ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Πετυχημένο απεργιακό μπαράζ σε ναυπηγοεπισκευή, λιμάνι και προβλήτες

Ουσιαστικές αυξήσεις και μέτρα προστασίας για να γυρνάνε όρθιοι από το μεροκάματο απαιτούν οι εργάτες

Σάββατο 26 Οχτώβρη 2024 - Κυριακή 27 Οχτώβρη 2024

Ο κοινός απεργιακός βηματισμός των εργαζομένων στη Ζώνη, των λιμενεργατών και των ναυτεργατών την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου νέκρωσε το λιμάνι και τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά, δεν χτύπησε ούτε ένα σφυρί στη ναυπηγοεπισκευή, δείχνοντας τη δύναμη του συλλογικού αγώνα, του οργανωμένου εργάτη.

Την κοινή απεργία πλαισίωσε ένα απεργιακό μπαράζ που ξεκίνησε μία μέρα πριν και ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 25/10, με τις δύο συνεχόμενες απεργίες των ναυτεργατών, την Πέμπτη με τους εργαζόμενους στη Ζώνη να απεργούν για δεύτερη μέρα και την Παρασκευή να κατεβαίνουν ξανά σε απεργία οι λιμενεργάτες στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ με οργανωτή και μπροστάρη το σωματείο τους, την ΕΝΕΔΕΠ.

Η επιτυχία των απεργιακών κινητοποιήσεων έστειλε ισχυρό μήνυμα στους εργοδότες και στις κυβερνήσεις τους, «νεκρώνοντας» τους χώρους δουλειάς απ' άκρη σ' άκρη και διεκδικώντας με σθένος Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και αυξήσεις, την εφαρμογή τους σε κάθε χώρο δουλειάς, τη λήψη μέτρων για να γυρνάνε στα σπίτια τους σώοι και όχι σακατεμένοι ή νεκροί, όπως γίνεται συχνά - πυκνά στο λιμάνι.

«Δεν μπορούμε να ερχόμαστε κάθε φορά με ένα κηδειόχαρτο»

Η απεργία της Τετάρτης ξεχώρισε όχι μόνο για την κοινή απεργιακή δράση αλλά και για τη δυναμική κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας, που μετατράπηκε σε συμβολική κατάληψή του όταν η αντιπροσωπεία των απεργών είδε ότι η πολιτική ηγεσία, για λογαριασμό εφοπλιστών και εργολάβων, συνεχίζει την κοροϊδία σε βάρος της ζωής τους.

Από την απεργιακή διαδήλωση στον Πειραιά
Στη διάρκεια της κατάληψης ο Ακης Αντωνίου, πρόεδρος του Παραρτήματος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, τόνισε χαρακτηριστικά: «Δεν μπορεί να ερχόμαστε κάθε φορά με ένα κηδειόχαρτο, να μας λένε ότι έχουμε δίκιο και να μην παίρνουμε τίποτα».

Την Πέμπτη οι εργαζόμενοι στη Ζώνη πραγματοποίησαν συγκέντρωση στη Ζώνη και μοτοπορεία μέχρι τα Δικαστήρια, όπου ξεκίνησε η εκδίκαση υπόθεσης για θανατηφόρο εργατικό «ατύχημα» που είχε γίνει πριν πέντε χρόνια! Τα σωματεία στηλίτευσαν το γεγονός ότι η Δικαιοσύνη, που είναι ταχύτατη όταν πρόκειται να κηρύξει παράνομες απεργιακές κινητοποιήσεις, κινείται με ...ρυθμούς χελώνας όταν πρόκειται για την εκδίκαση της υπόθεσης ενός αδικοχαμένου εργάτη. Ο Σ. Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας, μιλώντας έξω από τα δικαστήρια στους απεργούς, ανέδειξε ότι ο λόγος που δεν λαμβάνονται τα μέτρα προστασίας δεν είναι δημοσιονομικός, αλλά είναι πολιτική επιλογή να αφήνουν τους εργοδότες να δρουν ανεξέλεγκτα. Για αυτό οι κυβερνήσεις απορρίπτουν την πρόταση να λειτουργούν τέσσερις (αντί δύο που είναι σήμερα) Μεικτές Επιτροπές Ελέγχου, όλο τον μήνα (αντί για πέντε ελέγχους η καθεμία τον μήνα που είναι τώρα) και με δυνατότητα ελέγχου και μετά τις 2 το μεσημέρι. «Δεν είναι τίποτα διαφορετικό από αυτό που αποδείχθηκε περίτρανα από το έγκλημα στα Τέμπη. Ζούμε και δουλεύουμε σε μια ατέλειωτη κοιλάδα των Τεμπών», πρόσθεσε και ξεκαθάρισε πως οι εργαζόμενοι δεν πρόκειται να συμβιβαστούν με την κατάσταση αυτή.

