«Πρασινίζει» την πυρηνική ενέργεια και το φυσικό αέριο το Ευρωκοινοβούλιο
Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Ρ. Χάμπεκ, αιτιολόγησε τον νόμο λέγοντας ότι αποσκοπεί «στην ομαλή τροφοδοσία και τη διασφάλιση ομαλής λειτουργίας των ενεργειακών αγορών για όσο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα γίνεται ενόψει του επερχόμενου χειμώνα». Το νομοσχέδιο έρχεται σε μια περίοδο που η Ρωσία έχει ανακοινώσει έναρξη εργασιών συντήρησης του αγωγού «Nord Stream 1». Η μείωση των παρεχόμενων ποσοτήτων από τη Ρωσία ήδη προκαλεί σοβαρά προβλήματα στη γερμανική «Uniper», τη μεγαλύτερη εταιρεία εισαγωγής φυσικού αερίου της χώρας, η οποία αναμένεται να είναι και η πρώτη εταιρεία που θα ενισχυθεί με κρατικά κονδύλια διάσωσης. Την περασμένη Κυριακή άλλωστε ο σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος, Ο. Σολτς, αναφέρθηκε σε κάποιο «πακέτο διάσωσης», ανάλογο με αυτό που είχε λάβει η γερμανική εταιρεία αερομεταφορών «Lufthansa», ύψους 9 δισ. ευρώ.
Ακόμα, ο υπουργός Οικονομικών, μιλώντας πρόσφατα σε οικονομικό φόρουμ στο Βερολίνο, προειδοποίησε ότι η αύξηση των τιμών Ενέργειας για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις μοιάζει αναπότρεπτη και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με περαιτέρω «αντισταθμιστικά μέτρα».
Το Ευρωκοινοβούλιο, μετά από σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπερψήφισε τη συμπερίληψη των μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο και πυρηνική ενέργεια στις δραστηριότητες «φιλικές προς το κλίμα». Μετά από την παραπάνω έγκριση ανοίγει ο δρόμος για την επέκταση χρήσης πυρηνικών και φυσικού αερίου (με τη λήψη σχετικών κονδυλίων ενίσχυσης από τα «πράσινα» ταμεία της ΕΕ) εκτός κι αν το επόμενο διάστημα η πλειοψηφία, τα 2/3 των κρατών - μελών, αντιταχθεί στην απόφαση, κάτι που με τα σημερινά δεδομένα φαντάζει εξαιρετικά απίθανο, καθώς προτεραιότητα είναι οι ανάγκες του κεφαλαίου.
Περιβαλλοντικούς λόγους επικαλέστηκε ρωσικό δικαστήριο διατάσσοντας την Κοινοπραξία Αγωγού της Κασπίας (CPC), ενός από τους μεγαλύτερους αγωγούς του κόσμου που διοχετεύει πετρέλαιο από το Καζακστάν στον τερματικό σταθμό του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, να αναστείλει τη δραστηριότητά του για 30 μέρες, καθώς εντοπίστηκαν ζητήματα με τη... διαχείριση πετρελαιοκηλίδων. Στην κοινοπραξία συμμετέχουν οι αμερικανικές «Chevron» και «ExxonMobil». Πάντως, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το «Ρόιτερς», οι εξαγωγές πετρελαίου από τον τερματικό σταθμό συνεχίζονταν μέχρι χτες το πρωί, ενώ επίσημα η κοινοπραξία αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο για τις εργασίες του αγωγού, ωστόσο ανακοίνωσε ότι η αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης, Βικτόρια Αμπραμτσένκο, έδωσε εντολή στις ρυθμιστικές αρχές να επιθεωρήσουν τις εγκαταστάσεις της. Να σημειωθεί ότι από τον εν λόγω αγωγό εξάγονται μέχρι και 1,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου τη μέρα ή περίπου το 1% της παγκόσμιας παραγωγής...
Πολύ πιο ήπια του αναμενομένου φαίνεται ότι θα είναι τελικά η ύφεση της ρωσικής οικονομίας, με την πτώση του ΑΕΠ να περιορίζεται γύρω στο 3,5%, όταν τα αρχικά σενάρια τον περασμένο Φλεβάρη έκαναν λόγο ακόμη και για διψήφια πτώση. Οι προβλέψεις έρχονται από την αμερικανική επενδυτική τράπεζα JP Morgan μετά την ανάλυση των οικονομικών στοιχείων του περασμένου Μάη, όπου τόσο η μεταποίηση όσο και η καταναλωτική δαπάνη έδειξαν σημάδια σταθεροποίησης. Αντίστοιχα και ο δείκτης ανεργίας παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, μόλις στο 3,9%, από 4% τον Απρίλη. Σύμφωνα με τους Αμερικανούς αναλυτές, η ρωσική οικονομία τα πήγε καλύτερα από τις αρχικές προβλέψεις, αφού διατήρησε τους υψηλούς ρυθμούς εξαγωγών Ενέργειας. Η πρόβλεψη πλέον δείχνει συρρίκνωση του ΑΕΠ για φέτος κατά 3,5%, από -5% τα προηγούμενα χρόνια, αν και στην έκθεση εκφράζονται ελπίδες ότι ακόμη είναι νωρίς για να εκτιμηθούν πλήρως οι επιπτώσεις των κυρώσεων στη ρωσική οικονομία.