ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ - ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ - ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΙ
Σε διπλή απεργιακή μάχη, 6 και 20 Νοέμβρη, για ΣΣΕ και Ασφάλιση

Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με συνδικαλιστές οικοδόμους για την οργάνωση της απεργίας σε μεγάλα έργα

Σάββατο 2 Νοέμβρη 2024 - Κυριακή 3 Νοέμβρη 2024

Οικοδόμοι συζητούν για τις απεργίες σε μεγάλο εργοτάξιο
Για διπλή απεργιακή αναμέτρηση ετοιμάζονται οικοδόμοι, μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι σε εργοτάξια και γιαπιά, αφού εκτός από την πανελλαδική απεργία στις 20 Νοέμβρη, απεργούν και στις 6 Νοέμβρη.

Απεργιακές αποφάσεις έχουν πάρει η Ομοσπονδία Οικοδόμων, τα κατά τόπους συνδικάτα, αλλά και το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών και το Συνδικάτο των Ηλεκτρολόγων στην Αττική, με τις διεκδικήσεις τους να «κεντράρουν» στην υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις στους μισθούς, μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς και ωράρια που να βάζουν «φρένο» στην εντατικοποίηση, όπως και για την Ασφάλιση με την απόδοση των ενσήμων, ενάντια στην κλοπή τους.

«Ως εδώ! Τώρα θα ακουστεί η δική μας φωνή. Το "τζάμπα" τελείωσε!», ξεκαθαρίζει η Ομοσπονδία Οικοδόμων, που μαζί με τα συνδικάτα διεκδικούν από κυβέρνηση και εργοδοσία: Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για όλους τους οικοδόμους. Κατώτατο μεροκάματο εργάτη 54 ευρώ, βοηθού 57 ευρώ, τεχνίτη 60 ευρώ. 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο. Υπογραφή κλαδικών Συμβάσεων στα συναφή επαγγέλματα. Αναγνώριση και διανομή των «υπέρ αγνώστων» ενσήμων για όλους τους οικοδόμους. Κάθε μέρα δουλειάς και ένσημο. Μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια στους χώρους δουλειάς. Προστασία από τις ανατιμήσεις, κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης και σε ρεύμα, νερό, τηλέφωνο.

Ελληνικό: Το μεγαλύτερο εργοτάξιο στις 6/11 θα είναι κλειστό!

Στο εργοτάξιο του Ελληνικού, στο οποίο δουλεύουν χιλιάδες εργαζόμενοι, η Ομοσπονδία Οικοδόμων, το Συνδικάτο της Αθήνας και το επιχειρησιακό Σωματείο προετοιμάζουν εντατικά την επιτυχία της απεργίας.

«Την Τετάρτη 6 Νοέμβρη ο μεγαλύτερος εργοταξιακός χώρος στην Ελλάδα, αυτός του Ελληνικού, θα μείνει κλειστός. Οικοδόμοι, μηχανικοί, εργαζόμενοι άλλων ειδικοτήτων συμμετέχουν στην κινητοποίηση», αναφέρει ο Βάλσαμος Συρίγος, πρόεδρος της Προσωρινής Διοίκησης του επιχειρησιακού Σωματείου στο εργοτάξιο και γραμματέας της Ομοσπονδίας Οικοδόμων.

Οπως εξηγεί, οι πρωτοβουλίες ώστε να φτάσει σε κάθε εργαζόμενο μέσα στο αχανές έργο το απεργιακό κάλεσμα είναι καθημερινές, με εξορμήσεις το πρωί, πριν ξεκινήσει η δουλειά, αλλά και μικρές συσκέψεις στα διαλείμματα μέσα στη μέρα.

«Η πρόταση της Ομοσπονδίας για αύξηση των κατώτερων μεροκάματων βρίσκει σύμφωνους τους συνάδελφους, θεωρούν σημαντικό να υπογραφεί η νέα Συλλογική Σύμβαση και δηλώνουν "παρών" στις πρωτοβουλίες για τη διεκδίκησή της», τονίζει.

Εξάλλου, τα προβλήματα που βασανίζουν τους εργαζόμενους δεν είναι διαφορετικά από αυτά που απασχολούν τους οικοδόμους σε άλλους χώρους δουλειάς: Τα χαμηλά μεροκάματα, η λειψή Ασφάλιση, το ξεχειλωμένο ωράριο, η εντατικοποίηση είναι τα πιο βασικά από αυτά.

