Με αγωνία για τη λειτουργία των σχολείων ξεκίνησε η χρονιά

Με τα «παλιά» προβλήματα να παραμένουν και νέα να προστίθενται, χτύπησε χτες το «πρώτο κουδούνι»

Τρίτη 13 Σεπτέμβρη 2022

INTIME NEWS

Μια σχολική χρονιά με μεγαλύτερες απαιτήσεις, με ακόμα πιο εμφανή την αντίφαση μεταξύ των σύγχρονων τεράστιων δυνατοτήτων και της κατάστασης με την οποία έρχονται αντιμέτωποι οι μαθητές και οι οικογένειές τους ξεκίνησε χτες. Τα σχολεία άνοιξαν με έντονη την αγωνία για το πώς θα ανταποκριθούν στην ακρίβεια, στις ανατιμήσεις στην Ενέργεια, με αντίστοιχη ανησυχία στα λαϊκά νοικοκυριά τα οποία καλούνται να ανταποκριθούν στα... ανελαστικά έξοδα της δημόσιας δωρεάν Παιδείας. Σε όλα αυτά προστίθεται η αγωνία για τα ανύπαρκτα μέτρα προστασίας της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, καθώς δεν προβλέπονται προληπτικά τεστ, ενώ σε περίπτωση κρούσματος η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τους γονείς και οι απουσίες μετά το πενθήμερο προσμετρώνται κανονικά ακόμα και με θετικό τεστ!

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας βλέπει τη σχολική χρονιά να ξεκινά με «στόχο ένα ποιοτικό, συμπεριληπτικό, σύγχρονο, καινοτόμο σχολείο», ωστόσο πίσω από τα μεγάλα λόγια, οι αλλαγές που ψηφίστηκαν η μία μετά την άλλη οδηγούν τελικά στο να φτωχύνει το περιεχόμενο του σχολείου, στην ένταση της κατηγοριοποίησης και της ανασφάλειας για τους όρους λειτουργίας του που θα εξαρτώνται και με τη βούλα από κάθε λογής χορηγούς. Εντείνει την κατηγοριοποίηση αντί να απαντά στη σύγχρονη ανάγκη για ισότιμη Εκπαίδευση για όλους, υψώνει νέους φραγμούς και εμπόδια και γι' αυτό συναντά και αντιδράσεις.

Την ίδια στιγμή, η σχολική χρονιά ξεκινά με σοβαρά προβλήματα υποδομών.

Σχολεία υπό έξωση και κατάρρευση

Με τους μαθητές να καλούνται να κάνουν μάθημα σε «ειδικό καθεστώς διδασκαλίας στις υπάρχουσες - εναπομείνασες 12 αίθουσες διδασκαλίας σε εκ περιτροπής διπλό σχολικό ωράριο» (πρωί - απόγευμα) ξεκίνησε η σχολική χρονιά για τα Γυμνάσια Παιανίας 1ο και 2ο, τμήματα των οποίων κρίθηκαν στατικά ανεπαρκή. Τρεις μόλις μέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο δήμος πήρε την παραπάνω απόφαση στην οποία αναφέρεται επίσης ότι το παραπάνω καθεστώς θα ισχύσει μέχρι την τοποθέτηση 19 οικίσκων στο προαύλιο, μια διαδικασία που εκτιμάται πως θα διαρκέσει 40 μέρες. Το γεγονός έχει προκαλέσει αναστάτωση στους γονείς που ενώ είχαν απορρίψει εξαρχής τις λύσεις της βάρδιας, κλήθηκαν να επιλέξουν είδος πρωινού - απογευματινού ωραρίου λίγα εικοσιτετράωρα πριν από το πρώτο κουδούνι. Καλώντας να προχωρήσει η άμεση αποκατάσταση του σχολικού συγκροτήματος, το ΚΚΕ κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας σημειώνοντας: «Εδώ και τώρα πρέπει να σταματήσει το μπαλάκι των ευθυνών ανάμεσα σε κυβέρνηση και δήμο. Είναι πρωτίστως υπόθεση της κυβέρνησης, του υπουργείου Παιδείας και των άλλων συναρμόδιων υπουργείων να προχωρήσουν άμεσα οι αναγκαίες επιδιορθωτικές παρεμβάσεις στο σχολικό συγκρότημα, ενώ για την όποια μεταβατική περίοδο χρειάζεται να εξασφαλιστεί ότι η εκπαιδευτική διαδικασία θα γίνεται σε κατάλληλο κι ασφαλή χώρο με πλήρες και αποκλειστικά πρωινό ωράριο».

