Η εκτροχιασμένη αμαξοστοιχία με οχήματα και κοντέινερ του αμερικανικού στρατού στην Αλεξανδρούπολη |
Τα ερωτήματα αυτά μάλιστα πολλαπλασιάζονται με βάση τα ντοκουμέντα που αποκάλυψε μέσα στη βδομάδα ο «Ριζοσπάστης» και τα οποία αποδεικνύουν ότι τα τρένα με τα φορτία θανάτου των ΑμερικανοΝΑΤΟικών έχουν κατακλύσει τον σιδηρόδρομο, εκθέτοντας σε τεράστιους κινδύνους το σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και κατοικημένες περιοχές τις οποίες διασχίζουν.
Τόσο στα έγγραφα όσο και στα ντοκουμέντα που έχει φέρει στο φως ο «Ριζοσπάστης», αλλά και με το πρόσφατο παράδειγμα της Αλεξανδρούπολης, επιβεβαιώνεται ότι οι μεταφορές πολεμικού υλικού του ΝΑΤΟ ειδικά μετά την κλιμάκωση του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα από το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο σιδηρόδρομος - με τη συμφωνία και όλων των κομμάτων πλην ΚΚΕ - έχει αναδειχθεί σε κρίσιμο κρίκο της αλυσίδας μεταφορών και εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ και των υπόλοιπων ΝΑΤΟικών που χρησιμοποιούν τις υποδομές τις χώρας για τους πολεμικούς σχεδιασμούς τους. Με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων η διασπορά βάσεων από βορρά μέχρι νότο έχει μετατρέψει τη χώρα σε ένα απέραντο πολεμικό ορμητήριο των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ, και ειδικά βάσεις όπως αυτή της Αλεξανδρούπολης σε «πύλη εισόδου» στρατευμάτων και εξοπλισμού με προορισμό τα σύνορα με τη Ρωσία.
Τα παραπάνω αποτυπώνονται γλαφυρά στο ηχητικό ντοκουμέντο που για πρώτη φορά έφερε στο φως της δημοσιότητας ο «Ριζοσπάστης», στην απομαγνητοφωνημένη συνομιλία ανάμεσα σε δύο σταθμάρχες του ΟΣΕ που συζητάνε για το έγκλημα στα Τέμπη, ενώ το ηχητικό ντοκουμέντο αναπαράχθηκε στο «902.gr». Οι δύο εργαζόμενοι αναφέρονται μεταξύ άλλων στο πλήθος αμαξοστοιχιών που είναι φορτωμένες με ΝΑΤΟικό πολεμικό υλικό, με δρομολόγια για τα οποία δεν υπάρχει καμία ενημέρωση.
Ο ένας από τους δύο, μάλιστα, αναμένει να μεταφερθεί για ένα διάστημα από την υπηρεσία του προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς τέτοιου υλικού σε άλλη περιοχή.
Ο διάλογος έχει ως εξής:
- Λέω τον (...) θα γίνουν τελικά τα ΝΑΤΟικά; Λέει δεν ξέρω, γιατί κλωτσάνε και οι μηχανοδηγοί, ενώ εγώ θέλει να φύγω τώρα έναν μήνα. Και αυτοί έχουν δίκιο, αλλά και εγώ να ξέρω τι πρέπει να ετοιμάσω να πάρω. Για έναν μήνα, δεν είναι για μια μέρα - δυο.
- Κοίταξε τώρα, τα ΝΑΤΟικά δεν σταματάνε.
- Δεν ξέρω, αλλά δεν έχουμε χαρτί. Ούτε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξέρει (...) Θα γίνουν τελικά; Πότε πρέπει να πάω; Δεν έχω εγώ χαρτί να μου λέει στις 5 πρέπει να είσαι εκεί, στις 6, στις 3.
- Και εγώ το διάβασα.
- Και χαρτί δεν είχε έρθει σε εμάς, [θα] τρελαθούμε;».
Ο «Ριζοσπάστης» έφερε επίσης στη δημοσιότητα υλικό που αποκαλύπτει ότι στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο έχουν δοθεί (και συνεχίζουν να δίνονται) άδειες για πολλαπλές αποστολές στρατιωτικού υλικού του αμερικανικού στρατού.
Τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης» προέρχονται από την ηλεκτρονική αλληλογραφία μεταξύ του Τμήματος Εμπορευματικών Μεταφορών της «Hellenic Train» και του Τμήματος Κανόνων Κυκλοφορίας της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Συστημάτων του ΟΣΕ. Μόνο το διάστημα Νοέμβρης 2022 - Απρίλης 2023 καταγράφονται τουλάχιστον 19 άδειες για μεταφορές στρατιωτικού υλικού, που χαρακτηρίζονται «Εξαιρετικές Στρατιωτικές Μεταφορές».
Πρόκειται για δεκάδες άδειες μεταφοράς στρατιωτικού υλικού με «πλήρη αμαξοστοιχία, αποτελούμενη μέχρι 30 βαγόνια». Τις μεταφορές αυτές πραγματοποίησε η «Hellenic Train» σε συνεργασία με άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες του εξωτερικού για λογαριασμό του αμερικανικού στρατού. Σημειώνεται πως η κάθε άδεια δεν αφορά έναν συρμό, αλλά «πολλαπλές μεταφορές». Οι μεταφορές που αναφέρονται στα συγκεκριμένα έγγραφα αφορούν δρομολόγια από την Αλεξανδρούπολη προς την Πολωνία και τη Ρουμανία, ενώ 4 άδειες είναι για δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Πολωνία. Τουλάχιστον 13 άδειες για πολλαπλές αποστολές εκδόθηκαν μέσα στον Νοέμβρη του 2022.
Ενα ακόμη αποκαλυπτικό στοιχείο είναι ότι το περιεχόμενο του ΝΑΤΟικού φορτίου είναι άγνωστο στους σιδηροδρομικούς που το μεταφέρουν. Οι άδειες που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης» αφορούν μεταφορές με υπερβάσεις του «περιτυπώματος φόρτωσης» (είναι οι μέγιστες διαστάσεις του φορτίου που επιτρέπεται να μεταφέρει ένας συρμός), καθώς οι διαστάσεις των στρατιωτικών οχημάτων υπερβαίνουν τις τυπικές διαστάσεις των βαγονιών που τα μεταφέρουν. Αυτό είναι και το μόνο γνωστό στοιχείο για τους σιδηροδρομικούς σχετικά με το τι μεταφέρουν...
Στα συνοδευτικά έγγραφα των αδειών αναφέρονται αναλυτικά οι διαστάσεις των στρατιωτικών οχημάτων του αμερικανικού στρατού που μεταφέρονται στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μεταφορές τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης «Bradley», αυτοκινούμενων πυροβόλων «Μ109 Paladin», αρμάτων μάχης «Abrams», καθώς επίσης διαφόρων στρατιωτικών φορτηγών και ερπυστριοφόρων οχημάτων.
Εκτροχιασμένο τρένο με στρατιωτικά οχήματα στο Κολοράντο |
Στις προϋποθέσεις σημειώνεται ότι «οι συρμοί θα συνοδεύονται από εργοδηγό γραμμής της περιοχής δικαιοδοσίας του εκάστοτε Τμήματος Γραμμής, για την άμεση αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων στο περιτύπωμα Ελευθέρας Διατομής». Ολες οι στρατιωτικές μεταφορές που αποτυπώνονται στα έγγραφα ορίζονται ως «τύπου C» και έχουν την απόλυτη προτεραιότητα στη χρήση του δικτύου. Σημαντική διαφορά αποτελεί το γεγονός ότι οι υπόλοιπες «Εξαιρετικές Μεταφορές» αυτής της περιόδου που δεν χαρακτηρίζονται «στρατιωτικές» είναι «τύπου Α». Οι στρατιωτικές μεταφορές απαγορεύεται να διασταυρώνονται τόσο στα σημεία στάθμευσης όσο και στην ανοιχτή γραμμή με άλλες «Εξαιρετικές Μεταφορές» τύπου «Β», «C» ή «D», ενώ οι απλές εμπορευματικές μεταφορές έχουν τον ίδιο περιορισμό μόνο με τύπου «D».
Εγγραφο του αμερικανικού στρατού για τις φορτώσεις στρατιωτικού υλικού στον σιδηρόδρομο |
Οσο για το αν γίνονται έλεγχοι στο περιεχόμενο των φορτίων των εμπορευματικών τρένων, χαρακτηριστική ήταν η κατάθεση, στην Εξεταστική για το έγκλημα των Τεμπών, του εκπροσώπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρόμων και Μέσων Σταθερής Τροχιάς, Ι. Ντίτσα, ο οποίος παραδέχτηκε ότι τα φορτία στα τρένα έρχονται σφραγισμένα και ο έλεγχος γίνεται μόνο στα χαρτιά που τα συνοδεύουν.
