Ο μύθος της «ανάπτυξης για όλους» και οι τοπικές εκλογές

Ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας

Σάββατο 12 Αυγούστου 2023 - Κυριακή 13 Αυγούστου 2023

Το χτύπημα του «Ιανού» ήταν συντριπτικό στην Καρδίτσα. Τρία χρόνια μετά, τα προβλήματα για τον λαό παραμένουν
Το κάλπικο αφήγημα της καπιταλιστικής ανάπτυξης «για όλους», που προωθούν τα αστικά κόμματα και οι εκπρόσωποί τους σε Περιφέρειες και δήμους, ενόψει και των τοπικών εκλογών, καταρρέει και με το παράδειγμα της Θεσσαλίας: Η πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων από το κράτος σε όλη την κλίμακα «πάει πακέτο» με την ένταση της εκμετάλλευσης, τις εργασιακές σχέσεις - λάστιχο, τους χαμηλούς μισθούς, την ανεργία, τα περιβαλλοντικά προβλήματα, το ξεπάτωμα των βιοπαλαιστών αγροτών και των μικρών επαγγελματιών.

Ταυτόχρονα, σε μια περιοχή που ο λαός της έχει ζήσει τα τραγικά αποτελέσματα της επιλεκτικής «ανικανότητας» του κρατικού μηχανισμού μετά από πλημμύρες, σεισμούς και πυρκαγιές, αναδεικνύονται οι διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων, περιφερειακών και τοπικών αρχών για την έλλειψη των απαραίτητων έργων υποδομής και προστασίας, επειδή δεν αποτελούν προτεραιότητα για το κεφάλαιο και γι' αυτό δεν είναι «επιλέξιμα» από την ΕΕ, αφού δεν προσφέρουν την προσδοκώμενη «ανταποδοτικότητα» για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Ορισμένα αποκαλυπτικά στοιχεία

Ορισμένα ενδεικτικά στοιχεία, αν και δεν αποτυπώνουν στο σύνολο τους όρους ζωής και δουλειάς στην περιοχή της Θεσσαλίας, είναι αποκαλυπτικά για το ποιος κερδίζει και ποιος χάνει όλα αυτά τα χρόνια από την πορεία της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην περιοχή:

Χρήμα με ουρά για τους επιχειρηματικούς ομίλους

Η υπογειοποίηση των γραμμών του ΟΣΕ που διατρέχουν την πόλη της Λάρισας κοστίζει, γι' αυτό και το έργο «βαλτώνει», με συνέπεια να χάνονται ανθρώπινες ζωές
Την ίδια στιγμή, την τελευταία δεκαετία - και όχι μόνο - χρηματοδοτήθηκαν με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και του Ταμείου Ανάκαμψης (με χρήματα δηλαδή που προέρχονται από τη φοροληστεία των λαών της ΕΕ, μεταξύ τους και του ελληνικού) τα επενδυτικά σχέδια των επιχειρηματικών ομίλων στις ΑΠΕ και συνολικά στην «πράσινη» μετάβαση, στον Τουρισμό, στον κατασκευαστικό τομέα, στην ιδιωτική Υγεία, στον αγροτοδιατροφικό τομέα κ.α.

Ενδεικτικά, μέσω του ΕΣΠΑ 2014 - 2020 οι μεγάλες επιχειρήσεις της περιοχής έλαβαν ως άμεσες ενισχύσεις πάνω από 120 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, μέσω του «αναπτυξιακού» νόμου 4399/2016 μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις ενισχύθηκαν με πάνω από 380 εκατ. ευρώ.

Είναι ενδεικτικό ακόμα ότι οι πόροι του ΕΣΠΑ 2014 - 2020 στη συντριπτική τους πλειοψηφία, πάνω από το 52%, κατευθύνθηκαν σε μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ σε βιοπαλαιστές και αυτοαπασχολούμενους μοιράστηκε μόλις το 7% των πόρων.

