Eurokinissi |
Η επόμενη μέρα στον Πολύμυλο μοιάζει με βομβαρδισμένο τοπίο |
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, φορτηγό με βουλγαρικές πινακίδες, που το οδηγούσε 38χρονος Ουκρανός, προσέκρουσε σφοδρά σε δύο ΙΧ και «καρφώθηκε» σε κουβούκλιο των διοδίων, σε συνθήκες πυκνής ομίχλης και χαμηλής ορατότητας. Η σύγκρουση προκάλεσε φωτιά, η οποία είχε ως αποτέλεσμα δύο επιβάτες ενός εκ των οχημάτων να απανθρακωθούν. Οι σοροί τους μεταφέρθηκαν στο Νοσοκομείο Κοζάνης - πρόκειται για ηλικιωμένους Ελληνες που ζούσαν στην Ελβετία και επισκέπτονταν τη χώρα για τις γιορτές.
Οι τραυματίες διακομίστηκαν στα Νοσοκομεία Κοζάνης και Βέροιας, όπου παραμένουν υπό ιατρική παρακολούθηση. Μεταξύ τους είναι μία υπάλληλος των διοδίων, που μεταφέρθηκε από τον πατέρα της στο νοσοκομείο, και δύο επιβάτες του δεύτερου οχήματος που ενεπλάκη στο δυστύχημα.
Ο οδηγός του φορτηγού - ο οποίος σύμφωνα με τις τοξικολογικές εξετάσεις δεν είχε καταναλώσει αλκοόλ - συνελήφθη και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα για να απολογηθεί. Τα αίτια της σύγκρουσης παραμένουν υπό διερεύνηση. Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της αστυνομίας, ενδέχεται οι κάμερες ασφαλείας να ρίξουν φως στο δυστύχημα, αν και το ένα κουβούκλιο των διοδίων καταστράφηκε ολοσχερώς από την πυρκαγιά.
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι καταθέσεις μαρτύρων και τραυματιών, ενώ το Ανακριτικό Τμήμα της Πυροσβεστικής εξετάζει αν η φωτιά προκλήθηκε από ντεπόζιτο υγραερίου ή άλλο εύφλεκτο υλικό.
Το συγκεκριμένο σημείο της Εγνατίας Οδού θεωρείται διαχρονικά ιδιαίτερα επικίνδυνο, λόγω της συχνής παρουσίας ομίχλης και της ανεπαρκούς φωτοσήμανσης. Οσοι διέρχονται συχνά από την περιοχή αλλά και οι τοπικοί φορείς είχαν εκφράσει πολλές φορές στο παρελθόν ανησυχίες για πλήρη έλλειψη προειδοποιητικών μέτρων, ειδικά σε συνθήκες ομίχλης, ενώ η οδική σήμανση χαρακτηρίζεται ελλιπής έως ανύπαρκτη, χωρίς να έχουν ληφθεί ουσιαστικά μέτρα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται τροχαία στο συγκεκριμένο σημείο: Το 2014 είχε σημειωθεί πολύνεκρη καραμπόλα, επίσης υπό συνθήκες χαμηλής ορατότητας, ενώ αντίστοιχη καραμπόλα, αυτήν τη φορά ευτυχώς χωρίς θύματα, υπήρξε και το 2022, με την ΤΕ Ημαθίας του ΚΚΕ να σημειώνει τότε σε ανακοίνωσή της: «Από καθαρή τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα στη μεγάλη καραμπόλα, 50 περίπου οχημάτων, στην Εγνατία Οδό, σε σημείο από Βέροια προς Πολύμυλο Κοζάνης (...) Παρά το ότι έχουν σημειωθεί δεκάδες θανατηφόρα ατυχήματα, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες επεμβάσεις ασφαλείας στον αυτοκινητόδρομο, με βάση το ότι είναι κοστοβόρες (...) Οι όποιες κατασκευές και μετατροπές γίνονται στο οδικό δίκτυο της Ελλάδας δεν αφορούν τις λαϊκές ανάγκες, αλλά τις ανάγκες των επιχειρηματιών του Τουρισμού, των Μεταφορών, της Ενέργειας, με τα σπασμένα να πληρώνονται ακόμη και με θανατηφόρα τροχαία».
Πρόκληση αποτελεί και η δήλωση του αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας Δυτικής Μακεδονίας Ιωάννη Κιοσέ, που μετά από 7 χρόνια θητείας δηλώνει τώρα: «Ισως το συμβάν αυτό, σε συνδυασμό με την παρουσία της ομίχλης στην περιοχή, δώσουν το έναυσμα να επανεξετάσουμε όλοι στον τομέα που μας αναλογεί (ΕΛ.ΑΣ., Εγνατία, υπουργεία, Περιφέρεια, δήμοι, άπαντες) τη δυνατότητα λειτουργίας των διοδίων σε διαφορετικό σημείο...».
Σε ανακοίνωσή της για το δυστύχημα, η Επιτροπή Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ «εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στις οικογένειες και στους οικείους των θυμάτων και εύχεται ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες.
Το δυστύχημα στα διόδια Πολυμύλου, με τραγικό απολογισμό 2 νεκρούς και 3 τραυματίες, επιβεβαίωσε τις ανησυχίες που εκφράζονται εδώ και χρόνια για την επικινδυνότητα του συγκεκριμένου σημείου, αλλά και την έλλειψη επαρκών μέτρων ασφάλειας και σήμανσης.
Παρ' όλο που έχουν σημειωθεί πολλά περιστατικά τα προηγούμενα χρόνια, όπως η μεγάλη καραμπόλα το 2022, δεν έχουν παρθεί επαρκή μέτρα για την ασφαλή διέλευση των χιλιάδων οδηγών που χρησιμοποιούν καθημερινά τον δρόμο, την ώρα που είναι γνωστό σε όλους τους αρμόδιους πως στη συγκεκριμένη περιοχή τους περισσότερους μήνες του χρόνου υπάρχει πυκνή ομίχλη, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν γίνει δεκάδες διαμαρτυρίες για την κατάργηση του σταθμού από το συγκεκριμένο σημείο.
Για ακόμη μια φορά επιβεβαιώνεται το τραγικό αποτέλεσμα για τον λαό από τη λειτουργία των αυτοκινητόδρομων, είτε από το κράτος είτε από τους επιχειρηματικούς ομίλους, με κριτήριο το κέρδος, στον βωμό του οποίου θυσιάζονται τα όποια μέτρα ασφάλειας, καθώς συνθλίβονται στη λογική του "κόστους - οφέλους".
Το παραπάνω επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός, ένα έργο που κόστισε δισεκατομμύρια στον ελληνικό λαό, συνεχίζει να θησαυρίζει από τα διόδια, ακόμα και την ώρα έντονων φαινομένων ομίχλης και χαμηλής ορατότητας, όπως συνέβη και σήμερα.
Χρειάζεται άμεσα:
- Να διερευνηθούν οι αιτίες του δυστυχήματος.
- Να καταργηθεί ο σταθμός διοδίων Πολυμύλου.
- Να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, με επαρκή σήμανση, διάνοιξη οδών διαφυγής, κινητή μονάδα Υγείας κ.ά., με ευθύνη της αναδόχου εταιρείας».