Θεμελιώδες το κτιριακό πρόβλημα των ειδικών σχολείων

Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για το ζήτημα του ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου

Παρασκευή 24 Φλεβάρη 2023

Η ανάγκη η Ειδική Αγωγή και ειδικότερα το ζήτημα της στέγασης και των υποδομών της να αποτελούν προτεραιότητα σύμφωνα με τις επιστημονικές εξελίξεις αναδείχτηκε κατά τη συζήτηση στη Βουλή Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για τα προβλήματα του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου - Λυκείου (ΕΝΕΕΓΥΛ) Περιστερίου.

Η βουλευτής του Κόμματος Λιάνα Κανέλλη αναφέρθηκε στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο σχολείο, το οποίο φτιάχτηκε πριν από 20 χρόνια και λειτούργησε μετά βίας πριν από 7, σε ένα κτίριο ακατάλληλο, προοριζόμενο για αριθμό μαθητών που δεν ξεπερνούν τους 100. Οταν οι μαθητές έφτασαν τους 180 και μετά από διαμαρτυρίες των γονιών, εκπαιδευτικοί και γονείς ενημερώθηκαν πως θα μετακινηθεί στο 14ο Γυμνάσιο, του οποίου οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα συνωστίζονταν στο κτίριο του 11ου Λυκείου. Η βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε την αναστάτωση και τους κινδύνους που προκαλούνται για τα παιδιά, αλλά και την απαράδεκτη κατάσταση 70 παιδιά διαφορετικών ηλικιών με αυτισμό, με νοητική υστέρηση, με διάσπαση προσοχής να κάνουν μάθημα σε ενιαίο χώρο, σε ένα αμφιθέατρο.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στ. Πέτσας, ξεκίνησε την απάντησή του με μια δήλωση «ευαισθησίας» και αναφέρθηκε στα έργα σχολικής στέγης που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» του υπουργείου Εσωτερικών. Υπενθύμισε ότι το ζήτημα της σχολικής στέγης είναι αρμοδιότητα αποκλειστικά των δήμων, τους οποίους συνδράμει το υπουργείο Εσωτερικών με χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα. Είπε πως τα έργα στο ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου όπως και οι εργασίες στο 14ο Γυμνάσιο θα ολοκληρωθούν εντός του σχολικού έτους και πως για τη συστέγαση του 14ου Γυμνασίου με το 11ο Λύκειο Περιστερίου αρμόδιο είναι το υπουργείο Παιδείας.

Η Λιάνα Κανέλλη τόνισε ότι «το κτιριακό πρόβλημα των ειδικών σχολείων είναι θεμελιώδες», παραθέτοντας παραδείγματα από ειδικά σχολεία στον δήμο Αθήνας και άλλους δήμους της Αττικής και σχολιάζοντας ότι και στο θέμα του κτιριακού φαίνεται πως τα παιδιά αυτά από τις κυβερνήσεις «αντιμετωπίζονται σαν βάρος και κόστος».

Αντιδράσεις εκπαιδευτικών για τη μεταστέγαση του ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη

Παράσταση διαμαρτυρίας στο Δημοτικό Συμβούλιο Πυλαίας - Χορτιάτη πραγματοποίησαν, το απόγευμα της Τετάρτης, εκπρόσωποι των ΕΛΜΕ που εναντιώνονται στην απόφαση για μεταστέγαση με fast track διαδικασίες του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη σε ακατάλληλο για σχολείο Ειδικής Αγωγής κτίριο στον δήμο Θερμαϊκού.

Το 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας εδώ και χρόνια λειτουργεί σε ακατάλληλο ενοικιαζόμενο κτίριο και ενώ είναι διαχρονικό το αίτημα εκπαιδευτικών και γονέων για μεταστέγαση σε σύγχρονο χώρο, κατάλληλο για τη στέγαση σχολείου Ειδικής Αγωγής, αποφασίστηκε η στέγασή του στην Ανω Περαία του δήμου Θερμαϊκού, σε κτίριο που επίσης δεν πληροί τις προϋποθέσεις (κτιριολογικά προγράμματα κ.τ.λ.) και για άλλη μια φορά είναι ενοικιαζόμενο.

Οι εκλεγμένοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» Πυλαίας - Χορτιάτη ψήφισαν λευκό, αναδεικνύοντας ότι το κτίριο είναι ακατάλληλο για σχολείο, την ανάγκη για ανέγερση νέου σχολείου ειδικά διαμορφωμένου που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθητών ενός σχολείου Ειδικής Αγωγής και ότι είναι ευθύνη του υπουργείου να δώσει λύση στο πρόβλημα. Τέλος, σημείωσαν ότι οι αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δεν απαντούν στις αιτιάσεις των εκπαιδευτικών.

Οπως εξηγεί σε ανακοίνωσή της η Δ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, «είναι απαράδεκτο να μετακινούνται μαθητές με αναπηρία από τον ένα ενοικιαζόμενο χώρο σε έναν άλλον, που βρίσκεται σε πολύ μεγάλη απόσταση από την κατοικία τους, με αποτέλεσμα, λόγω της αύξησης του χρόνου μετάβασης, να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλειά τους. Δεν αποτελεί λύση για τα σχολεία Ειδικής Αγωγής να στεγάζονται οπουδήποτε ενώ η πολιτεία θα έπρεπε να φροντίσει ώστε να κατασκευαστούν κατάλληλα σύγχρονα κτίρια, αντισεισμικά και με καλή πρόσβαση στα άτομα με αναπηρία. Ενημερωθήκαμε μάλιστα από το 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας ότι στο συγκεκριμένο κτίριο υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα και χώροι που όχι μόνο δεν είναι κατάλληλοι αλλά είναι και επικίνδυνοι για ένα σχολείο που έχει 26 μαθητές σε αμαξίδιο».

Στη συνέχεια απαιτεί: Αμεση λύση με τη μετακίνηση του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας από το συγκεκριμένο βιοτεχνικό κτίριο σε άλλο, δημόσιο κτίριο, που θα έχει όλες τις προδιαγραφές για σχολείο Ειδικής Αγωγής.

Οριστική λύση με το χτίσιμο δημόσιου σύγχρονου διδακτηρίου για τη στέγαση του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας, στα ήδη διαθέσιμα στον δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη δημόσια οικόπεδα και με χώρους ειδικά σχεδιασμένους και λειτουργικούς για μαθητές με ειδικά χαρίσματα και ανάγκες.

Τη δημιουργία σύγχρονων και ασφαλών σχολικών κτιρίων σε όλους τους δήμους του νομού Θεσσαλονίκης που θα καλύπτουν πλήρως τις μαθησιακές ανάγκες και τα οποία στις περιπτώσεις που θα στεγάσουν μαθητές με ειδικές ανάγκες θα πρέπει να είναι κατασκευασμένα και εξοπλισμένα βάσει των ειδικών προδιαγραφών.

Η ανέγερση όλων των σχολικών κτιρίων, και συγκεκριμένα των ειδικών σχολείων, να είναι αποκλειστική αρμοδιότητα - ευθύνη του κράτους.