RIZOSPASTIS |
Το κέρδος βρίσκεται πίσω από την πολιτική της απελευθέρωσης των δημόσιων συγκοινωνιών και γι' αυτό το κέρδος ακριβαίνουν και τα εισιτήρια, γι' αυτό το κέρδος μειώνονται τα δρομολόγια, γι' αυτό το κέρδος σαραβαλιάζουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, γι' αυτό το κέρδος μεγαλώνει η ταλαιπωρία και οι ατέλειωτες ουρές στις στάσεις. Αυτό που ζούμε τώρα δηλαδή. Αν φύγει αυτή η λέξη, η λέξη "κέρδος", αν οι συγκοινωνίες γίνουν κοινωνική περιουσία, με μια άλλη εξουσία, αν υπαχθούν σε ενιαίο κρατικό φορέα, σχεδιαστούν κεντρικά για να λειτουργούν όχι για το κέρδος αυτών των καπιταλιστών και των εταιρειών τους, αλλά για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του λαού μας, τότε και μόνο τότε θα υπάρχει φθηνή λαϊκή συγκοινωνία, ασφαλής, συχνή και σύγχρονη».
RIZOSPASTIS |
Ολα αυτά αποτυπώνονταν και στην εισηγητική έκθεση του νόμου της ΝΔ, που έγραφε χωρίς περιστροφές: «Σκοπός του παρόντος είναι η εφαρμογή του Κανονισμού 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές (...) η διασφάλιση της παροχής υψηλής ποιότητας και της συνεχούς προσφοράς δημόσιων (...) μεταφορών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος». Από κοντά και ο εισηγητής της ΝΔ επιβεβαίωνε ότι «το νέο αυτό καθεστώς αποβλέπει στη βελτίωση της παραγωγικότητας, της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας των εταιρειών του σιδηροδρομικού τομέα». Καθαρές κουβέντες, με αποδέκτες επίδοξους επενδυτές...
RIZOSPASTIS |
Ενα ακόμα πεδίο, λοιπόν, όπου «το κράτος έχει συνέχεια» και «έλαμψε» το κοινό τους πρόγραμμα. Ολοι μαζί, ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, στήριξαν και στηρίζουν τους «εθνικούς στόχους» του κεφαλαίου που βρίσκονταν πίσω και από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Οσον αφορά τον διαχωρισμό ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ, βασικός στόχος ήταν η πρόσβαση των επιχειρηματικών ομίλων στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης - πάνω από 3,5 δισ. - για τη γρήγορη ολοκλήρωση των έργων διασύνδεσης του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και κυρίως της Αλεξανδρούπολης, ώστε να γίνει «κόμβος μεταφορών και υποδομών και άρα κόμβος ενεργειακός για την ευρύτερη περιοχή». Αυτά έλεγε τότε ο υπουργός και πρόσθεσε με νόημα: «Νομίζω ότι όλοι σε αυτή την αίθουσα καταλαβαίνετε τον εθνικό ρόλο που παίζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης», εννοώντας προφανώς για τους αμερικανοΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς.
Αλλά πώς μεταφράζονται το «χαμηλότερο δυνατό κόστος» για το αστικό κράτος, η «εφαρμογή των κανονισμών της ΕΕ», η «ελκυστικότητα» και «ανταγωνιστικότητα», οι «εθνικοί στόχοι» του κεφαλαίου για τον λαό; Σημαίνει πολύ απλά πως η συντήρηση των υποδομών μπαίνει στο ζύγι του κόστους - οφέλους για το κεφάλαιο και το κράτος του. Οι καταγγελίες που βλέπουν ξανά το φως της δημοσιότητας, με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όσα επανειλημμένα έχουν καταγγείλει οι εργαζόμενοι για τη συντήρηση του δικτύου και τα μέτρα ασφαλείας, είναι αποκαλυπτικά.
Οπως αποκαλυπτική ήταν και η ομολογία του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ, σε συνέδριο για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, ότι ο ΟΣΕ δεν μπορεί να κάνει προληπτική συντήρηση, επειδή αυτή απαιτεί 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Οπως είπε, για το 2022 ο Οργανισμός πήρε 25 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Μεταφορών γι' αυτόν τον σκοπό, δηλαδή τα μισά! Γι' αυτό η συντήρηση - έλεγε τότε - δεν είναι προληπτική, αλλά «διορθωτική», με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια των μεταφορών. Την ίδια ώρα, με την «πατέντα» του «μεταφορικού ισοδύναμου», το κράτος έδινε 750 εκατ. «ζεστό» χρήμα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να εκτελεί τα δρομολόγια στις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Αντίστοιχη σύμβαση, 5ετούς διάρκειας και με την ίδια επιδότηση (50 εκατ. ευρώ τον χρόνο), είχε υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2017!
Προέβλεπε και κάτι ακόμα το νομοσχέδιο του περασμένου Σεπτέμβρη: Μεταφορά προσωπικού από τη μία εταιρεία στην άλλη, για να καλύπτεται έως το 65% των κενών οργανικών θέσεων! Εντατικοποίηση, χαμηλές αποδοχές, αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης, με τραγικά αποτελέσματα για τους εργαζόμενους, αλλά και για την ασφάλεια των μεταφορών, αντί για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την πλήρη κάλυψη των οργανικών θέσεων και των δύο εταιρειών. Και μιας που μιλάμε για εντατικοποίηση, θυμίζουμε πως η σύμβαση που υπογράφτηκε το 2018, επί ΣΥΡΙΖΑ, προέβλεπε μέχρι και 9 μέρες συνεχόμενη δουλειά χωρίς ρεπό! Κατά τ' άλλα, πάλι τα ρίχνουν στα «ανθρώπινα λάθη»...
Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής, μόλις τον περασμένο Δεκέμβρη πετάχτηκαν στον δρόμο 160 συμβασιούχοι εργαζόμενοι - φύλακες ισόπεδων διαβάσεων - από τον ΟΣΕ, αποτελώντας κι αυτοί θύματα της «απελευθέρωσης» των μεταφορών, αφού τα πόστα τους προορίζονται να ανατεθούν σε ιδιωτικές - εργολαβικές εταιρείες. Τώρα ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ κάνουν πως πέφτουν από τα σύννεφα και ψάχνουν με «αγωνία και θλίψη» τι φταίει. Ο ένοχος όμως έχει ονοματεπώνυμο: Είναι το καπιταλιστικό κέρδος, η πολιτική της «απελευθέρωσης», οι στόχοι της αστικής τάξης που όλοι μαζί υπηρετούν και στον βωμό τους θυσιάζονται οι λαϊκές ανάγκες. Αυτό είναι το πραγματικό έγκλημα και δεν πρέπει να μείνει ατιμώρητο!