«Το "διαμάντι" του Ελληνικού έχει αρχίσει προ πολλού να "θαμπώνει" και να αποδεικνύεται "άνθρακας" για τους εργαζόμενους, όσο κι αν συνεχίζει να "λάμπει" για τους εργολάβους και τους κατασκευαστικούς ομίλους», σχολιάζει ο Β. Συρίγος.

Οι στόχοι και τα χρονοδιαγράμματα των εταιρειών μεταφράζονται σε εντατικοποίηση, υπερωριακή απασχόληση, εξαντλητικές συνθήκες δουλειάς. Μάλιστα, οι ρυθμοί αυτοί συνεχίστηκαν και μέσα στο καλοκαίρι, ακόμα και σε συνθήκες καύσωνα. Η συρρίκνωση του εισοδήματος αναγκάζει τους εργαζόμενους να «κυνηγάνε» την υπερωρία για να καταφέρουν να τα βγάλουν πέρα. Ακόμα και οι πενιχρές απολαβές καταβάλλονται με καθυστέρηση από ορισμένους εργολάβους. Ετσι, τις προηγούμενες μέρες το Σωματείο και οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε επίσχεση για να πληρωθούν τα δεδουλευμένα ενός μήνα από συγκεκριμένο εργολάβο.

«Το ζήτημα της υγείας και ασφάλειας καίει τους συναδέλφους», προσθέτει ο πρόεδρος του Σωματείου. Στο μέτωπο αυτό, το Σωματείο έχει καταθέσει στην εργοδοσία αίτημα για σταθερή παρουσία ασθενοφόρου στον χώρο του εργοταξίου, στο οποίο χιλιάδες εργαζόμενοι δουλεύουν σε ένα επίπονο και επικίνδυνο επάγγελμα. Μπορεί τα τυπικά μέτρα να τηρούνται στο έργο, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα ουσιαστικά μέτρα που μπορούν να διασφαλίσουν την ασφάλεια των εργαζομένων.

Στο έδαφος αυτό, η αύξηση στα μεροκάματα μέσα από την υπογραφή Σύμβασης θα έβαζε κάποιο «φρένο» στην υπερωριακή απασχόληση, θα είχε αντανάκλαση στην Ασφάλιση και στο δωρόσημο των οικοδόμων. Αντίστοιχα, το αίτημα για 7ωρο, που επίσης περιλαμβάνεται στη Σύμβαση, είναι μια διεκδίκηση που αν κατακτηθεί θα δώσει ώθηση και στα μεροκάματα, θα διαμορφώσει πιο ασφαλείς συνθήκες δουλειάς, θα φέρει πίσω στον κλάδο έμπειρους εργαζόμενους που άλλαξαν τα προηγούμενα χρόνια επάγγελμα.

«Η απεργία μας έχει σκοπό την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης. Γι' αυτό έχουμε σχέδιο συνέχειας και κλιμάκωσης με τη συμμετοχή μας και στην πανεργατική απεργία στις 20 Νοέμβρη, μαζί με όλους τους εργαζόμενους», υπογραμμίζει ο Β. Συρίγος. Επισημαίνει πως στην κατεύθυνση αυτή θα ακολουθήσουν και άλλες κινητοποιήσεις, ενώ στο πλαίσιο αυτό θα γίνουν και οι πρώτες αρχαιρεσίες του επιχειρησιακού Σωματείου. Ετσι, ανάμεσα στις δύο απεργιακές κινητοποιήσεις το Σωματείο ετοιμάζει και την εκλογοαπολογιστική του συνέλευση, στις 12 Νοέμβρη, με στάση εργασίας (από τις 11 π.μ. έως τις 2 μ.μ.) ώστε να πάρουν μέρος στη συζήτηση όλοι οι εργαζόμενοι.

Στα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης

Με αισιοδοξία δίνει τη μάχη για την επιτυχία της κλαδικής απεργίας το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, που μπήκε ορμητικά στη μάχη με την εκλογοαπολογιστική συνέλευση ενόψει των εκλογών του, που ξεκινούν στις 7 Νοέμβρη. Και, καθημερινά, με περιοδείες, εξορμήσεις, συσκέψεις και εκδηλώσεις ξεδιπλώνει ένα πλούσιο πρόγραμμα παρέμβασης στους χώρους δουλειάς.

