ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ
Απογειώθηκαν η κίνηση φορτίων θανάτου και το θράσος των Αμερικανών
Σάββατο 7 Σεπτέμβρη 2024 - Κυριακή 8 Σεπτέμβρη 2024

Απογειώθηκε ο όγκος των φορτίων που διαχειρίζονται οι Αμερικανοί στη βάση τους στη Σούδα, άλλη μια απόδειξη του κομβικού της ρόλου στην υποστήριξη βρώμικων αποστολών των ΑμερικανοΝΑΤΟικών σε όλο το τόξο από την Ερυθρά έως τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και της εμπλοκής της Ελλάδας στα ευρωατλαντικά σχέδια.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποιεί σήμερα ο «Ριζοσπάστης», από 11.008 τεμάχια που διαμετακόμισαν το οικονομικό έτος (FY) 2021 μέσω των εγκαταστάσεών τους στην Κρήτη (NSA Souda Bay), ανέβηκαν στα 14.218 το 2022. Μετά από μια πρόσκαιρη μείωση που σημειώθηκε το 2023 (9.689 τεμάχια), ακολούθησε η εκτόξευση στα 20.624 κομμάτια μέσα σε μόλις έξι μήνες (Οκτώβρης - Μάρτης) του οικονομικού έτους 2024, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες ότι η Σούδα αποτελεί βασικό σημείο ανεφοδιασμού των ενισχυμένων αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων που επιχειρούν τους τελευταίους μήνες στην Ανατολική Μεσόγειο, βάζοντας πλάτη στο κράτος - δολοφόνο Ισραήλ και στη σφαγή που διαπράττει σε βάρος του Παλαιστινιακού λαού και απειλώντας με γενίκευση του πολέμου σε όλη την περιοχή.

Λειτουργώντας άλλωστε ως κράτος εν κράτει, και με λυμένα τα χέρια μέσα από διαδικασίες όπως ο «Στρατηγικός Διάλογος» μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών (ξεκίνησε το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίστηκε επί ΝΔ) ή «επικαιροποιήσεις» της Συμφωνίας για τις Βάσεις (MDCA, στοιχεία τους συζητήθηκαν εκτενώς επί ΣΥΡΙΖΑ, υπογράφτηκαν επί ΝΔ) που μετέτρεψαν την Ελλάδα σε αμερικανοΝΑΤΟικό προμαχώνα, κόντρα σε Ρωσία, Κίνα και άλλα αντίπαλα ιμπεριαλιστικά κέντρα, οι Αμερικανοί βάζουν «μετ' επιτάσεως» ζήτημα παραπέρα «συνεργασίας» ώστε να αντιμετωπιστούν κάθε είδους προβλήματα που προκύπτουν από την ολοένα εντεινόμενη χρήση της βάσης.

Κίνδυνοι για αεροπορικό δυστύχημα πάνω από κατοικημένη περιοχή

Απογειώθηκε τους τελευταίες έξι μήνες ο όγκος των φορτίων που διαχειρίζονται οι Αμερικανοί από τη Σούδα στηρίζοντας τις ισραηλινές Ενοπλες Δυνάμεις στη σφαγή του Παλαιστινιακού λαού
Ενδεικτικό το πολυσέλιδο σχέδιό τους με τίτλο «Wildlife Hazard Assessment and Management Plan» με ημερομηνία Οκτώβρης 2022, που συντάχθηκε με στόχο να επικαιροποιήσει (με βάση και τις νέες, αυξημένες τους ανάγκες στο αεροδρόμιο) έκθεσή τους του 2014 («Wildlife Hazard Assessment -WHA- for Naval Support Activity Souda Bay, Crete. January -October 2014»).

Συγκεκριμένα, το σχέδιο εστιάζει στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα αεροσκάφη τους που επιχειρούν από το αεροπορικό σκέλος της βάσης τους στη Σούδα (καταλαμβάνει έκταση περίπου 110 στρεμμάτων στην 115 Πτέρυγα Μάχης) από συγκρούσεις με πτηνά, με κινδύνους βέβαια για αεροπορικά δυστυχήματα πάνω από κατοικημένη περιοχή.

Στην έκθεσή τους οι Αμερικανοί λένε ότι έκαναν έρευνες επί του αεροδρομίου σε τέσσερις περιόδους: Ιούνη 2021 (8 - 11), Σεπτέμβρη 2021 (14 - 17), Φλεβάρη 2022 (15 - 19) και Απρίλη 2022 (5 - 8). Αναφέρουν επίσης ότι στα συστήματά τους έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 41 αναφορές για τέτοιες συγκρούσεις μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2022.