Επίσης, ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το διάστημα 2010 - 2015, Α. Ζηλιασκόπουλος, παραδέχτηκε ότι ακόμα και τα φορτία που δεν έρχονται από το εξωτερικό, αλλά διακινούνται εντός Ελλάδας, παραλαμβάνονται σφραγισμένα, ζυγίζονται και ο έλεγχος γίνεται μόνο δειγματοληπτικά, αν υπάρχει ένδειξη «ότι μας κλέβουν στα κιλά», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Η μυστικότητα γύρω από το φορτίο γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνη αφού τα τρένα του πολέμου διέρχονται μέσα από κατοικημένες περιοχές μεγάλων πόλεων. Τόσο στην Αλεξανδρούπολη όσο και στη Θεσσαλονίκη, οι γραμμές που συνδέουν τα λιμάνια με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο περνούν μέσα από τον αστικό ιστό. Οι ανησυχίες και οι διαμαρτυρίες συνδικάτων και φορέων, που απαιτούν να σταματήσουν εδώ και τώρα οι ΝΑΤΟικές μεταφορές κυριολεκτικά δίπλα από τα σπίτια του λαού, επιβεβαιώνονται πλήρως, καθώς σε καμία από τις δύο πόλεις δεν έχει καταγραφεί να λαμβάνεται το οποιοδήποτε προληπτικό μέτρο ασφάλειας κατά τις στρατιωτικές μεταφορές, την ώρα μάλιστα που μια σειρά ενδείξεις φανερώνουν πόσο επικίνδυνα υλικά μεταφέρονται.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα έχουν μεσολαβήσει από το ξέσπασμα του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία, με τη θεαματική αύξηση των αποστολών στρατιωτικού υλικού από την Αλεξανδρούπολη. Σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές, από την έναρξη του πολέμου έως το καλοκαίρι του 2023 περίπου το 60% των αμερικανικών στρατιωτικών δυνάμεων που εισήλθαν ή έφυγαν από την Ευρώπη πέρασαν από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Ανάμεσα στις δυνάμεις των ΗΠΑ που έχουν αποβιβαστεί στην Αλεξανδρούπολη, τον Μάρτη του 2023 καταγράφηκε η παρουσία δυνάμεων της 22nd Chemical Battalion, 48th Chemical Brigade του αμερικανικού στρατού. Πρόκειται για μονάδα που παρέχει «διοίκηση, σχεδιασμό, ολοκλήρωση, καθοδήγηση και εκτέλεση χημικών, βιολογικών, πυρηνικών, ραδιολογικών και εκρηκτικών αποστολών», ενώ ειδικεύεται και στη «μεταφορά και εξουδετέρωση ύποπτων υλικών Οπλων Μαζικής Καταστροφής». Η παρουσία στελεχών μονάδων χημικού πολέμου, που ειδικεύονται στη διαχείριση όπλων μαζικής καταστροφής, έχει εγείρει επιπλέον σοβαρά ερωτήματα για το περιεχόμενο του στρατιωτικού υλικού που ξεφορτώνεται στην Αλεξανδρούπολη, συνολικά για το ενδεχόμενο να μεταφέρονται επικίνδυνα υλικά για λογαριασμό των ΑμερικανοΝΑΤΟικών.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, από το 2020 έως το 2024 μόνο από την Αλεξανδρούπολη οι ΗΠΑ έχουν μεταφέρει με 28 πλοία 199 ελικόπτερα, 2.374 στελέχη και 14.926 «κομμάτια» - οχήματα, όπλα και πυρομαχικά. Μεταξύ 2019 και 2021, 117.000 τόνοι αμερικανικού στρατιωτικού εξοπλισμού πέρασαν από το λιμάνι, σύμφωνα με τους «New York Times». Το διάστημα Ιούλης 2020 - Δεκέμβρης 2022 αναχώρησαν από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης 54 σιδηροδρομικές αποστολές με προορισμό τα Βαλκάνια και τη Βαλτική.