Αντίστοιχα, το σύνολο των κατασκευαστικών και άλλων έργων της Περιφέρειας εκτελούνται κατά κύριο λόγο από 6-7 μεγάλες εταιρείες, οι οποίες ακριβοπληρώνονται από τα χρήματα του λαού, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα με απευθείας ανάθεση.

Με κριτήριο τις προτεραιότητες των επιχειρηματικών συμφερόντων και σχεδιασμών υλοποιούνται - χρηματοδοτούνται και τα περισσότερα μεγάλα έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος Ε65, η ΠΑΘΕ και άλλα σχετικά με τον κλάδο των Μεταφορών, οι ηλεκτροδοτήσεις γραμμών του ΟΣΕ, το λιμάνι του Βόλου, που χρηματοδοτούνται αδρά.

Πολλά απ' αυτά είναι βεβαίως απαραίτητα στα λαϊκά στρώματα, που τα χρυσοπληρώνουν τόσο για την κατασκευή όσο και για τη χρήση τους. Κριτήριο για την επιλογή αυτών των έργων δεν είναι οι λαϊκές ανάγκες, αλλά η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι η ικανοποίηση του στόχου της αστικής τάξης να παίξει η Θεσσαλία ρόλο «διαμετακομιστικού κέντρου εμπορευμάτων και Ενέργειας» για τα κέρδη της.

Στόχος είναι επίσης να ανταποκριθεί η περιοχή με τις υποδομές της στον αναβαθμισμένο ρόλο που αποκτά στους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς, «φιλοξενώντας» αμερικανοΝΑΤΟικές βάσεις σε Λάρισα και Βόλο, όπως και άλλες στρατιωτικές υποδομές.

Εγκληματικές ελλείψεις σε υποδομές για την προστασία του λαού

Στον αντίποδα, όσα έργα αφορούν ακόμα και στοιχειώδεις λαϊκές ανάγκες - αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά, αντιπυρικά κ.ά. - είτε «βαλτώνουν» είτε γίνονται αποσπασματικά, και όχι στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, ενώ δεν θεωρούνται «επιλέξιμα» από την ΕΕ και το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα - ΕΣΠΑ.

Ενδεικτικά, το σύνολο των μέχρι τώρα ενταγμένων έργων του ευρωενωσιακού ΕΣΠΑ 2014 - 2020 είχε προϋπολογισμό πάνω από 2,17 δισ. ευρώ. Τα 550 εκατ. ευρώ (24,3%) προϋπολογίζονταν για τεχνικά έργα και έργα υποδομών, τη δε μικρότερη χρηματοδότηση ανάμεσα στους θεματικούς στόχους είχε ο στόχος «κλιματική αλλαγή - πρόληψη», που παίρνει μόλις 13,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόλις το 0,58% της χρηματοδότησης!

Κι αυτό την ώρα που καταγράφονται εγκληματικές ελλείψεις, με ευθύνη κυβερνήσεων και τοπικών αρχών, στα έργα υποδομής για την προστασία από τις φυσικές καταστροφές. Συγκεκριμένα:

Ψήφος για τις ανάγκες του λαού, όχι για τα κέρδη των ομίλων

Το σύνθημα «'Η τα κέρδη τους ή οι ζωές μας» μπορεί και πρέπει να γίνει κριτήριο ψήφου στις προσεχείς τοπικές εκλογές. Δυναμώνοντας το ΚΚΕ, τους συνδυασμούς της «Λαϊκής Συσπείρωσης» σε Περιφέρεια και δήμους, ο λαός της περιοχής θα έχει περισσότερους εκλεγμένους - στήριγμα για τα συμφέροντά του, απέναντι στην ενιαία αντιλαϊκή πολιτική κράτους και κυβερνήσεων, που εξειδικεύεται σε δήμους και Περιφέρεια. Για να παλεύει και να διεκδικεί από καλύτερες θέσεις, να ενισχύεται πανελλαδικά το ρεύμα της αμφισβήτησης και της σύγκρουσης με το σύνολο της αστικής πολιτικής, η οποία παράγει μόνο αδιέξοδα για τον λαό και τις ανάγκες του.


Γ. Π.