ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Εκτεταμένες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ μέσω Ινδίας
Τετάρτη 3 Μάη 2023

AP

Περίπου τέσσερις μήνες αφότου η ΕΕ απαγόρευσε τον Δεκέμβρη σχεδόν όλες τις διά θαλάσσης μεταφορές ρωσικού πετρελαίου στις χώρες - μέλη, σημαντικές ποσότητες ρωσικού πετρελαίου φαίνεται πως εισάγονται στην ΕΕ μέσω Ινδίας.

Η Ινδία έχει αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου σε πολύ χαμηλές τιμές, επωφελούμενη από τις ευρωατλαντικές κυρώσεις όχι μόνο για τις ανάγκες της ινδικής οικονομίας, αλλά και για εξαγωγές σε ευρωπαϊκές χώρες με τη μορφή ντίζελ.

Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρουν αναλυτές του αμερικανικού δικτύου «Bloomberg», η Ινδία έγινε τον Απρίλη ο μεγαλύτερος εξαγωγέας διυλισμένων καυσίμων στην Ευρώπη, αγοράζοντας παράλληλα τεράστιες ποσότητες ρωσικού αργού.

Στοιχεία της εταιρείας «Kpler» επιβεβαιώνουν το ίδιο πράγμα: Η Ινδία έχει εξελιχθεί στον μεγαλύτερο εξαγωγέα ντίζελ στην ΕΕ, με ποσότητες που ξεπερνούν ημερησίως τα 360.000 βαρέλια, ενώ η ίδια αγόρασε τον Απρίλη ποσότητες - ρεκόρ ρωσικού πετρελαίου που ξεπέρασαν τα 2 εκατ. βαρέλια τη μέρα.

Στο μεταξύ, το πρακτορείο «Reuters» μετέδωσε χτες πως οι ημερήσιες εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη από τον ρωσικό ενεργειακό κολοσσό Gazprom αυξήθηκαν κατά περίπου 7,5% τον Απρίλη σε σχέση με τον Μάρτη, λόγω της αύξησης της διέλευσης μέσω Τουρκίας.

Χτες εξάλλου ανακοινώθηκε ότι τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου αυξήθηκαν και στο Καζακστάν κατά 50% το 2022, λόγω αύξησης των τιμών του μαύρου χρυσού, παρότι οι όγκοι παραγωγής μειώθηκαν, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας του Καζακστάν (BNS).

Το Καζακστάν εξαρτά τη μεταφορά του πετρελαίου του μέσω της Ρωσίας, η οποία έχει πληγεί από τις ευρωατλαντικές κυρώσεις. Τα στοιχεία της BNS δείχνουν πως η αξία των εξαγωγών πετρελαίου του Καζακστάν αυξήθηκε στα 46,8 δισ. δολάρια το 2022 προερχόμενα από εξαγωγές 65 εκατ. τόνων, έναντι 31 δισ. δολαρίων για εξαγωγές 65,5 εκατ. τόνων το 2021.

Η αύξηση των εσόδων του 2022 οφείλεται στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου, καθώς η μέση ετήσια τιμή εξαγωγής πετρελαίου του Καζακστάν εκτινάχθηκε στα 720 δολάρια ανά τόνο πέρυσι, από 473 δολάρια ανά τόνο το 2021.

Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη

Μικρή αύξηση του - ήδη πολύ υψηλού - πληθωρισμού στην Ευρωζώνη κατά 0,1% μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου κατέγραψε χτες η Eurostat.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη έφτασε στο 7% τον Απρίλη του 2023, ενώ τον Μάρτη ήταν στο 6,9%.

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα παρέμεινε πολύ υψηλός, παρότι μειώθηκε από το 15,5% τον Μάρτη στο 13,6% τον Απρίλη, ενώ στα ενεργειακά προϊόντα διαμορφώθηκε στο 2,5% έναντι 0,9% τον Μάρτη.