Στη Γενική Συνέλευση αποφασίστηκε η κλιμάκωση της πάλης των εργαζομένων στις κατασκευές με συμμετοχή στις δύο απεργιακές μάχες μέσα στον Νοέμβρη.

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη», ο Αγγελος Γεράκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, αναφέρθηκε στη δραστηριότητα που έχουν ήδη αναπτύξει. Οπως είπε, έχουν πραγματοποιηθεί περιοδείες στα μεγάλα εργοτάξια της πόλης, όπως του flyover, στα σκάμματα του Μετρό, αλλά και σε γιαπιά της Θέρμης, της Τούμπας, της Καλαμαριάς. Μάλιστα, το πρωί της Παρασκευής συνελεύσεις πραγματοποιήθηκαν στο εργοτάξιο του flyover και στο σκάμμα του Μετρό στη Νέα Ελβετία, όπου οι οικοδόμοι αποφάσισαν τη συμμετοχή τους στις απεργίες του Νοέμβρη.

«Στη συζήτηση με τους εργαζόμενους ανοίγει στα γεμάτα η κουβέντα για τις διεκδικήσεις. Στο επίκεντρο βρίσκονται η αναγκαιότητα υπογραφής της νέας κλαδικής ΣΣΕ, με μεγάλες αυξήσεις στα μεροκάματα. Γιατί παρά το γεγονός ότι αυξήθηκε το μεροκάματο, ως αποτέλεσμα της ΣΣΕ που κέρδισε ο κλάδος, ο μισθός εξανεμίζεται στα μέσα του μήνα λόγω της ακρίβειας, των συνεχών ανατιμήσεων, των ακριβών αναγκών στέγασης, του μεγάλου κόστους σπουδών των παιδιών.

Επίσης, αγανακτούν με την κυβέρνηση της ΝΔ που, όπως και οι προηγούμενες, αρνείται να δώσει σε χιλιάδες οικοδόμους τα "υπέρ αγνώστων" ένσημα, για να καλύψουν μεγάλα κενά ασφάλισης από την ανεργία στα χρόνια της βαθιάς κρίσης, και ταυτόχρονα κλείνει τα μάτια στο κλέψιμο της ασφάλισης για να θησαυρίζουν οι μεγαλοεργολάβοι και οι κατασκευαστικές.

Ιδιαίτερα σημαντικό αναδεικνύονται το ζήτημα των μέτρων υγείας και ασφάλειας, η στελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας και η επαναφορά των μεικτών κλιμακίων στη διάρκεια των ελέγχων στους χώρους δουλειάς που έχουν μετατραπεί σε κάτεργα, όπου μετράμε συνέχεια σακατεμένους και νεκρούς συναδέλφους.

Αλλά και η εντατικοποίηση σε μεγάλα έργα, όπως π.χ. στο Μετρό, όπου οι εργαζόμενοι τσακίζονται με δουλειά τα Σαββατοκύριακα, ασταμάτητα 10ωρα και 12ωρα.

Το πλαίσιο πάλης της Ομοσπονδίας πατάει στις ζωές των συναδέλφων. Αυτό φαίνεται παντού όπου βρεθήκαμε».

Ο συνδικαλιστής σημειώνει ότι οι διαθέσεις των εργατών είναι αγωνιστικές στα γιαπιά, κι αυτό «προκύπτει ως αποτέλεσμα της πείρας από τη δράση του Συνδικάτου και της Ομοσπονδίας. Και αναγνωρίζεται η αναγκαιότητα μαζικής συμμετοχής και στις εκλογές, για ισχυρό Σωματείο. Αυτό εκφράστηκε και με δεκάδες νέες εγγραφές που επιβεβαιώνουν τη συσπείρωση στο Συνδικάτο και στον αγώνα. Γιατί οι συνάδελφοι αντιλαμβάνονται πως ό,τι κατακτήσαμε το κατακτήσαμε μέσα από τον οργανωμένο αγώνα με ισχυρά συνδικάτα και Ομοσπονδία. Αυτό είναι το όπλο των εργαζομένων του κλάδου, που είχε όλες αυτές τις κατακτήσεις όλο το τελευταίο διάστημα».