Σημειώνουν δε μια σειρά τέτοιων συγκρούσεων με μεγάλα αεροσκάφη τους, όπως Μάρτη 2018 με «θύμα» ένα αεροσκάφος USN P-8A, Μάη 2015 με ένα USAF C-35, Αύγουστο 2017 με ένα USAF KC-10, Μάρτη 2002 με ένα USAF C-30, Ιούνη 2007 με ένα USAF C-135, και αντίστοιχα τις ζημιές που προκλήθηκαν.

Το αεροδρόμιο Χανίων. Πάνω αριστερά διακρίνεται το πολιτικό σκέλος του. Νοτίως των αεροδιαδρόμων απλώνεται η 115 ΠΜ της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Βόρειά τους, οι Αμερικανοί καταλαμβάνουν 110 στρέμματα για τα γιγαντιαία αεροσκάφη τους που επιχειρούν στην ευρύτερη περιοχή
Εξάλλου, με ύφος χιλίων καρδιναλίων, βάζουν ζήτημα γιατί ενώ ζήτησαν αντίστοιχα στοιχεία από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, η Πολεμική Αεροπορία έδωσε μεν κάποια, αλλά «αυτό το σύνολο δεδομένων ήταν ελλιπές ως προς ημερομηνία και ώρα» (η ελληνική Πολεμική Αεροπορία φέρεται να τους ανέφερε 60 τέτοιες συγκρούσεις από το 2006 έως το 2020 για δικά της αεροσκάφη).

«Επιπλέον, ελήφθη επίσης ένας μικρός όγκος δεδομένων από το πολιτικό τμήμα του αεροδρομίου. Αυτά τα δεδομένα ήταν επίσης ελλιπή, συμπεριλαμβανομένων μόνο των δεδομένων του 2018 και δεν υπάρχουν λεπτομέρειες ως προς την ώρα και την ημερομηνία», κατακρίνουν οι Αμερικανοί ως προς την ποιότητα, πληρότητα και ακρίβεια των απαντήσεων που τους έστειλαν.

Ενώ σε άλλο σημείο φτάνουν μέχρι και να κάνουν υποδείξεις για το ότι «σε συντονισμό και συνεργασία» με την ελληνική Πολεμική Αεροπορία και τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Χανίων πρέπει «να συνεργαστούν με τον τοπικό δήμο που κατέχει και λειτουργεί την Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων Χανίων», η οποία, όπως κρίνουν, «έχει λειτουργικές ελλείψεις», προσελκύει σμήνη που ψάχνουν τροφή, εξ ου και ζητούν μέτρα που φυσικά θα τα φορτώσουν ως κόστος στον χανιώτικο λαό.

«Λεπτομέρεια» αυτό για τους Αμερικανούς και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Αλλωστε, όπως τονίζεται στα κείμενά τους, η εγκατάστασή τους στη Σούδα είναι Στρατηγική Προωθημένη Βάση Επιχειρήσεων («a U.S. Navy Strategic Forward Operating Site») με αποστολή «να επεκτείνει τη διακλαδική και ναυτική ικανότητα μάχης μέσω επιχειρησιακής υποστήριξης στις δυνάμεις των ΗΠΑ, των συμμάχων και του συνασπισμού που αναπτύσσονται εντός των τομέων ευθύνης της Ευρωπαϊκής Διοίκησης των ΗΠΑ (EUCOM), της Κεντρικής Διοίκησης (CENTCOM - σ.σ. περιλαμβάνει Μέση Ανατολή, τμήματα της Βόρειας Αφρικής και της Κεντρικής Ασίας, κυρίως το Ιράν) και της Διοίκησης Αφρικής (AFRICOM) με την παροχή, λειτουργία και διατήρηση ανώτερων εγκαταστάσεων και υπηρεσιών αφιερωμένων στην πολεμική ετοιμότητα και την ασφάλεια των πλοίων, των αεροσκαφών, των αποσπασμάτων και του προσωπικού».



Κάτοψη του αμερικανικού σκέλους στο αεροδρόμιο των Χανίων. Το σχεδιάγραμμα είναι του 2016 και καταμετρώνται δεκάδες κτίρια και υπόστεγα, δεκάδων χιλιάδων τ.μ. Στην πορεία (και επί ΣΥΡΙΖΑ) κατασκευάστηκαν, σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία, και άλλα, επεκτείνοντας τις δυνατότητες της βάσης

Θ. Μπ.