ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ (ΗΣΑΠ)
Φωτιά στις γραμμές έβαλε σε κίνδυνο συρμό γεμάτο κόσμο

«Σαν να μην πέρασε μια μέρα» στα ζητήματα ασφάλειας από το έγκλημα των Τεμπών

Πέμπτη 26 Σεπτέμβρη 2024

Από την πυρκαγιά στη Γραμμή 1
Ενα νέο περιστατικό σε μέσο μαζικής μεταφοράς, αυτήν τη φορά στη γραμμή 1 του Μετρό της Αθήνας, επιβεβαιώνει ότι οι εργαζόμενοι και το επιβατικό κοινό είναι έρμαια στο «πάμε κι όπου βγει» της «απελευθέρωσης» και εμπορευματοποίησης των μεταφορών, της υποστελέχωσης και των ασυντήρητων δικτύων, της έλλειψης συστημάτων ασφαλείας και σχεδίου που αποτελούν «κόστος» για τις εταιρείες και το αστικό κράτος.

Αλλωστε, πρόσφατα είναι τα περιστατικά και στον Προαστιακό με παραλίγο μετωπική σύγκρουση ή σύγκρουση με πεσμένο δέντρο. Ετσι, χτες το απόγευμα στη γραμμή 1 σε συρμό που κατευθυνόταν από την Κηφισιά προς τον Πειραιά γεμάτος κόσμο, εκδηλώθηκε φωτιά στο έδαφος ανάμεσα στους σταθμούς «Νερατζιώτισσα» και «Ειρήνη», όπου είχε σταματήσει σε φανάρι. Ακολούθησε πανικός και το «ο σώζων εαυτόν σωθήτω», αφού όπως καταγγέλλουν οι επιβάτες δεν υπήρχε σχέδιο αντιμετώπισης αυτής της κατάστασης. Οι επιβάτες πήδηξαν από τα βαγόνια και άρχισαν να διαφεύγουν περπατώντας πάνω στις ράγες, με ό,τι κινδύνους μπορούσε να έχει αυτό. Καταγγέλλουν ακόμα ότι επιβάτες από τα πίσω βαγόνια φώναζαν σε άλλους που είχαν ήδη βγει, να πάνε να ανοίξουν τις πόρτες εκείνων των συρμών ώστε να βγει ο κόσμος έξω! Επίσης, ενώ στην αρχή υπήρχε ενημέρωση πως όσοι εγκατέλειψαν τους συρμούς θα επιβιβάζονταν στον... επόμενο συρμό, στη συνέχεια άνθρωποι παρέμειναν για ώρα στον σταθμό «Ειρήνη» χωρίς καμία ενημέρωση.

Οι επιβάτες χωρίς κανένα σχέδιο εκκένωσης φεύγουν μόνοι τους από το σημείο της φωτιάς πάνω στις ράγες
Με αδιευκρίνιστες ακόμα τις ακριβείς συνθήκες για την εκδήλωση της φωτιάς και πιθανότερο ενδεχόμενο να οφείλεται σε ξερά χόρτα που βρίσκονταν στη γραμμή, το περιστατικό αυτό είναι πολύ σοβαρό, παρότι ευτυχώς δεν είχε τραγική κατάληξη. Ενώ δεν θέλουμε να σκεφτούμε καν τι μπορούσε να συμβεί αν αυτό γινόταν σε σήραγγα ή και νύχτα.

Οι ευθύνες για την ασφάλεια των μεταφορών είναι τεράστιες και αποδίδονται διαχρονικά σε όλες τις κυβερνήσεις και στις διοικήσεις της εταιρείας ΣΤΑΣΥ ΑΕ - που όσο γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε βγάλει καν ανακοίνωση - ενώ τα προβλήματα στη συγκεκριμένη γραμμή έχουν επανειλημμένα καταγγελθεί από τους εργαζόμενους.

Καταρχάς το ζήτημα του καθαρισμού της γραμμής από τα ξερά χόρτα δεν μπορεί να καλυφθεί επαρκώς, αφού ένα εργολαβικό συνεργείο μόλις 3 ανθρώπων καθαρίζει μια γραμμή συνολικά πάνω από 45 χιλιομέτρων.