Τον Δεκέμβρη του 2022 ένα τέτοιο τρένο, με στρατιωτικά οχήματα αλλά και τέτοια κοντέινερ, είχε εκτροχιαστεί στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, προκαλώντας τεράστια ανησυχία στους κατοίκους. Καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης του συρμού δεν λήφθηκε κανένα μέτρο προστασίας. Πέρα από τους εργαζόμενους του σιδηρόδρομου, στελέχη της αστυνομίας και του στρατού, δεν κινητοποιήθηκε κανένας άλλος κρατικός μηχανισμός. Αλλωστε και τα άλλα φορτία με σφαίρες και ΤΝΤ που έχουν «πιαστεί στα πράσα» να μεταφέρονται με φορτηγά, όπως αυτό με τις σφαίρες για το Ισραήλ στον Πειραιά, ή το πρόσφατο φορτίο στο Λαύριο, είχαν απλά ένα ...αυτοκόλλητο στο κοντέινερ που καταδείκνυε ότι το φορτίο είχε εκρηκτικά.
Ο κίνδυνος των εκτροχιασμών τέτοιου είδος συρμών, λόγω του βάρους τους, είναι σοβαρός και περιστατικά όπως αυτό στην Αλεξανδρούπολη δεν είναι σε καμία περίπτωση μεμονωμένα, αναδεικνύοντας και το μέγεθος των κινδύνων στους οποίους βάζει η κυβέρνηση τον ελληνικό λαό.
Ενδεικτικά, τον Ιούνη του 2019 ένα τρένο φορτωμένο με στρατιωτικά όπλα και επικίνδυνα υλικά εκτροχιάστηκε στις ΗΠΑ, στη βορειοανατολική Νεβάδα. Η αμαξοστοιχία των 22 βαγονιών ήταν φορτωμένη με νιτρικό νάτριο (χρησιμοποιείται και στην παρασκευή εκρηκτικών), χειροβομβίδες, βόμβες και στρατιωτικά καύσιμα. Τον Μάρτη του 2020 πέντε βαγόνια μιας αμαξοστοιχίας που μετέφερε στρατιωτικά οχήματα και εξοπλισμό εκτροχιάστηκαν στα σύνορα των Πολιτειών Αλαμπάμα και Φλόριντα. Τον Οκτώβρη του 2023 εκτροχιάστηκαν τουλάχιστον 13 βαγόνια μιας αμαξοστοιχίας που μετέφερε στρατιωτικό εξοπλισμό και ταξίδευε από την Καλιφόρνια προς το Φορτ Κάρσον, εγκατάσταση του αμερικανικού στρατού λίγο έξω από το Κολοράντο Σπρινγκς. Σε πέντε από αυτά τα βαγόνια, μάλιστα, σημειώθηκαν καταστροφικές ζημιές.
Το γεγονός ότι τα φορτία με το πολεμικό υλικό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα δεν επιβεβαιώνεται μόνο από το περιεχόμενό τους και την απουσία ελέγχων και μέτρων ασφαλείας. Η ίδια η κυβέρνηση έχει ομολογήσει ότι αυτά κινούνται σε ένα δίκτυο που δεν είναι ασφαλές. Ο πρωθυπουργός είπε στη Βουλή ότι «το 2027 θα έχουμε ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο». Αρα, ήδη εδώ και χρόνια τα φορτία του θανάτου έχουν κατακλύσει ένα μη ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό με τη σειρά του κάνει ακόμα πιο αμείλικτο το ερώτημα: Σε έναν σιδηρόδρομο που δεν είναι ασφαλής, πώς επιτρέπουν η κυβέρνηση και το κράτος τη μεταφορά επικίνδυνου στρατιωτικού υλικού και μάλιστα καθ' υπέρβαση των προδιαγραφών που έχουν οι συρμοί; Η κυβέρνηση αναλαμβάνει εγκληματικές ευθύνες μπροστά στον κίνδυνο ενός σοβαρού σιδηροδρομικού ατυχήματος, που απειλεί ακόμα και ανθρώπινες ζωές.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η συζήτηση για το περιεχόμενο της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 που συγκρούστηκε στα Τέμπη λαμβάνει άλλη διάσταση και μεγαλώνει τα ερωτήματα που θέτει μόνο το ΚΚΕ, με δεδομένη μάλιστα την παρουσία στρατιωτικών στον χώρο αμέσως μετά τη σύγκρουση. Τίποτα δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία εύφλεκτο υλικό για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ και να είναι αυτό που προκάλεσε την πυρκαγιά μετά τη σύγκρουση.