Λιμενεργάτες COSCO: Με νέα απεργία τίμησαν τον αδικοχαμένο Μήτσο Δαγκλή

Συμβολική κατάληψη στο υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο της απεργίας
Την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου, οι λιμενεργάτες με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της ΕΝΕΔΕΠ πραγματοποίησαν νέα απεργία στη μνήμη του συναδέλφου τους Δημήτρη Δαγκλή, ο οποίος μια τέτοια μέρα το 2021 σκοτώθηκε την ώρα της δουλειάς, όταν εγκλωβίστηκε σε μία από τις γερανογέφυρες λόγω σοβαρών ελλείψεων στα μέτρα Υγείας και Ασφάλειας.

Ενα ακόμα εργοδοτικό έγκλημα που εκείνες τις μέρες τροφοδότησε μια μεγαλειώδη απεργιακή κινητοποίηση, με τους λιμενεργάτες να «παγώνουν» τις φορτοεκφορτώσεις για μέρες και με τα βαπόρια να συνωστίζονται στη ράδα, σε όλο τον Σαρωνικό. Εκατοντάδες σωματεία εκείνες τις μέρες βρέθηκαν στο πλευρό των εργατών της COSCO, πραγματοποιώντας μια διαδήλωση νύχτα - μέρα ακόμα και την 28η Οκτώβρη. Μια απεργιακή μάχη, που μαζί και με τις υπόλοιπες κινητοποιήσεις του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ οδήγησε στην κατάκτηση των ΒΑΕ, η οποία αποφασίστηκε πριν από μερικές μέρες, δικαιώνοντας τους εργάτες για μία από τις πιο κομβικές διεκδικήσεις τους.

Για άλλη μια φορά φέτος, λοιπόν, κράτησαν την υπόσχεσή τους ότι κάθε χρόνο αυτή τη μέρα θα γίνεται απεργία και οι προβλήτες θα κλείνουν τιμώντας τη μνήμη του Δ. Δαγκλή, διεκδικώντας μέτρα προστασίας για να μην υπάρξει άλλος νεκρός συνάδελφος.

Στο πλαίσιο της απεργίας έγινε συγκέντρωση και μνημόσυνο. Παραβρέθηκαν η οικογένεια του Δ. Δαγκλή, εκ μέρους των εργαζομένων στη Ζώνη Περάματος (Συνδικάτο Μετάλλου και Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών) ο Σταύρος Τουμανίδης, πρόεδρος του Σωματείου Ναυπηγοξυλουργών, και εκ μέρους του Εργατικού Κέντρου Πειραιά ο Γιώργος Καλαμαράς. Ακόμα παραβρέθηκε ο Θοδωρής Χιώνης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Παρασκευή 25 Οκτώβρη: Οι λιμενεργάτες τιμούν με απεργία τον Δημήτρη Δαγκλη που σκοτώθηκε στη γερανογέφυρα το 2021
Μιλώντας ο Δαμιανός Βουδιγάρης, αντιπρόεδρος της ΕΝΕΔΕΠ, σημείωσε ότι «έχουμε πει πως κάθε χρόνο τέτοια μέρα θα κάνουμε απεργία, διεκδικώντας μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια και για να μην υπάρξει άλλος θάνατος συναδέλφου».

Από την πλευρά του ο Μάρκος Μπεκρής, πρόεδρος του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ, τόνισε ότι «ο λόγος που θρηνούμε τον συνάδελφό μας είναι ότι τα μέτρα προστασίας αποτελούν "κόστος". Ενα από τα βασικά μας αιτήματα είναι η σύσταση Επιτροπής Ελέγχου για να σταματά τη δουλειά όπου δεν τηρούνται τα προβλεπόμενα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια. Τον Μήτσο (Δ. Δαγκλή) τον τιμούμε κάθε μέρα με τους αγώνες μας», σημείωσε ο Μ. Μπεκρής.

