ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Πανεπιστήμιο ακριβό για τους φοιτητές, φθηνό για το κράτος και κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις

Ξεκίνησε χτες η συζήτηση του απαράδεκτου νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής

Πέμπτη 7 Μάρτη 2024

Μια συζήτηση που αντανακλά το μεγάλο ενδιαφέρον της κοινωνίας για το θέμα, αλλά που εν πολλοίς δεν αγγίζει την ουσία και τις συνέπειες που θα έχει η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων (με τη μορφή ξένων παραρτημάτων) και μένει μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες για υψηλού επιπέδου ανώτατες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές, ξεκίνησε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής. Η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», θα συνεχιστεί σήμερα, με την προοπτική να ολοκληρωθεί αύριο με την ψηφοφορία.

Στην αρχή της συνεδρίασης κατατέθηκαν και συζητήθηκαν ξεχωριστά ενστάσεις αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, που παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος, οι οποίες απορρίφθηκαν από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Κατά τ' άλλα στη συζήτηση ΣΥΡΙΖΑ και «Νέα Αριστερά» στάθηκαν περισσότερο στο θέμα της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης, επέμειναν ότι το γεγονός πως οι Ελληνες φοιτητές φεύγουν στο εξωτερικό αφορά κυρίως τα μεταπτυχιακά και όχι τα προπτυχιακά και ότι τα μεγάλα ξένα πανεπιστήμια δεν έχουν παραρτήματα, παραρτήματα έχουν μόνο τα δευτεροκλασάτα. Ωστόσο, δεν έχουν βρει ούτε μισή κουβέντα να πουν για την επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων στη χώρα μας και για τον στόχο αυτή να ενταθεί, αφού ούτως ή άλλως ως κυβέρνηση την υπηρέτησαν.

Το ΠΑΣΟΚ και η Ελληνική Λύση, επίσης, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τάχθηκαν υπέρ των μη κρατικών πανεπιστημίων εφόσον προηγηθεί αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Το ΠΑΣΟΚ επίσης είπε ότι τα δημόσια πανεπιστήμια είναι κυρίαρχα στην Ευρώπη και ότι ο ανταγωνισμός λειτουργεί σωστά όταν δημόσια και ιδιωτικά λειτουργούν με ίδιους κανόνες στο ίδιο καθεστώς. Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Λύσης επίσης κατήγγειλαν ότι οι συνταγματολόγοι που επικαλείται η κυβέρνηση για την «ερμηνεία» παράκαμψης του άρθρου 16 είναι συνδεδεμένοι επαγγελματικά - οικονομικά με κολέγια και ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, ενώ παράλληλα εξέφρασαν φόβους για ίδρυση τουρκικών, βορειομακεδονικών και άλλων παραρτημάτων πανεπιστημίων, επιχείρημα που χρησιμοποίησαν και οι «Σπαρτιάτες».

Οι εκπρόσωποι της Νίκης στάθηκαν τόσο στο θέμα της αντισυνταγματικότητας όσο και στο θέμα της αξιολόγησης και του ελέγχου από την ΕΘΑΑΕ που θεωρούν ανεπαρκή, με βάση μια ευρωπαϊκή έκθεση που επικαλούνται. Από την άλλη, οι βουλευτές της Πλεύση Ελευθερίας, πατώντας ξεκάθαρα σε δυο βάρκες, δεν τοποθετήθηκαν επί της αρχής του νομοσχεδίου, επιχείρησαν να χαϊδέψουν τα αυτιά των φοιτητών που κινητοποιούνται, αλλά είπαν ότι θα υπερψηφίσουν διατάξεις που αναβαθμίζουν τα δημόσια πανεπιστήμια και θα καταψηφίσουν ό,τι προσκρούει στην προϋπόθεση αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης, χωρίς κι αυτοί να πουν κουβέντα για την επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων.