Υπενθυμίζεται ότι τα πρώτα πολύ σοβαρά ερωτήματα γεννήθηκαν από το γεγονός ότι το πρωί της 1ης Μάρτη, λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση, βρέθηκαν στον χώρο του εγκλήματος τρία ανώτατα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας. Τι δουλειά είχαν οι συγκεκριμένοι αξιωματικοί στον χώρο, όπου ακόμα δεν είχαν ανασυρθεί οι νεκροί;
Στο παραπάνω προστίθενται τα εξής:
-- Αληθεύει ότι σύμφωνα με συγκεκριμένες πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης», στη σκηνή στρατιωτικού τύπου που στήθηκε στο σημείο για την επίβλεψη των εργασιών, εκτός από τα στελέχη της Πυροσβεστικής και της ΕΛ.ΑΣ. παρευρίσκονταν επίσης ανώτεροι και ανώτατοι αξιωματικοί του στρατού; Και αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, ποιος ήταν ο λόγος να συμμετέχουν στο συγκεκριμένο επιχειρησιακό επιτελείο;
-- Αληθεύει ότι στην «αποκατάσταση» του χώρου, σε απλά Ελληνικά στο «μπάζωμα» του εγκλήματος, είχαν εμπλοκή και στελέχη που εποπτεύονται από το υπουργείο Αμυνας;
-- Αξιοποιήθηκαν την περίοδο του εγκλήματος στα Τέμπη - και αν ναι, πώς και πότε ακριβώς - οι σιδηροδρομικές υποδομές για μεταφορά καυσίμων για τα αμερικανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη «ΜΕΑ ΜQ-9 Reaper» και «RQ-4 Global Hawk» που εδρεύουν στην περιοχή και συγκεκριμένα στη ΝΑΤΟική βάση της Λάρισας;
-- Τι είδους καύσιμα αξιοποιούνται για τα παραπάνω αεροσκάφη, πώς μεταφέρονται και πού αποθηκεύονται; Τι άλλα εύφλεκτα και επικίνδυνα υλικά μεταφέρουν οι ΗΠΑ στην αεροπορική βάση της Λάρισας;
-- Από πού και πώς τα προμηθεύονται και τι είδους μέτρα ασφαλείας λαμβάνονται κατά τη μεταφορά των καυσίμων τους σε μια τόσο κοντινή απόσταση, εφαπτόμενη με τον οικιστικό ιστό της πόλης της Λάρισας;
-- Θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν ΝΑΤΟικά στρατιωτικά φορτία - και μάλιστα αγνώστου ταυτότητας - σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που καθ' ομολογία της κυβέρνησης έχει από μόνο του σοβαρά ζητήματα ασφάλειας;
Κατόπιν τούτων, ο «Ριζοσπάστης» απηύθυνε την Πέμπτη ερωτήματα για το θέμα στον κυβερνητικό εκπρόσωπο Π. Μαρινάκη, ο οποίος δεσμεύτηκε να επανέλθει στο θέμα «εφόσον είναι κάτι το οποίο μπορεί να απαντηθεί» (με ό,τι αυτό συνεπάγεται) και λάβει αρμοδίως «σχετική ενημέρωση».
Οσον αφορά τις απαντήσεις που δόθηκαν για το ενδεχόμενο μεταφοράς τέτοιου φορτίου στην τραγωδία των Τεμπών, ο εκπρόσωπος παρέπεμψε στην έρευνα που κάνει η Δικαιοσύνη, επιμένοντας ότι «είναι η μόνη απάντηση που οφείλει να δώσει ένας εκπρόσωπος της εκτελεστικής εξουσίας». «Η Δικαιοσύνη ερευνά συνολικά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Μία από τις προεκτάσεις είναι και η έκρηξη και τα αίτια της έκρηξης αυτής. Κάποια δεδομένα πιθανολόγησης είχαμε από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Και ο ίδιος ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ μίλησε για περαιτέρω διερεύνηση. Γι' αυτό το οποίο με ρωτήσατε, δεν έχω την αίσθηση ή την ενημέρωση ότι υπάρχουν έστω και ενδείξεις που να το επιβεβαιώνουν. Από εκεί και πέρα, όμως, όλα πρέπει να τα δει η Δικαιοσύνη», πρόσθεσε.
Γενικά είπε ότι «στα τρένα, όπως και συνολικά στα μέσα μαζικής μεταφοράς, γίνονται έλεγχοι και κατά τη φόρτωση και προληπτικοί έλεγχοι όταν υπάρχει κάποια καταγγελία για μεταφορά κάποιου φορτίου, από τις υπηρεσίες που έχουν τη σχετική αρμοδιότητα (...) Δεν είναι, δηλαδή, ότι είναι ανεξέλεγκτες οι μεταφορές». Η μπάλα στην εξέδρα, δηλαδή, με τις απαντήσεις να αναμένονται...