Πολλαπλάσια η μαθητική διαρροή στα ΕΠΑΛ - η ταξικότητα της ΕΕΚ στο μεγαλείο της
Σάββατο 15 Οχτώβρη 2022 - Κυριακή 16 Οχτώβρη 2022

Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της μελέτης του Οργανισμού Ερευνας και Ανάλυσης διαΝέοσις για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) γίνεται περισσότερο αντιληπτό και προβληματίζει ιδιαίτερα στα ΕΠΑΛ τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους η μαθητική διαρροή και η εγκατάλειψη του σχολείου από πολλαπλάσιους μαθητές, συγκριτικά με τα ΓΕΛ.

Τα ΕΠΑΛ είναι ένας τύπος σχολείου που διαφημίζεται διαχρονικά, από όλες τις κυβερνήσεις και τους εκάστοτε υπουργούς Παιδείας, ως η λύση στην επαγγελματική εκπαίδευση και αποκατάσταση των νέων. Ομως, η έρευνα είναι αποκαλυπτική αλλά και αποδεικτική για τη διαρκή απαξίωση των ΕΠΑΛ διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις.

Μόνο 1 στους 3 μαθητές επιλέγει να πάει σε κάποιο ΕΠΑΛ μετά το Γυμνάσιο. Το ποσοστό εγκατάλειψης στα ΕΠΑΛ είναι σχεδόν εφταπλάσιο από το ποσοστό εγκατάλειψης στα Γενικά Λύκεια (11% έναντι 1,6%).

Από την έρευνα φαίνεται ότι ένα πολύ μικρό ποσοστό των αποφοίτων - και μάλιστα ακόμα και μετά τη μαθητεία - απασχολείται στο αντικείμενο σπουδών του. Μόνο το 23% των αποφοίτων από όλες τις δομές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης εργάζονταν 6 μήνες μετά την αποφοίτησή τους, ενώ μόλις το 38% των αποφοίτων εργάζονταν 18 μήνες μετά.

Διαχρονικά οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης βιώνουν την υποβάθμιση και την εγκατάλειψη από το ίδιο το κράτος. Μόλις το 3,9% του ΑΕΠ διατέθηκε για την Εκπαίδευση συνολικά το 2018, ποσοστό που μεταβλήθηκε απειροελάχιστα και στα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τη Eurostat, και αποτελεί το δεύτερο χαμηλότερο της Ευρωζώνης, και αρκετά κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ.


Eurokinissi

Ακόμα και η πολυδιαφημιζόμενη μαθητεία, που θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν ήταν ικανό μέτρο για την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ αφού το 35,5% των μαθητών που εγγράφονται στα Μεταλυκειακά Ετη - Τάξεις Μαθητείας δεν φοιτούν τελικά, ενώ πολλοί μαθητές γράφονται επειδή η εγγραφή εξασφαλίζει αναβολή στράτευσης.

Ο χώρος της ΕΕΚ και των ΕΠΑΛ συγκεκριμένα, όπως διαμορφώθηκε, αποτελεί προτεραιότητα και βρίσκεται στο στόχαστρο όλων των κυβερνήσεων. Σε αυτά φοιτά ένα σημαντικό κομμάτι της νεολαίας που θα αποτελέσει και την επόμενη βάρδια της εργατικής τάξης (νωρίτερα μάλιστα και με όρους πολλές φορές πιο «ανταγωνιστικούς» ως προς τον μισθό και τα δικαιώματα). Μαθητές που κουβαλούν στο νέο τους σχολείο, μετά το Γυμνάσιο, τις ταξικές καταβολές της οικογένειάς τους. Αναλογιζόμενοι μάλιστα και τη μείωση του μαθητικού δυναμικού 15 - 19 ετών, όπως προβλέπεται από την έρευνα στα επόμενα χρόνια, αποτελεί άγχος για τις επιχειρήσεις η ανεύρεση φθηνού και αναλώσιμου εργατικού δυναμικού, κυρίως από την ΕΕΚ.

Προβλήματα που σχετίζονται άμεσα με τη διαρροή των μαθητών

Παράλληλα, κάθε χρόνο η πλειοψηφία των ΕΠΑΛ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, που συνδέονται άμεσα με τη διαρροή των μαθητών και την εγκατάλειψη του σχολείου. Μπορούμε να αναγνωρίσουμε, για παράδειγμα:

Καταδίκη της πολιτικής που υποβαθμίζει μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα

Μπροστά σε όλα αυτά που αντικειμενικά κατηγοριοποιούν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς, που εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς στην Παιδεία, καλούμε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα να καταδικάσει τις διαχρονικές πολιτικές που υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των μαθητών μας, που οδηγούν τελικά στη μειωμένη προσπάθεια και στην εγκατάλειψη. Με αιτήματα που πραγματικά θα αναβαθμίζουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπως, για παράδειγμα, γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, μαζικές προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών που θα καλύπτουν όλες τις ανάγκες των σχολείων, σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια αλλά και υποδομές, ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας/πρακτικής άσκησης κ.ά.

Ολοι μαζί, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, να παλέψουμε μέσα από τις ΕΛΜΕ, τα εργατικά σωματεία, τους συλλόγους γονέων, μαζί με τους μαθητές μας, για μόρφωση, δουλειά και ζωή με δικαιώματα με βάση τις δυνατότητες της εποχής μας!


Θωμάς ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
Εκπαιδευτικός Πληροφορικής στο 1ο ΕΠΑΛ Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης