ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών, χωρίς να λύνει τα προβλήματα σχολείων και σχολών

Ολοκληρώθηκε χτες η συζήτησή του στην αρμόδια Επιτροπή και σήμερα εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής

Πέμπτη 18 Γενάρη 2024

Ολοκληρώθηκε η συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και εισάγεται σήμερα για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».

Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία. Υπέρ τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ και των «Σπαρτιατών», Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας εξέφρασαν επιφυλάξεις και το καταψήφισαν το ΚΚΕ και οι ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, «Νέα Αριστερά» και «Νίκη».

Με το νομοθέτημα, που έρχεται να «χτίσει» πάνω στον αντίστοιχο προηγούμενο νόμο της ΝΔ, 4763/20, «η κυβέρνηση επιχειρεί να ευθυγραμμίσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών, μη επιλύοντας τα καθημερινά προβλήματα των σχολών και των σχολείων», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής στην τοποθέτησή του χθες στην Επιτροπή, κατά τη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου.

Η πραγματικότητα που βιώνουν οι χιλιάδες μαθητές και σπουδαστές, επεσήμανε, είναι εντελώς διαφορετική από την αναβάθμιση που διαφημίζει η κυβέρνηση: «Οι ισχυρισμοί σας σκοντάφτουν διαρκώς πάνω στη συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση, στις απαρχαιωμένες έως και επικίνδυνες υποδομές, στις τεράστιες ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και εξοπλισμό, και στις απλήρωτες πρακτικές των σπουδαστών, οι οποίες τείνουν πια να γίνουν καθεστώς!».

Το γεγονός επιβεβαιώνεται από το ίδιο το νομοσχέδιο, που αναφέρει (σελ. 46): «Οι στόχοι που επιδιώκονται με τις προτεινόμενες διατάξεις (του νομοσχεδίου) δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν με διάθεση περισσότερων ανθρωπίνων και υλικών πόρων».

Ο Γ. Δελής κατήγγειλε ότι δεν γίνεται καμία αναφορά στις υποδομές σχολείων και σχολών, παρότι τα προβλήματα είναι μεγάλα, και έφερε ως παράδειγμα την καταγγελία από την εκπρόσωπο των σπουδαστών ότι στο ΔΙΕΚ του Πειραιά εδώ και δύο χρόνια τα τζάμια τα κλείνουν ...με κόλλες Α4! Σε άλλα σχολεία τα ξεχαρβαλωμένα ταβάνια στάζουν, οι σοβάδες πέφτουν, οι τουαλέτες είναι σκέτο θρίλερ και τα προαύλια πλημμυρίζουν! Την ίδια ώρα ζητούνται από τους σπουδαστές υπέρογκα ποσά, έως και 300 ευρώ τον μήνα για αναλώσιμα. Οσο για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων, έφερε το χαρακτηριστικό παράδειγμα που αναδεικνύει ο «Οδηγητής», με τους σπουδαστές Μηχανοτρονικής στο Περιστέρι να κάνουν μάθημα με ένα σοβιετικό Lada - θαύμα της μηχανικής, βέβαια, αλλά για τις δεκαετίες του '60 και του '70, όχι για σήμερα, που κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα...!

Οπως τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, «στην πραγματικότητα αυτό που θα γίνει με το νομοσχέδιο είναι, στα ίδια κτίρια, με τα ίδια προβλήματα και με τις ίδιες παλιές εγκαταστάσεις, να έρθουν να προστεθούν ακόμα περισσότεροι σπουδαστές, είτε από τις ΣΑΕΚ είτε από τις ΕΣΚ», ενώ κατήγγειλε την προσπάθεια της κυβέρνησης να μεταφέρει την ευθύνη στους σπουδαστές, με «το ότι τάχα η ασφάλεια στον χώρο δουλειάς αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των εργαζομένων και τα ατυχήματα προκύπτουν από ατομικά λάθη, όπως γράφει μια πινακίδα στο απαρχαιωμένο Δημόσιο ΙΕΚ της Μοναστηρίου στη Θεσσαλονίκη!». Επιπλέον, επεσήμανε τις ευθύνες της κυβέρνησης για τις απλήρωτες πρακτικές και για την απασχόληση των σπουδαστών σε άσχετες δουλειές από αυτή που υποτίθεται ότι μαθαίνουν, αφού δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί στους χώρους εργασίας.

Συνεχίζοντας επεσήμανε ότι «η ίδρυση των ΚΕΕΚ αποτέλεσε πρόταση του ΣΕΒ, που πρόθυμα έσπευσε να την υλοποιήσει η κυβέρνηση. Οι επενδύσεις τους όμως πάντα ακολουθούν την οσμή του κέρδους και ποτέ τις ανάγκες των πολλών, της κοινωνίας, ενώ όταν αποσύρονται αυτές οι επενδύσεις οι εργαζόμενοι πετιούνται μαζικά στον εφιάλτη της ανεργίας».

Συνοψίζοντας, τόνισε ότι με το σχέδιο νόμου η κυβέρνηση επιχειρεί να ευθυγραμμίσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση με τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών και δεν θα μπορούσε να προκύψει και κάτι διαφορετικό, αφού «έρχεται καθ' ομολογία του από τα εργαστήρια της ΕΕ, που νυχθημερόν ασχολούνται όχι με τη μετάδοση της γνώσης της επιστημονικής, της βαθιάς, αλλά με την αναβάθμιση των ληξιπρόθεσμων δεξιοτήτων των σπουδαστών για τις ανάγκες των κοινωνικών εταίρων, έτσι λέγονται πια οι βιομήχανοι στη γλώσσα της ΕΕ, δηλαδή των μεγάλων επιχειρηματιών».

Κλείνοντας ο Γ. Δελής αναφέρθηκε στους σπουδαστές των Καλλιτεχνικών Σχολών, που βλέπουν και πάλι τη μισθολογική υποβάθμισή τους στην κατηγορία των αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όταν διορίζονται στο Δημόσιο, κατ' αναλογία των ΙΕΚ (που χαρακτηρίζονται ανώτερα και μετονομάζονται σε ΣΑΕΚ): «Είπε η υπουργός ότι δεν θα πληγούν οι καλλιτέχνες με τη διάταξη του άρθρου 4. Αν πραγματικά το εννοείτε, τότε αποσύρετε αυτή τη διάταξη, αποσύρετε και το Προεδρικό Διάταγμα 85/22, για να σας πιστέψουμε!».