...αλλά ένας στους 5 Ελληνες δεν μπορεί να θερμάνει επαρκώς το σπίτι του
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που επεξεργάστηκε η «McKinsey», ο κύκλος εργασιών των Ελλήνων εφοπλιστών κυμαίνεται μεταξύ 40 και 50 δισ. δολαρίων ετησίως. Η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης, καθώς μεταφέρει μεγάλο τμήμα των εισαγωγών φυσικού αερίου και αργού πετρελαίου.
Συγκεκριμένα, τα ελληνόκτητα πλοία μετέφεραν στις ευρωπαϊκές αποθήκες το 30% του όγκου του υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 40% του όγκου του αργού πετρελαίου το 2023. «Η Ελλάδα, η οποία αντιπροσωπεύει το 0,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ, παρά το μικρό μέγεθος της οικονομίας της, ελέγχει περίπου το 20% της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας, αποδεικνύοντας τον κυρίαρχο ρόλο της στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά», σημειώνει η έκθεση της «McKinsey».
Ο αμερικανικός επιχειρηματικός όμιλος που επεξεργάστηκε τα στοιχεία σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών αναφέρει μια σειρά από παράγοντες που εξασφαλίζουν την επιτυχία των Ελλήνων εφοπλιστών, όπως η στρατηγική θέση της χώρας και άλλα, ωστόσο αφήνει εκτός τη «λεπτομέρεια» πως το αστικό κράτος και οι κυβερνήσεις του διαχρονικά παρέχουν προκλητικά προνόμια στους εφοπλιστές, όπως η «εθελοντική» φορολόγηση και διάφορα άλλα.
Το τρίπτυχο «αναταραχή, αναταραχή, αναταραχή» έχει επίσης αποτελέσει καταλύτη για την εκτόξευση της κερδοφορίας των εφοπλιστών και σε ό,τι αφορά τη μεταφορά Ενέργειας: Η προσπάθεια του ευρωατλαντικού μπλοκ για «απεξάρτηση» της οικονομίας της ΕΕ από το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο μέσω αγωγών με το πανάκριβο LNG κυρίως των ΗΠΑ και άλλων όπως το Κατάρ και το Αζερμπαϊτζάν, έχει εξασφαλίσει χρυσές δουλειές για τους Ελληνες εφοπλιστές, αλλά πανάκριβη Ενέργεια για τα λαϊκά νοικοκυριά σε όλη την Ευρώπη.
Τα τελευταία στοιχεία μάλιστα της Eurostat επιβεβαιώνουν τα παραπάνω: Η κιλοβατώρα φυσικού αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές κόστιζε 0,043 ευρώ προ φόρων το 2020 και η τιμή της τα προηγούμενα χρόνια ήταν σχετικά σταθερή. Η τιμή αυτή αυξήθηκε σε 0,062 το 2022, 0,091 το 2023 και 0,080 το 2024. Παραμένει δηλαδή σε διπλάσιες τιμές από το δεύτερο μισό του 2022.