Μόνο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ έχουν σταθεί απέναντι με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια

Επί δύο μήνες, φοιτητές, μαθητές, καθηγητές, γονείς και εργαζόμενοι ζητούν να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όμως η κυβέρνηση αγνοεί αυτούς που τους αφορά άμεσα αυτό το έκτρωμα, τόνισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής. «Δεν ακούτε την πραγματική πλειοψηφία. Ποιους ακούτε; Τον ΣΕΒ, τα επιμελητήρια, τις εργοδοτικές ενώσεις», που δεν μπορούσαν να κρύψουν την ικανοποίησή τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το κυβερνητικό νομοθέτημα, γιατί προσδοκούν οφέλη από φτηνό και ευέλικτο, υψηλά ειδικευμένο προσωπικό, χαμηλών προσδοκιών και μηδενικών δικαιωμάτων, είπε χαρακτηριστικά. «Εκεί στοχεύει κι αυτός ο νόμος: Να γεμίσει τις δεξαμενές απασχολήσιμων με πτυχία πολλών κατηγοριών, να έχουν να διαλέγουν οι εργοδότες», πρόσθεσε.

Στη συνέχεια αποδόμησε τα κυβερνητικά επιχειρήματα, σχολιάζοντας ότι καθένα από αυτά αναποδογυρίζει την πραγματικότητα. Οταν η κυβέρνηση μιλά για «απελευθέρωση από την κρατική γραφειοκρατία», εννοεί την απόσυρση του κράτους από τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και αποσκοπεί σε επιχειρηματική λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου, σε μείωση της κρατικής δαπάνης για την Παιδεία και σε πλήρη ιδεολογικό έλεγχο.

Οσο για τις κοινωνικές ανάγκες για υψηλά ειδικευμένο προσωπικό, που πράγματι υπάρχουν, αντί να μιλάμε για επέκταση και αναβάθμιση της δωρεάν Εκπαίδευσης για την κάλυψη των σύγχρονων απαιτήσεων, με άνοιγμα νέων τμημάτων και νέων πεδίων στα δημόσια πανεπιστήμια, θα ανοίξουν ιδιωτικά. Επίσης, τόνισε ότι για να μείνουν τα παιδιά στον τόπο τους και να σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν, το θέμα είναι να μην πληρώνουν δίδακτρα και όχι σε ποια χώρα θα τα πληρώνουν.

Η απελευθέρωση από το κρατικό μονοπώλιο, που θέλει η κυβέρνηση, είναι προς όφελος «μερικών επενδυτών που θα κάνουν εμπόριο πτυχίων κι ελπίδων, σε βάρος νέων παιδιών και των οικογενειών τους και όλης της κοινωνίας». Μετά την Ενέργεια και τα τρένα ήρθε η ώρα να «απελευθερώσετε» και τα πανεπιστήμια για τα κέρδη των επενδυτών, είπε η Αφρ. Κτενά. Ακόμα κατήγγειλε την κυβέρνηση για την κατάργηση του ενιαίου τρόπου εισαγωγής. «Οποιος έχει χρήματα θα σπουδάζει ανάλογα με την τσέπη του», είπε χαρακτηριστικά και οι άλλοι θα σπρώχνονται στα φοιτητικά δάνεια.

Αυτό που ενοχλεί την κυβέρνηση, υπογράμμισε, είναι ότι το άρθρο 16 δεν επιτρέπει δίδακτρα στα προπτυχιακά και από αυτό θέλει να απαλλαγεί. Θύμισε ότι δίδακτρα θεσπίστηκαν από όλες τις κυβερνήσεις, σε μεταπτυχιακά, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και τελευταία σε ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα στο πλαίσιο του «εκπαιδευτικού τουρισμού». «Από τη στιγμή που θα καταργηθεί και το τελευταίο χαρακτηριστικό της δωρεάν Εκπαίδευσης - η απαγόρευση επιβολής διδάκτρων στα προπτυχιακά - το κόστος σπουδών μόνο θα αυξάνεται, όπως έχει γίνει κι αλλού», είπε χαρακτηριστικά.

Επισήμανε ότι ιδιωτικά πανεπιστήμια και δημόσια με δίδακτρα είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, του πανεπιστημίου της αγοράς, και τελικά με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου εντείνεται και διευκολύνεται η μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις και η λειτουργία τους για τις επιχειρήσεις, όπως επιτάσσει ο Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης. Και τόνισε ότι αυτός ο στόχος «είναι παλιός και έχει εξυπηρετηθεί από όλους όσοι κυβέρνησαν: ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ. Μόνο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ έχουν σταθεί απέναντι με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια. Καταγγέλλουν τους πραγματικούς στόχους της Μπολόνια και τώρα του ΕΧΕ και προειδοποιούν για τις επιπτώσεις τους πάνω σε φοιτητές, μαθητές, εργαζόμενους, στην κοινωνική πλειοψηφία», τόνισε.

Υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ όχι μόνο θα το καταψηφίσει αλλά θα αγωνιστεί με τον λαό για να μην καταφέρει το νομοσχέδιο τους στόχους του. Ενώ κλείνοντας δανείστηκε τα λόγια από τη ραδιοφωνική εκπομπή «Στοιχεία για την αγορά χαλκού», που λένε: «Θα πρέπει να φανταστούμε κάποιον που προσέρχεται να ακούσει τα χάλκινα πνευστά μιας ορχήστρας, όχι επειδή τον ενδιαφέρει η μουσική, αλλά επειδή χρειάζεται κι αναζητά χαλκό»... «Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μαζί με τον λαό μας για τη μουσική», είπε.

Ζητάμε αναβάθμιση των πανεπιστημίων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας

Θρύψαλα έκανε την προπαγάνδα της κυβέρνησης το φοιτητικό κίνημα με τους μεγαλειώδεις αγώνες του ενάντια στην ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, επισήμανε με τη σειρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση «απελευθερώνει» εντελώς την αγορά στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προκειμένου τα πανεπιστήμια να λειτουργούν ως επιχειρήσεις, είτε είναι δημόσια είτε είναι ιδιωτικά.

Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ ζητά την αναβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας για μόρφωση και γνώση. Σήμερα, με την πολιτική που εφαρμόζεται, σημείωσε, το πανεπιστήμιο είναι ακριβό για τους φοιτητές, φθηνό για το κράτος και κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις.

Στάθηκε ιδιαίτερα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που υποτίθεται ότι η κυβέρνηση αναβαθμίζει αλλά η πρυτανεία ζητά από τους φοιτητές να αδειάσουν σήμερα μία εστία! «Στην Αλεξανδρούπολη σε δύο βδομάδες μέσα ετοιμάσατε 500 κλίνες για τους ΝΑΤΟικούς, αλλά για τις εστίες τίποτα, και μετά μας μιλάτε για την αναβάθμιση του ΔΠΘ», είπε χαρακτηριστικά.

Καταλήγοντας, ανέπτυξε τη θέση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο που θα αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες προς όφελος των αναγκών της μεγάλης πλειοψηφίας, τονίζοντας ότι σήμερα, αυτό που πρέπει ν' αλλάξει, «είναι το κίνητρο της οργάνωσης της κοινωνίας, να πάψει η εργατική δύναμη να είναι εμπόρευμα και να ενταχθεί μέσα από τον επιστημονικό σχεδιασμό στην εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας. Σε αυτήν την κοινωνία, όπου το κριτήριο της οικονομικής ανάπτυξης δεν θα είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους αλλά η μεγιστοποίηση της κοινωνικής προόδου, δεν θα υπάρχουν επιστήμονες που πλεονάζουν ούτε επιστήμες που θα θεωρούνται περιττές. Δεν θα είναι πολυτέλεια αλλά ζωτική ανάγκη οι νέοι να παίρνουν μια ολόπλευρη επιστημονική γνώση».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απορρίπτεται! Να μην κατατεθεί! (2024-02-10 00:00:00.0)
Φοιτητοδάνεια μέχρι ...τα γεράματα (2024-01-30 00:00:00.0)
Η αλήθεια απέναντι στη κυβερνητική προπαγάνδα (2024-01-05 00:00:00.0)
Προσωπικό, φοιτητές και νέοι ερευνητές να αντιπαλέψουν το «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο» (2020-06-30 00:00:00.0)
Αντιδράσεις για το ξενόγλωσσο προπτυχιακό με δίδακτρα (2019-02-27 00:00:00.0)
Δούρειος Ιππος για κρατική χρηματοδότηση ιδιωτικών ιδρυμάτων (2008-04-06 00:00:00.0)