ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ ΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Στο απυρόβλητο οι πραγματικές αιτίες για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα
Πέμπτη 27 Απρίλη 2023

RIZOSPASTIS

«Τα κέρδη τους, οι νεκροί μας» είναι το πόρισμα που έβγαλαν στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις λαός και νεολαία
Αλλη μια έρευνα - πόρισμα, αυτήν τη φορά από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα με τη μετωπική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη στις 28/2/23 με 57 νεκρούς, βγήκε στη δημοσιότητα. Και αυτή καθώς και το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων της κυβέρνησης κινούνται στις ίδιες ράγες, της «απελευθερωμένης» αγοράς, δηλαδή αυτής που για τα κέρδη των επιχειρήσεων η ασφάλεια των εργαζομένων και επιβατών θεωρείται κόστος.

Είναι χαρακτηριστικός γι' αυτό ο ορισμός που δίνει η ίδια η ΡΑΣ: «Αποτελεί τον αρμόδιο ρυθμιστικό φορέα για την ελληνική σιδηροδρομική αγορά, καθώς εποπτεύει και ελέγχει την εν λόγω ελληνική σιδηροδρομική αγορά, ώστε αυτή να λειτουργεί υπό καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού, να μην υφίστανται διακρίσεις σε βάρος σιδηροδρομικών επιχειρήσεων (ελληνικών ή αλλοδαπών) οι οποίες ήδη δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ή ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα και εν γένει να διασφαλίζεται πλήρως η τήρηση της κείμενης (εθνικής και ενωσιακής) σιδηροδρομικής νομοθεσίας, απευθύνοντας οδηγίες ή συστάσεις, επιβάλλοντας κυρώσεις και λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέσο, όπου και όταν αυτό απαιτείται, είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν υποβολής ενώπιόν της σχετικής καταγγελίας ή προσφυγής». Δηλαδή, επί της ουσίας, η ΡΑΣ είναι ο «τροχονόμος» για τα επιχειρηματικά συμφέροντα και κινείται στα πλαίσια της νομοθεσίας της ΕΕ, όπου τα σχετικά συστήματα ασφάλειας που είναι διαθέσιμα μπαίνουν σε εφαρμογή μόνο αν συμφέρουν οικονομικά τους ομίλους που εκμεταλλεύονται το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτήν τη νομοθεσία υπηρετεί η ΡΑΣ.

Γι' αυτό και η έρευνα - πόρισμα της ΡΑΣ δεν ασχολείται με τις πραγματικές αιτίες (την έλλειψη συστημάτων ασφάλειας με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων) που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, αλλά με τα επιμέρους και τις «παραβιάσεις των κανόνων λειτουργίας», που κινούνται μέσα στο δεδομένο πλαίσιο της ανυπαρξίας μέτρων πρόληψης και προστασίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση των σταθμαρχών. Μάλιστα υπάρχει σύσταση για την ανάκληση όλων των σταθμαρχών που αποφοίτησαν στην ίδια φουρνιά με τον σταθμάρχη της Λάρισας, γιατί δεν εκπαιδεύτηκαν σωστά, ενώ μεγάλες ευθύνες αποδίδονται στο σύστημα διαχείρισης ασφάλειας και ιδιαίτερα στον διαχειριστή υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΡΑΣ, η έρευνα διενεργήθηκε από την αρμόδια Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) και επικεντρώθηκε «στον εντοπισμό παραβάσεων που αφορούν τους κανονισμούς και τις διατάξεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και στην ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και η Σιδηροδρομική Επιχείρηση "Hellenic Train ΑΕ" μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιονδήποτε κίνδυνο».

Αναφέρουν ότι συνέλεξαν, ερεύνησαν και αξιολόγησαν λεπτομερώς έγγραφα, πληροφορίες, μαρτυρίες και ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το προσωπικό του Διαχειριστή Υποδομής και της σιδηροδρομικής επιχείρησης που εμπλέκεται στο δυστύχημα. Το πόρισμα κατατέθηκε στην Ολομέλεια της ΡΑΣ, η οποία αποφάσισε την άμεση κλήση σε ακρόαση του ΟΣΕ και της «Hellenic Train AE» και στη συνέχεια θα εκδοθεί η τελική απόφαση για το δυστύχημα των Τεμπών.

Οπως λέγεται, «η εν λόγω απόφαση θα περιλαμβάνει λεπτομερώς τις φερόμενες παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και την επιβολή των σχετικών κυρώσεων που αυτές επισείουν. Θα καταγράφονται επίσης και οι σχετικές συστάσεις βελτίωσης των συστημάτων ασφάλειας των ελεγχόμενων σιδηροδρομικών φορέων, οι οποίες θα έχουν χαρακτήρα δεσμευτικών προτάσεων συμμόρφωσης. Τέλος, θα περιλαμβάνονται συνολικότερες προτάσεις για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών».

Μόνο που για να γίνουν αυτά - αν γίνουν, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, έως τον ερχόμενο Σεπτέμβρη - συνέβη το προδιαγεγραμμένο έγκλημα, όπου 57 άνθρωποι, οι περισσότεροι νέοι, δολοφονήθηκαν, ενώ είναι βέβαιο ότι όσο κριτήριο και στις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι το κέρδος των επιχειρηματικών ομίλων οι λαϊκοί άνθρωποι θα παίζουν τη ζωή τους στα ...ζάρια.

Οσο για τη ΡΑΣ, που και η ίδια είναι υποστελεχωμένη, είναι και η ίδια ελεγχόμενη γιατί γνώριζε όλη την εγκατάλειψη στον σιδηρόδρομο. Υπήρχαν οι επανειλημμένες καταγγελίες των εργαζόμενων σιδηροδρομικών και των αγωνιστών συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ, που προειδοποιούσαν για επικείμενο μεγάλο σιδηροδρομικό δυστύχημα λόγω της έλλειψης συστημάτων ασφάλειας, της εξουθένωσης και συνεχούς εργασίας, ως και 9 μέρες, χωρίς ρεπό, του προσωπικού, που από 13.000 έφτασε τους 800 και 200 συμβασιούχους. Ολα αυτά η ΡΑΣ τα γνώριζε αλλά ο προσανατολισμός της ήταν απόλυτα ταυτισμένος με την «απελευθερωμένη» αγορά γι' αυτό και δεν πάρθηκαν τα αναγκαία μέτρα για την ουσιαστική ασφάλεια.