Μάλιστα, ανέφερε ότι η αγωνιστική ανάταση στον κλάδο εκφράζεται και με ξεχωριστές πρωτοβουλίες, «όπως στην περίπτωση μπετατζήδων σε γιαπί της Θέρμης που αποφάσισαν και προχώρησαν σε απεργία καθολικά, διεκδικώντας απλήρωτα δεδουλευμένα και κατάφεραν και τα πληρώθηκαν».

Το πρόγραμμα δράσης του Συνδικάτου συνεχίζεται και τις επόμενες μέρες με περιοδείες σε εργοτάξια του κέντρου της πόλης της Θεσσαλονίκης και γιαπιά των περιφερειακών δήμων. Ενώ την Κυριακή 3 Νοέμβρη, στις 11 π.μ., στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, οργανώνει προβολή του ντοκιμαντέρ «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι».

Καστέλι: Αναβρασμός στο μεγάλο εργοτάξιο του αεροδρομίου

Τον αγωνιστικό αναβρασμό που επικρατεί σε ένα ακόμα εμβληματικό έργο, αυτό του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, μας μεταφέρει ο Παναγιώτης Μπαλαμπάνης, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Οικοδόμων και του ΔΣ του Συνδικάτου Οικοδόμων Ηρακλείου Κρήτης.

«Οι εργατοτεχνίτες στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι δεν σκύβουν το κεφάλι!», σημειώνει, τονίζοντας ότι απόφαση για συμμετοχή πάρθηκε και σε Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε μέσα στο εργοτάξιο.

«Η απεργιακή μάχη στις 6 Νοέμβρη αποτελεί συνέχεια των αγώνων στο εργοτάξιο εδώ και τρία χρόνια», σημειώνει. Και θυμίζει ότι με τις κινητοποιήσεις τους κατάφεραν να μπλοκάρουν την εφαρμογή του «νόμου Χατζηδάκη» που επιδίωκε η TERNA, δηλαδή το να αφαιρεθεί από το ωράριο εργασίας το διάλειμμα. «Εφαρμόζοντας τη διάταξη επιδίωκαν να εφαρμόσουν όλο τον νόμο, δηλαδή 10ωρα, 6ήμερα, μη αναγνώριση προϋπηρεσίας. Ομως, καταφέραμε να ασφαλιζόμαστε με οικοδομικό ένσημο και όχι με το απλό ένσημο εργατοϋπαλλήλου και να μετρηθούν οι προϋπηρεσίες μας», τονίζει ο συνδικαλιστής. Επίσης απέσπασαν την καθολική απόδοση κουπονιών αλλά και τη διασφάλιση αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης ή όταν τελειώσει το έργο.

«Είναι γελασμένη η κυβέρνηση αν νομίζει ότι θα σηκώνει αεροδρόμια και θα μοιράζει στους κατασκευαστικούς ομίλους αβέρτα εκατομμύρια, που είναι λεφτά των εργαζομένων, και εμείς οι εργάτες που φτιάχνουμε αυτό το κόσμημα, όπως οι ίδιοι λένε, δεν θα φτάνει ο μισθός μας ούτε στις 15 του μήνα», σημειώνει. Αλλωστε, «μόνο για τα επιπρόσθετα έργα στο αεροδρόμιο έδωσαν στην κατασκευάστρια εταιρεία 105.000.000 ευρώ από τους δικούς μας φόρους. Χώρια τα εκατομμύρια κέρδη που βγάζει από τον κόπο μας η κατασκευάστρια εταιρεία.

Διεκδικούμε εδώ και τώρα ουσιαστικές αυξήσεις στα μεροκάματά μας, για να μπορέσουμε να ζήσουμε εμείς και τα παιδιά μας. Αποδεικνύεται ότι η ανάπτυξη του κλάδου και των κερδών των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών προϋποθέτει το ξεζούμισμα των εργατών. Οι εργάτες στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι δεν το βάζουμε κάτω, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι πως ό,τι κερδίσαμε ήταν αποτέλεσμα αγώνων των εργατών. Δεν υποχωρούμε, συνεχίζουμε, κλιμακώνουμε τον αγώνα για την υπογραφή και την υποχρεωτικότητα της κλαδικής Σύμβασης».