαιρία για τους επιχειρηματικούς κολοσσούς, ανάμεσά τους και τις μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες;

Υπενθυμίζεται ότι οι Ελληνες εφοπλιστές διαθέτουν ήδη τον μεγαλύτερο σε αξία στόλο από LNG carriers, ύψους 19,1 δισ. δολάρια, ενώ σύμφωνα με νεότερα στοιχεία του οίκου δεδομένων VesselsValue για το 2021, παρήγγειλαν άλλα 18 πλοία LNG, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων και 14 πλοία LPG (υγραερίου) αξίας 823 εκατ. δολαρίων, το σύνολο κοντά 4 δισ. δολάρια.

«Πρόκειται για εκρηκτική αύξηση», σημειώνεται, καθώς «οι αριθμοί αυτοί κατατάσσουν τους Ελληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσμιο επίπεδο, διαδραματίζοντας, παράλληλα, πρωταγωνιστικό ρόλο».

Ετοιμάζονται δηλαδή να πέσουν με τα μούτρα στο «ψητό» της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από όλες τις αγορές. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι ο όμιλος Αγγελικούση έχει δημιουργήσει κοινοπραξία με τη «Nakilat» του Κατάρ (συμμετέχει με 40%) και παράλληλα «τρέχουν» ναυπηγικό πρόγραμμα τεσσάρων πλοίων LNG carriers στη Νότια Κορέα. Το Κατάρ υλοποιεί - όπως αναφέρει ο ναυτιλιακός Τύπος - «γιγαντιαίο project, ύψους σχεδόν 30 δισ. δολαρίων, με στόχο να αυξήσει τις εξαγωγές και να περιορίσει στο ελάχιστο τον ανταγωνισμό».

Κόμβος ενεργειακών ανταγωνισμών

Το σχέδιο μετατροπής της χώρας σε ενεργειακό κόμβο και «πύλη εισόδου» του LNG στην Ευρώπη αποτυπώνεται και στα διάφορα «project» που «τρέχουν» αυτή την περίοδο με πρωταγωνιστές τους εφοπλιστές, για την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου - και όχι μόνο. Ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα:

«Project» που πληρώνει πανάκριβα ο λαός

Στη βάση όλων των παραπάνω είναι οι συμφωνίες που κλείνουν οι κυβερνήσεις και οι νόμοι που ψηφίζουν με την αγαστή συνεργασία όλων των αστικών κομμάτων, καθώς είναι κοινή η στρατηγική τους για τη μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο.

Η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε στρωμένο έδαφος από τον ΣΥΡΙΖΑ, που «έτρεξε» όσο κανείς τον σχεδιασμό του κεφαλαίου να μπει η χώρα γερά στο ενεργειακό παιχνίδι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον λαό, από τους κινδύνους της εμπλοκής σε αδυσώπητους ανταγωνισμούς.

Χαρακτηριστικές ως προς αυτό είναι οι εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά, όπου ο σχεδιασμός της συνεκμετάλλευσης αναθερμαίνεται, σε βάρος κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, όπως έδειξαν η συνάντηση Μητσοτάκη - Ερντογάν και οι κατοπινές δηλώσεις Παναγιωτόπουλου - Ακάρ από τη Σύνοδο των υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ, την περασμένη Τετάρτη.

Η σύμπλευση όλων των αστικών κομμάτων σ' αυτόν τον σχεδιασμό για τα κέρδη των ομίλων είναι εκκωφαντική και αποτυπώθηκε στην πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή για τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ελληνική συμμετοχή.

Λίγες μέρες μετά, ο πρωθυπουργός περιέγραφε το σχέδιο σε συνέντευξή του στον «Alpha»: «Θα χρειαστούμε φυσικό αέριο. Το ερώτημα είναι από πού θα το βρούμε. Θα μειώσουμε την εξάρτησή μας από το ρωσικό φυσικό αέριο. Πώς θα το κάνουμε αυτό; Με περισσότερο φυσικό αέριο το οποίο θα εισάγουμε μέσα από πλοία, το λεγόμενο LNG.

Πώς θα φτάσει αυτό το αέριο μέσα στο ελληνικό σύστημα; Με σταθμούς επαναεριοποίησης του φυσικού αερίου, όπως αυτός ο οποίος δρομολογείται, παραδείγματος χάρη, στην Αλεξανδρούπολη. Υπάρχουν και άλλα σχέδια, από άλλους σημαντικούς Ελληνες επιχειρηματίες, για νέους τέτοιους σταθμούς. Κατά συνέπεια αυτή είναι η διαδρομή την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε και έχουμε τη δυνατότητα να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία και να κάνουμε την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο».

Σχεδόν έξι χρόνια πίσω, ο Γ. Σταθάκης, τότε υπουργός Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, δήλωνε από τις ΗΠΑ όπου βρισκόταν στις 12 Δεκέμβρη 2016: «Η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι δύο ενεργειακών διαδρόμων. Ο ένας διατρέχει τη ΝΑ Μεσόγειο και ο δεύτερος διατρέχει τη ΝΑ Ευρώπη. Η Ελλάδα είναι στο κέντρο αυτών των δύο και άρα υπάρχουν οι συνθήκες να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο, που θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης, μέσω της διαφοροποίησης των οδών ενεργειακού εφοδιασμού της. Στην κατεύθυνση αυτή δουλεύουμε».

Αυτά τα σχέδια επιταχύνονται τώρα με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τροφοδοτώντας τις προσδοκίες μεγάλων ομίλων για αύξηση της κερδοφορίας τους, με τη στήριξη κρατικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων και διευκολύνσεων.

Οσο για τους εργαζόμενους στεριάς και θάλασσας, τα λαϊκά στρώματα, όλα αυτά τα «project» του κεφαλαίου τα πληρώνουν πολύ ακριβά, με διαρκή και άγρια φοροληστεία, τσάκισμα των δικαιωμάτων και ένταση της εκμετάλλευσης, βάθεμα της ενεργειακής φτώχειας. Αλλά και με τις συνέπειες του ιμπεριαλιστικού πολέμου, κι ενώ βλέπουν το «μάτι του κυκλώνα» των ανταγωνισμών να έρχεται όλο και πιο κοντά...


Α. Ζ.