Σήκωσαν το βάρος του απεργιακού αγώνα

Την Παρασκευή οι ναυτεργάτες ολοκλήρωσαν την τετραήμερη απεργία τους, με τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» να χαιρετίζουν την καθολική συμμετοχή όλων των ειδικοτήτων τονίζοντας σε κοινή ανακοίνωσή τους: «Με την παλικαρίσια στάση τους οι ναυτεργάτες σήκωσαν το βάρος του απεργιακού αγώνα, κόντρα σε κυβέρνηση, εφοπλιστές και τους μηχανισμούς τους».

Η απεργία έληξε με απόφαση της πλειοψηφίας της Πανελλήνιας Ναυτεργατικής Ομοσπονδίας, που απέρριψε την πρόταση των δύο σωματείων «να γίνουν τώρα συνελεύσεις των πληρωμάτων, να πάρουμε τη γνώμη τους και να προχωρήσουμε σε συνέχιση των κινητοποιήσεων, κλιμακώνοντας μπροστά και στην πανελλαδική πανεργατική απεργία στις 20 Νοεμβρίου».


Στο πλαίσιο της απεργίας των ναυτεργατών, συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε και στο λιμάνι του Βόλου την Παρασκευή, από τα ναυτεργατικά σωματεία, έχοντας στο πλευρό τους και εκπροσώπους εργατικών σωματείων και φοιτητικών συλλόγων του Βόλου. Μάλιστα, το μεσημέρι κατήγγειλαν την απεργοσπαστική τακτική μιας εταιρείας που έκοψε εισιτήρια σε επιβάτες, προκειμένου να τους φέρει απέναντι στους εργαζομένους που απεργούν διεκδικώντας μεταξύ άλλων φτηνές και ασφαλείς ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όλο τον χρόνο. Η προσπάθεια αυτή έπεσε βέβαια στο κενό.

Αρον - άρον έσπευσε να υπογράψει η πλειοψηφία της ΠΝΟ

Η πλειοψηφία της ΠΝΟ, όπως σημειώνουν, αποφάσισε να υπογράψει «άρον - άρον μια πρόταση πολύ κάτω από τις απαιτήσεις των ναυτεργατών, πολύ κάτω από το διεκδικητικό πλαίσιο ακόμα και της ίδιας της Ομοσπονδίας.

Συγκεκριμένα, η πρόταση περιλαμβάνει αυξήσεις 5% για το 2025 και 2% για το 2026». Από την άλλη θα πρέπει να σημειωθεί πως «ακόμα και αυτές τις αυξήσεις τις κέρδισαν οι ναυτεργάτες με τον απεργιακό τους αγώνα».

Αναφερόμενα τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» στη συνάντηση της ΠΝΟ με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας επισημαίνουν: «Δεν είχαμε αυταπάτες, ξέραμε ότι το καλάθι για τους εφοπλιστές θα ήταν γεμάτο και για τους ναυτεργάτες άδειο. Ο υπουργός υποσχέθηκε μέχρι και 400.000.000 ευρώ στους εφοπλιστές και στους ναυτεργάτες μια αναλογιστική μελέτη για την αύξηση του επιδόματος ανεργίας.

Στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, που συνεδρίασε σήμερα το μεσημέρι, οι εκπρόσωποί μας διαφώνησαν με την απόφαση της πλειοψηφίας της ΠΝΟ να υπογράψει (...).

Αντί η πλειοψηφία της ομοσπονδίας να επιμείνει στη διαπραγμάτευση με βάση το διεκδικητικό πλαίσιο, να επιμείνει στο να γίνει συνάντηση με το ΣΕΕΝ (που δεν έχει γίνει), έμεινε σε μια ανταλλαγή email με τους εφοπλιστές και κλείνει συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Αυτήν την προειλημμένη συμφωνία την διέρρευσαν από χτες, θέλοντας να οδηγήσουν τον απεργιακό αγώνα μας σε εκφυλισμό».