«Τα σχολικά κτίρια της Αττικής στέλνουν μήνυμα SOS!», σημειώνει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής με αφορμή το παράδειγμα των Γυμνασίων Παιανίας 1ου και 2ου, ενός κτιρίου «που ολοκληρώθηκε το 1961 και δεν έχει ελεγχθεί έκτοτε». Αναφέρεται στην ταλαιπωρία των 520 μαθητών του και των οικογενειών τους και σημειώνει πως επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας που από το 2019 καλούσε να ελεγχθούν έγκαιρα όλα τα σχολικά κτίρια. Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί έλεγχοι, και όχι μόνο οπτικοί, από τις αρμόδιες επιτροπές της ΚΤΥΠ ΑΕ (Κτιριακές Υποδομές) σε συνεργασία με τις Τεχνικές Υπηρεσίες των δήμων και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολικά κτίρια. Ο ουσιαστικός ενδελεχής έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων να γίνει άμεσα σε όλα τα επίπεδα. Απαιτεί σύγχρονα αντισεισμικά κτιριακά συγκροτήματα, κατασκευή όλων των σχολείων σύμφωνα με τους τελευταίους αντισεισμικούς κανονισμούς (2003) που πρέπει να επικαιροποιηθούν. Το ΔΣ της Ομοσπονδίας συντάσσεται με τη θέση των γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών της Παιανίας που διεκδικούν ασφαλές κτίριο και πρωινή λειτουργία του σχολείου ενώ σημειώνει πως «οι "λύσεις" που προωθούν ο δήμος και το υπουργείο Παιδείας για μετατροπή του σχολείου σε εργοτάξιο και ταυτόχρονη λειτουργία του σχολείου με κοντέινερ καταργώντας τον προαύλιο χώρο θέτουν σε κίνδυνο τους μαθητές». «Οι ζωές των παιδιών μας δεν γίνεται να ζυγίζονται με τις αντοχές της οικονομίας. Η στατική επάρκεια των σχολείων μας, η αντισεισμική θωράκιση είναι θέματα πρώτης προτεραιότητας για εμάς και τα παιδιά μας», τονίζει η Ομοσπονδία Γονέων.

Την ίδια στιγμή, στο Αιγάλεω, η σχολική χρονιά ξεκίνησε με τους γονείς των μαθητών του 9ου Δημοτικού να περιφρουρούν το σχολείο απέναντι στις προσπάθειες έξωσης από το μισθωμένο κτίριο όπου στεγάζεται. Την Παρασκευή, μετά και την απόρριψη της έφεσης που ασκήθηκε στην πρωτόδικη απόφαση, υπήρξε προσπάθεια έξωσης του σχολείου από δικαστικούς επιμελητές και συνοδεία αστυνομικών δυνάμεων, όπως σημειώνει ο Σύλλογος Γονέων. Οι γονείς επισημαίνουν τις ευθύνες του δήμου, της Περιφέρειας, της κυβέρνησης για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε βάρος των παιδιών και σε Γενική Συνέλευση που πραγματοποίησαν χτες μετά τον αγιασμό, επαναβεβαίωσαν την απόφασή τους για παραμονή του σχολείου στον χώρο όπου στεγάζεται καλώντας να λυθεί άμεσα το ζήτημα.

Η ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς - Ιθάκης πέρα από τα ζητήματα των πραγματικών κενών αναδεικνύει και ότι στον σεισμόπληκτο νομό εδώ και μια 10ετία σχεδόν, αρκετά σχολεία στοιβάζονται ακόμα σε κοντέινερ, οι αθλητικές εγκαταστάσεις σε όλα σχεδόν τα σχολεία είναι ελάχιστες έως ανύπαρκτες, ή ακατάλληλες, η μεταφορά των μαθητών δεν έχει εξασφαλιστεί για όλους, με αποτέλεσμα αρκετοί να καλούνται από την πρώτη μέρα κιόλας να την κάνουν με δικά τους έξοδα.

Την ίδια στιγμή, ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς καταγράφουν πρωτοβάθμια εκπαιδευτικά σωματεία. Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λήμνου αναφέρεται στις υποβαθμίσεις και συγχωνεύσεις σχολείων και παράλληλα καταγράφει με την έναρξη της σχολικής χρονιάς σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων Θεατρικής Αγωγής, Εικαστικών και Μουσικής. Ειδικότερα, κάνει λόγο για ελλείψεις 3 από τους 4 εκπαιδευτικούς Εικαστικών που χρειάζονται σύμφωνα με τις ώρες των ωρολογίων προγραμμάτων, 2 από τους 3 εκπαιδευτικούς Μουσικής, ενώ δεν έχει διοριστεί κανένας από τους 2 εκπαιδευτικούς Θεατρικής Αγωγής που χρειάζονται οι μαθητές των σχολείων. Παράλληλα, ο αγιασμός γίνεται με ελλείψεις δασκάλων Τμημάτων Ενταξης για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε 6 Δημοτικά Σχολεία και με κλειστές τις 2 Τάξεις Υποδοχής Αλλοδαπών μαθητών (ΖΕΠ).

Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση, ο Διδασκαλικός Σύλλογος Ξάνθης πραγματοποίησε χτες παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση ΠΕ Ξάνθης διεκδικώντας κάλυψη όλων των πραγματικών κενών από την αρχή της χρονιάς. Οπως αναφέρει ο Σύλλογος, κανείς εκπαιδευτικός πανελλαδικά δεν έχει προσληφθεί για να καλυφθούν τα Τμήματα Υποδοχής (ΖΕΠ) - στην Ξάνθη σε 21 σχολεία - ενώ την ίδια στιγμή ουσιαστικά κενά δεν καλύπτονται από εξειδικευμένο προσωπικό, στη δε Παράλληλη Στήριξη αντί για 55 έχουν προσληφθεί 33 εκπαιδευτικοί και παράλληλα η σχολική χρονιά ξεκίνησε με πολλά υπαρκτά κτιριακά ζητήματα.