Επίσης, αντίστοιχη πυρκαγιά στις γραμμές του ΗΣΑΠ τον Ιούλη του 2021 είχε αναδείξει το άλλο τεράστιο ζήτημα της πυρασφάλειας και του ανύπαρκτου επί της ουσίας πρωτοκόλλου ασφαλείας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ενώ, όπως καταγγέλλουν και οι εργαζόμενοι, δεν γίνονται ούτε ασκήσεις σε συνεργασία με την πυροσβεστική για την αντιμετώπιση μιας φωτιάς.

Οι εργαζόμενοι προειδοποιούσαν και προειδοποιούν

Ολα αυτά κι ενώ η τραγική αυτή κατάσταση είναι γνωστή εδώ και καιρό, με τους εργαζόμενους να κρούουν συνεχώς την καμπάνα του κινδύνου, απαιτώντας μέτρα ασφαλείας.

Ενδεικτικά τα μέλη της Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, Γ. Γκατζέλια και Δ. Γούρτης (οδηγοί συρμών), στη σχετική έκθεσή τους τον Φλεβάρη του 2024 επεσήμαιναν πλήθος ζητημάτων στη διοίκηση της εταιρείας που αναδεικνύουν την τραγική κατάσταση που επικρατεί, ζητήματα άλλωστε που είχαν επισημανθεί και τα προηγούμενα χρόνια.

Σημείωναν χαρακτηριστικά πως «χρειάζεται να οργανωθούν σεμινάρια αντιμετώπισης πυρκαγιάς, αλλά και γενικότερα αντιμετώπισης καταστροφών μεγάλης κλίμακας. Σήμερα, δεν υπάρχει στοιχειώδης οργάνωση, εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού σε θέματα πυροπροστασίας. Για αρκετά χρόνια δεν έχουν γίνει ασκήσεις πυρασφάλειας και απεγκλωβισμού επιβατών ή/και εργαζομένων στους χώρους της ΣΤΑΣΥ. Ομοίως και σε περιπτώσεις ισχυρού σεισμού».

Ανέφεραν ακόμα: «Στις 12/2 έγινε διακοπή ρεύματος στην περιοχή του σταθμού της Ομόνοιας και επί 2 περίπου ώρες δεν υπήρχε φωτισμός στις εξόδους κινδύνου και οι πινακίδες οδού διαφυγής δεν λειτουργούσαν (εκτός από 2 - 3 πινακίδες), ενώ και αυτές που ήταν σε λειτουργία, ο φωτισμός ήταν πολύ αμυδρός και δεν ήταν ευδιάκριτες. Αυτό κρίνεται εξαιρετικά επικίνδυνο. Πρέπει να γίνουν άμεσα εργασίες αποκατάστασης, καθώς και να υπάρχει εφεδρικό σύστημα παροχής ρεύματος το οποίο να τίθεται άμεσα σε λειτουργία, δηλαδή εντός 2 λεπτών. Σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο συμβάν, μπορεί να υπάρξουν εκατοντάδες θύματα».

Και για το ζήτημα των καθαρισμών σε παλιότερες επιστολές τους (16/5/2022) επεσήμαιναν ότι «χρειάζεται να γίνουν άμεσα εργασίες καθαρισμού και κλάδεμα δέντρων εκατέρωθεν της Γραμμής 1, καθώς υπάρχει μεγάλος κίνδυνος πυρκαγιάς».

Είναι δε χαρακτηριστικά για τις τεράστιες ευθύνες κυβερνήσεων και διοικήσεων της εταιρείας τα όσα είχε αναδείξει ο «Ριζοσπάστης» στις 7/3/23, αποκαλύπτοντας πως το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος απαντώντας σε αίτημα της ΣΤΑΣΥ σχετικά με τα μέτρα και μέσα πυροπροστασίας για τους υπόγειους σταθμούς της Γραμμής 1, έλεγε ότι «στη χώρα μας δεν υφίσταται νομοθετικό πλαίσιο που να καθορίζει τα αναγκαία μέτρα και μέσα πυροπροστασίας σε υπόγειους σταθμούς ελαφρών υποδομών όπως μετρό, τραμ, τρένο»!