ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Οξυμένο το πρόβλημα της σχολικής στέγης

Στο θέμα επανέρχεται η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναδεικνύοντας την κατάσταση, τις ευθύνες δήμου και κράτους και επαναφέρει τα αιτήματα γονέων και εκπαιδευτικών

Τετάρτη 31 Ιούλη 2024

Το οξύτατο πρόβλημα σχολικής στέγης στον δήμο Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της παλαιότητας και της έλλειψης υποδομών, έρχεται διαρκώς στην επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες. Οι «λύσεις» που αναζητούνται, κουμπώνουν με τα αντιδραστικά σχέδια της κυβέρνησης να συμπτύξει σχολεία, ώστε να επιτευχθεί και ο στόχος της «εξοικονόμησης πόρων», δηλαδή εκπαιδευτικών και όλα τα τμήματα να λειτουργούν με τον μέγιστο αριθμό μαθητών (25 για τα δημοτικά και 27 για τα γυμνάσια και τα λύκεια, συν δύο παιδιά ή 10%).

Απέναντι σ' αυτή τη λογική κόστους - οφέλους, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές μέσα από τις δεκάδες διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν όλο το τελευταίο διάστημα, προβάλλουν το αίτημα για ανέγερση σύγχρονων σχολικών κτιρίων.

Στα σχέδια της κυβέρνησης και των υπηρεσιών της η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης μόνο στα λόγια τελικά φαίνεται ότι αντιδρά, γιατί στην πράξη εμπόδια δεν βάζει.

Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι ενώ καταψηφίστηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο, η συγχώνευση σχολείων (30ό Γυμνάσιο με 12ο Γυμνάσιο, 13ο και 17ο Γυμνάσιο και Λύκειο με το 4ο Γυμνάσιο και 4ο Λύκειο), τελικά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης αλλάζει τα όρια στις γειτονιές, ώστε να «αδειάζει» ένα σχολείο και να γεμίζει άλλο και να προκύψουν οι συγχωνεύσεις με άλλο τρόπο. Αλλά και με τους σχεδιασμούς για τη μεταστέγαση του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου σε δύο άλλα σχολεία.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση», σε συνέχεια των παρεμβάσεών της το προηγούμενο διάστημα, τώρα που είναι κλειστά τα σχολεία και υπάρχει ακόμα χρόνος για κάποιες παρεμβάσεις, επανέρχεται στο ζήτημα και αναδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν σε σχολικές υποδομές του δήμου.

Σημειώνει την έντονη ανησυχία της, καθώς παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές της να γίνει ολοκληρωμένη συζήτηση για το σχέδιο της Διοίκησης, το θέμα της σχολικής στέγης παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, δηλαδή από Δημοτικό Συμβούλιο σε Δημοτικό Συμβούλιο.

Σοβαρά προβλήματα υποδομών

Σε ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναφέρεται καταρχήν στα σοβαρά προβλήματα υποδομών που υπάρχουν σε όλα σχεδόν τα σχολεία του δήμου Θεσσαλονίκης, κυρίως λόγω παλαιότητας. Οπως σημειώνει, «λείπουν αίθουσες (εργαστήρια φυσικών επιστημών, πληροφορικής, μουσικής), τουαλέτες, αυλές (έλλειψη χώρου, ανισόπεδες αυλές με πιθανότητες ατυχημάτων, επικίνδυνα δέντρα που δεν ελέγχονται), γυμναστήρια (στα περισσότερα σχολεία η γυμναστική πραγματοποιείται σε αίθουσες ή και σε υπόγεια), και ο δήμος Θεσσαλονίκης επέλεξε να εγκαταλειφθούν μια σειρά από σχολεία, "στριμώχνοντας" τα παιδιά σε άλλα κτίρια. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του 29ου Νηπιαγωγείου που στεγάζεται στο σχολικό συγκρότημα της Ικτίνου, και ζητήθηκε από τους γονείς να πάνε εθελοντικά 17 παιδιά στο δημαρχείο!».

Αναδεικνύει επίσης την κατάσταση στην Προσχολική Αγωγή. «Από το 2021 που έγινε υποχρεωτική η προσχολική εκπαίδευση, τα παιδιά σε μία σειρά νηπιαγωγεία στοιβάχτηκαν σε κοντέινερ (kibo) ως προσωρινή λύση. Αυτό μέχρι και σήμερα δεν έχει αλλάξει και τείνει να γίνει μόνιμη κατάσταση, δεδομένου ότι ήδη πολλά νηπιαγωγεία λειτουργούσαν σε μαγαζιά (π.χ. στη Μάνου - Β. Ολγας) ή ακόμη και μέσα στο δημαρχείο. Τα δύο νηπιαγωγεία που λειτούργησαν σε νέα κτίρια σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν τις ανάγκες, αλλά και ούτε τα άλλα δύο (ένα στην Αετοράχης που για κάποιον λόγο ακόμη δεν λειτουργεί και ένα στη Λαχανά, που επίσης οι εργασίες προχωράνε πολύ αργά) θα λύσουν το πρόβλημα», αναφέρει. Και τονίζει ότι «αυτή τη στιγμή χρειάζεται ένα μεγάλο πρόγραμμα ανέγερσης νηπιαγωγείων στον δήμο άμεσα, ώστε να αξιοποιηθούν και να μην χαθούν τα οικόπεδα που είναι χαρακτηρισμένα για αυτόν τον σκοπό».

