Για 48 ώρες «δένουν» τα βαπόρια στο λιμάνι

Την Τετάρτη 23/10, στις 10.30 π.μ., στην πλατεία Καραϊσκάκη η απεργιακή συγκέντρωση των ναυτεργατών

Σάββατο 19 Οχτώβρη 2024 - Κυριακή 20 Οχτώβρη 2024

Στα βαπόρια φτάνει καθημερινά το απεργιακό κάλεσμα
Για μια ακόμα σημαντική μάχη στα βαπόρια ετοιμάζονται τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία της ΠΕΜΕΝ και του «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», οργανώνοντας την 48ωρη απεργία στις 22 και 23 Οκτώβρη. Τα σωματεία καλούν σε απεργιακή συγκέντρωση την Τετάρτη 23/10, στις 10.30 π.μ. στην πλατεία Καραϊσκάκη.

Για το «φρένο» στις προπέλες ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον Αποστόλη Κυπραίο, πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ.

* * *

-- Ποια είναι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους ναυτεργάτες;

- Είναι μία περίοδος παρατεταμένης και κλιμακούμενης έντασης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών σε Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Ερυθρά Θάλασσα, με θύματα τους λαούς, με τραγικές πολλές φορές συνέπειες και για εμάς τους ναυτεργάτες. Ηδη μετράμε νεκρούς και σακατεμένους ναυτεργάτες, σε Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα.

Παράλληλα, η οικογένεια του ναυτεργάτη στενάζει καθημερινά από την ακρίβεια. Ενδεικτικά, από το 2020, οι αυξήσεις στις ΣΣΕ της Ακτοπλοΐας ήταν 14,6%, ενώ το κόστος διαβίωσης, για το ίδιο διάστημα, περιλαμβάνει αυξήσεις όπως: 31,97% στα τρόφιμα, 25,48% στη στέγαση, 22,27% στις μεταφορές.

Εχουμε την παραπέρα υποβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, εξέλιξη που στρώνει το έδαφος ανάπτυξης των τρωκτικών της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Από την άλλη, οι εφοπλιστές σπάνε κάθε ρεκόρ κέρδους, από την εκμετάλλευση των ναυτεργατών και τον πακτωλό εκατομμυρίων που λαμβάνουν από όλες τις κυβερνήσεις, με επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές, με τις αυξήσεις - φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, το αφορολόγητο πετρέλαιο.

Με σειρά αντεργατικών νόμων έχει δημιουργηθεί σκηνικό εργασιακού κάτεργου στη ναυτιλία. Οπως, π.χ. ότι καθορίζεται η λειτουργία των ταχυπλόων σε 3 συν 1 μήνες και καταργούνται τα διπλά πληρώματα.

Την ίδια στιγμή η ανεργία τσακίζει εκατοντάδες συναδέλφους, που δουλεύουν 5 - 6 μήνες τον χρόνο. Οι ναυτεργάτες καλούνται με 3, 5 ή 6 μήνες δουλειάς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις βιοπορισμού της οικογένειάς τους, για 12 μήνες.

-- Ποια είναι η στάση των εργοδοτών απέναντι στην απεργία και τις διεκδικήσεις σας;

- Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έστειλε επιστολή στην ΠΝΟ - απευθυνόμενος προφανώς στους ναυτεργάτες - ζητώντας μας να «αναστείλουμε» την απόφασή μας για 48ωρη πανελλαδική απεργία, που έχει προγραμματιστεί για τις 22-23 Οκτωβρίου, με προοπτική κλιμάκωσης. Μας ζητούν μάλιστα να έχουμε «ρεαλιστικές επιδιώξεις, εντός των ορίων που καθορίζονται από την ελληνική οικονομία και τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης των πλοίων, η οποία βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή».

Δηλαδή οι εφοπλιστές θεωρούν «εκτός πραγματικότητας» των αντοχών των κερδών τους τις ίδιες τις ανάγκες των ναυτεργατών.

-- Πώς προετοιμάζετε την απεργία;

- Από την επόμενη μέρα της απόφασης για 48ωρη απεργία το προεδρείο και μέλη του ΔΣ της ΠΕΜΕΝ πραγματοποιούν καθημερινά συσκέψεις στα πλοία της Ακτοπλοΐας, ενημερώνοντας και συζητώντας με τους ναυτεργάτες για το πλαίσιο πάλης και την ανάγκη μαζικής συμμετοχής σε αυτή.

Η μάχη για την προετοιμασία της είναι συνέχεια της σχεδόν καθημερινής παρέμβασής μας στα καράβια όλο το προηγούμενο διάστημα. Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις για να γίνει πράξη το αδιαπραγμάτευτο αίτημά μας για ουσιαστικές αυξήσεις, κόντρα στην εξευτελιστική αντιπρόταση του ΣΕΕΝ για 3%.

Η θετική ανταπόκριση από τους ναυτεργάτες δίνει το στίγμα για τον συντονισμό των δυνάμεών μας, μέσα στα καράβια και τη συμμετοχή όλων για την επιτυχία της απεργίας.

-- Ποια είναι τα αιτήματα των ναυτεργατικών σωματείων;

- Στις διαπραγματεύσεις με το ΣΕΕΝ, για την ανανέωση των ΣΣΕ, απαιτήσαμε 12% αύξηση στους μισθούς για το 2025. Επιπλέον υπάρχει και ένα διευρυμένο πλαίσιο αιτημάτων, που αφορά τα καράβια της ακτοπλοΐας και είναι αναπόσπαστο κομμάτι των διεκδικήσεών μας, όπως η καθιέρωση διπλών πληρωμάτων όταν τα δρομολόγιά τους δεν παρέχουν τις απαιτούμενες ελάχιστες ώρες ανάπαυσης. Κατοχύρωση της κατ' ελάχιστον λειτουργίας των ακτοπλοϊκών στους 10 μήνες κατ' έτος. Επαναπροσδιορισμός και αύξηση της αμοιβής των extra εργασιών. Αύξηση του επιδόματος Κυριακών από 22% σε 25%. Προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Καθιέρωση της ειδικότητας του ιατρού και συμπερίληψής της στην οργανική σύνθεση των πλοίων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κ.ά.