Πρόβλεψη για κατάργηση 83 εκατ. θέσεων εργασίας έως το 2027

Τη Δευτέρα, έκθεση μεταξύ των εργοδοτών που δόθηκε στη δημοσιότητα από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), προβλέπει ότι μία στις τέσσερις θέσεις εργασίας πρόκειται να αλλάξει μέσα στα πέντε επόμενα χρόνια, λόγω τεχνολογικών και άλλων εξελίξεων.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι περίπου 83 εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα καταργηθούν μέχρι το 2027, ενώ θα δημιουργηθούν μόνο 69 εκατομμύρια θέσεις.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, προβλέπεται καθαρή μείωση της τρέχουσας απασχόλησης κατά 2%.

Ταχύτερα αναμένεται να καταργηθούν ειδικότητες που μπορούν να αυτοματοποιηθούν, όπως αυτή των ταμιών τραπεζών και άλλων υπαλλήλων γραφείου, ενώ αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση για ειδικούς στην τεχνητή νοημοσύνη και την κυβερνοασφάλεια.

Ενδοαστικά παζάρια στις ΗΠΑ για το χρέος

Χτες ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε πως θα ζητήσει στις 9 Μάη από τους επικεφαλής της Βουλής των Αντιπροσώπων και της Γερουσίας να ενεργήσουν «άμεσα και χωρίς όρους», για να αυξηθεί το όριο δανεισμού του ομοσπονδιακού κράτους και να αποτραπεί το ενδεχόμενο η Ουάσιγκτον να κηρύξει στάση πληρωμών.

Ο Μπάιντεν κάλεσε χτες τέσσερα κορυφαία στελέχη του αμερικανικού Κογκρέσου να συναντηθούν μαζί του στον Λευκό Οίκο, αφότου προηγήθηκε η νέα προειδοποίηση της υπουργού Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν πως η χώρα διατρέχει τον κίνδυνο να αναγκαστεί να κηρύξει στάση πληρωμών «από την 1η Ιουνίου».

Οι ΗΠΑ είναι η μόνη ανεπτυγμένη οικονομία του κόσμου όπου το κοινοβούλιο καλείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα να αυξάνει το όριο δανεισμού της κυβέρνησης. Το πολυσυζητημένο «όριο» των 31,4 τρισ. δολαρίων καλύφθηκε στα μέσα Ιανουαρίου και οι ΗΠΑ αποφεύγουν μέχρι εδώ την κήρυξη στάσης πληρωμών χάρη σε προσωρινά μέτρα. Οι Ρεπουμπλικάνοι απαιτούν για να συναινέσουν στην αύξησή του δραστικές περικοπές των δημοσίων δαπανών για μια δεκαετία.

Κρατική στήριξη ζητά η «Air France»

Τη στήριξη της γαλλικής κυβέρνησης επιζητεί η αεροπορική εταιρεία «Air France-KLM» προκειμένου να περιορίσει την πρόσβαση των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών στη Γαλλία, επικαλούμενη το αθέμιτο πλεονέκτημα που έχουν λόγω πραγματοποίησης πτήσεων πάνω από τον εναέριο χώρο της Ρωσίας που είναι κλειστός σε «δυτικές» εταιρείες.

Πληροφορίες του αμερικανικού δικτύου «Bloomberg» που επικαλείται στελέχη της γαλλικής εταιρείας αναφέρουν πως ζητά από τον Γάλλο Πρόεδρο να επιβάλει φόρους ή άλλα μέτρα που θα δημιουργούσαν παρόμοια βάση κόστους μεταξύ της «Air France» και των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών.

Την ίδια ώρα βέβαια, μονοπώλια του κλάδου του Τουρισμού πιέζουν για εφαρμογή παλιότερης συμφωνίας μεταξύ Γαλλίας και Κίνας, που θα τους δώσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την αναβίωση του κινεζικού τουρισμού εκτός συνόρων μετά την πανδημία.

Τα διευθυντικά στελέχη της ξενοδοχειακής «Accor», της κινεζικής αλυσίδας «Club Med SAS», της «Galeries Lafayette Group» και της «Aeroports de Paris», που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Σαρλ ντε Γκολ και Ορλί, έγραψαν στον Μακρόν τον Μάρτη, ζητώντας ευρύτερη πρόσβαση στους Κινέζους τουρίστες.