Σχετικά με τα σχολεία που έχουν εγκαταλειφθεί, όπως τα λυόμενα στη Μανουσογιαννάκη με Εθνικής Αμύνης, στην Χριστοπούλου (Ανω Πόλη), μέσα στο Παιδαγωγικό στην Αρχαιολογικού Μουσείου και στην Παπαναστασίου απέναντι από τη ΔΕΗ, σημειώνει ότι «τα κτίρια αυτά μένουν αναξιοποίητα και δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα γκρεμίσματος ή ανακατασκευής».

Ειδικότερα για το ζήτημα που προέκυψε με τα 5 λυόμενα στην περιοχή της παραλίας (οικόπεδα φιλέτα), δηλαδή το 89ο Δημοτικό, 1ο Ειδικό, διαπολιτισμικά, και 1ο ΓΕΛ και 31ο Γυμνάσιο, που σύμφωνα με τον δήμο χαρακτηρίζονται «επικίνδυνα», αναφέρει: «Εδώ υπάρχουν πολλά ερωτήματα για τις μελέτες που δεν δίνονται στη δημοσιότητα. Μιλάνε για επικινδυνότητα ή για ακαταλληλότητα; Σε κάθε περίπτωση, η μετεγκατάστασή τους θα δημιουργήσει μία αλληλουχία προβλημάτων, που σχετίζεται με νέες συγχωνεύσεις και ουσιαστικά κλεισίματος σχολικών μονάδων.

Για παράδειγμα, η μεταφορά του Διαπολιτισμικού λυκείου στο κτίριο των 3ου Γυμνασίου και Λυκείου θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, αφού θα πρέπει να χωριστούν αίθουσες με γυψοσανίδες, ενώ και οι υπόλοιποι χώροι (τουαλέτες, γραφεία εκπαιδευτικών) δεν είναι επαρκείς. Αντίστοιχα η μεταφορά του Διαπολιτισμικού γυμνασίου στο συγκρότημα των 23ου και 26ου Γυμνασίων και 32ου Λυκείου θα δημιουργήσει αντίστοιχες καταστάσεις. Προφανώς θα προσπαθήσουν να γίνει συγχώνευση των σχολείων αυτών, αν και σύμφωνα με την ίδρυσή τους κάλυπταν διαφορετικές περιοχές και χρειαζόταν έτσι και αλλιώς διαφορετικά κτίρια».

Αμεσα αλλαγή του προσανατολισμού του Τεχνικού Προγράμματος

«Απαιτείται άμεση παρέμβαση για το σύνολο των ζητημάτων τόσο από το κράτος, όσο και από τη διοίκηση του δήμου, γιατί είναι μεγάλος ο όγκος των προβλημάτων και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο αναμονής. Αυτό σημαίνει άμεση αλλαγή του προσανατολισμού του Τεχνικού Προγράμματος του δήμου, αλλά και εξασφάλιση επιπλέον κονδυλίων και βέβαια ο άμεσος καθορισμός ενός χρονοδιαγράμματος παρεμβάσεων που θα αντιμετωπίζουν τα προβλήματα», υπογραμμίζει η «Λαϊκή Συσπείρωση».

Και ζητά να προχωρήσει το Δημοτικό Συμβούλιο σε αναμόρφωση του Τεχνικού Προγράμματος του δήμου, με ανακατανομή των πόρων και των σχετικών κωδικών, που θα εκφράζει την προτεραιοποίηση στα ζητήματα των σχολικών υποδομών. Να ενισχυθούν τα κονδύλια στην παραπάνω κατεύθυνση από ίδιους πόρους του δήμου, αλλά και να διεκδικηθούν άμεσα νέα κονδύλια από τα υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών.

Ζητά ακόμη να ξεκινήσουν άμεσα ενέργειες που αφορούν την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων, την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών του δήμου, ώστε να αντιμετωπιστεί η προβληματική στέγαση εκατοντάδων παιδιών της Προσχολικής Αγωγής σε κοντέινερ, οι ανάγκες για σύγχρονα κτίρια για την Ειδική Αγωγή (π.χ. 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο), οι ανάγκες για στέγαση σχολείων όλων των βαθμίδων. Και καλεί γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές, ενωμένους σε οργάνωση, αγώνα και διεκδίκηση.