Με αφορμή τη συζήτηση για τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία
Σάββατο 22 Μάρτη 2025 - Κυριακή 23 Μάρτη 2025

Ηταν μέσα Μάρτη του 2015 όταν σε μια βαλτώδη περιοχή στον Κατσικά, σε απόσταση 800 μέτρων από τη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, βρέθηκε νεκρό ένα παιδί.

Ο 20χρονος Βαγγέλης Γιακουμάκης. Θύμα άγριου και καθημερινού εκφοβισμού και βασανιστηρίων. 23 φορές κακοποιήθηκε άγρια, ανέφερε το κατηγορητήριο που συντάχθηκε κάποια χρόνια αργότερα.

«Δέκα χρόνια μετά, δεν ξέρω τι έχουμε καταφέρει ως κοινωνία», λέει σήμερα η μητέρα του, Μαρία Γιακουμάκη.

Κι αυτό γιατί κεντρικά στοιχεία της κυβερνητικής «στρατηγικής» είναι η λειτουργία πλατφόρμας καταγγελιών και η αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων στα σχολεία.

Κι αυτό γιατί υφυπουργός Υγείας φτάνει να δηλώνει σε τηλεοπτική εκπομπή πως «ένα παιδί που δεν είναι γεννημένο επιθετικό, δεν θα γίνει επιθετικό και θα πάρει το μαχαίρι» και ότι «οι επιθετικοί γονείς γεννούν επιθετικά παιδιά». Δήλωση απαράδεκτη, αντιεπιστημονική, που φλερτάρει επικίνδυνα με μεσαιωνικές αντιλήψεις, τις οποίες έχει απορρίψει η επιστημονική κοινότητα. Πόσο φτηνά λαϊκίστικο είναι να μετατοπίζει η κυβέρνηση τις ευθύνες στα γονίδια και στις αβοήθητες οικογένειες, για να διασώσει το απάνθρωπο σύστημα της βίας και της περιθωριοποίησης των νέων, που γεννά σύγχρονους Καιάδες.


Ολα αυτά, που συνθέτουν το εφιαλτικό σκηνικό της βίας, έχουν κοινωνικές αιτίες. Πάντα η κοινωνία είναι αυτή που προετοιμάζει το έγκλημα. Ο εγκληματίας το διαπράττει.

Παιδεία της ημιμάθειας και των δεξιοτήτων


Τα παιδιά όμως σήμερα διεκδικούν ένα σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες τους.

Εκπαίδευση στον αδίστακτο ανταγωνισμό

Ο καπιταλισμός άλλωστε είναι αυτός που εκπαιδεύει τα παιδιά στον ανταγωνισμό, που επιβραβεύει αυτόν που πατάει περισσότερο «επί πτωμάτων», αδίστακτα και αποτελεσματικά. Που λέει, από πολύ νωρίς, ότι για να επιτύχει κάποιος πρέπει να ανταγωνίζεται.

Οι «καλοί βαθμοί», τα «πολλά πτυχία» ή οι «καλές αθλητικές επιδόσεις», που οδηγούν σε «επιτυχίες», μετατρέπονται σε σκοπούς. Η αληθινή μόρφωση, η υγιής κοινωνικοποίηση, ένα σχολείο που θα προωθεί την ομαδικότητα, την αλληλοβοήθεια, την αλληλεγγύη, θεωρείται ότι παρεκκλίνουν από τον δρόμο της «επιτυχίας», μιας «επιτυχίας» που είναι ταυτισμένη με τη μελλοντική μετατροπή του νέου ανθρώπου σε εκμεταλλευτή.

Η συζήτηση για την «αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού», αλλά και για τη στήριξη και αλληλεγγύη προς τους μαθητές και τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα (οικονομικό, υγείας κ.λπ.), χρειάζεται να γίνει πρώτα και κύρια υπόθεση των συλλόγων, των σωματείων, των γονιών και φυσικά των ίδιων των μαθητών και φοιτητών - σπουδαστών, μέσα από τα μαθητικά τους συμβούλια, μέσα από τους συλλόγους τους.

Και ας μην ξεχνούν κάτι ακόμα οι μαθητές:

Σχολικός εκφοβισμός και βία είναι μορφές βλακείας.


Της
Σεμίνας ΔΙΓΕΝΗ