ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ερώτηση για τις νέες αυξήσεις και την απαράδεκτη κατάσταση των θαλάσσιων συγκοινωνιών
Πέμπτη 17 Απρίλη 2025

Eurokinissi

Την ευρωενωσιακή στρατηγική που ενισχύει την κερδοφορία των εφοπλιστών και φέρνει νέες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στηλιτεύει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με Ερώτηση που υπέβαλαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ευρωβουλευτές του Κόμματος Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου - Αλαβάνος.

Οπως σημειώνεται στην Ερώτηση, οι διαρκείς αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια τις οποίες προωθούν οι εφοπλιστές έχουν μετατρέψει σε πολυτέλεια και πανάκριβο εμπόρευμα τη μετακίνηση από και προς στα νησιά.

Οι πλοιοκτήτες - τονίζουν οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ - μετακυλούν στους επιβάτες τα κόστη της χρήσης νέου καυσίμου, όπως προβλέπει ο ευρωενωσιακός κανονισμός «Fit For 55». Πρόκειται για τον κανονισμό στο πλαίσιο της λεγόμενης «πράσινης» στρατηγικής της ΕΕ, τον οποίο υπερψήφισαν οι ευρωβουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ και τον είχε καταψηφίσει μόνο το ΚΚΕ, αποκαλύπτοντας και προειδοποιώντας έγκαιρα στην Ευρωβουλή για το αντιλαϊκό περιεχόμενό του.

Ο εν λόγω κανονισμός μεταφράζεται σε νέες αυξήσεις στα εισιτήρια επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων από τον Μάη. Η κυβέρνηση υποσχόμενη συγκράτηση των τιμών των ναύλων προκαλεί, επικαλούμενη τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών που θα ισχύσει από 1η Μάη και η οποία αποτελεί επί της ουσίας ένα νέο δώρο στους εφοπλιστικούς ομίλους, ύψους 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Πρόκειται για λεφτά του λαού, ενώ μάλιστα η κυβέρνηση δεν εγγυάται καν ότι τελικά δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

Να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις των εισιτηρίων την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα είναι πάνω από 35%, ενώ οι αυξήσεις του περασμένου καλοκαιριού έφτασαν έως και 40%. Αντίστοιχες αυξήσεις υπάρχουν σχεδόν σε όλη την ΕΕ.

Οπως καταγγέλλει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, «τα κέρδη των εφοπλιστών, η "πρωτοκαθεδρία τους μέσα σε σύνθετες γεωπολιτικές συνθήκες", όχι απλά δεν διασφαλίζουν αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, αφού τα περισσότερα επιβατικά πλοία είναι υπερήλικα και ειδικά σε περιόδους αυξημένης κίνησης, π.χ. τη θερινή περίοδο, είναι συνεχείς οι καταγγελίες για ελλιπή συντήρηση και μέτρα ασφαλείας, εκτίναξη της εντατικοποίησης της δουλειάς. Στο ίδιο πλαίσιο, της "απελευθέρωσης" της ακτοπλοΐας και της λεγόμενης νησιωτικότητας της ΕΕ, καταγράφονται διαρκής επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών των ναυτεργατών, απομόνωση νησιών, κυρίως τον χειμώνα, και δρομολόγια - "οδύσσειες" για τους επιβάτες».

Με βάση τα παραπάνω, οι ευρωβουλευτές του Κόμματος υπέβαλαν τα εξής ερωτήματα:

«Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

- Στο ότι εξαιτίας της "πράσινης" στρατηγικής της ΕΕ και της προώθησης του κανονισμού "Fit For 55", μεθοδεύονται διαρκώς νέες αυξήσεις σαν αυτές από 1η Μάη στα ήδη πανάκριβα ναύλα επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων ενώ οι εφοπλιστές απολαμβάνουν νέα προνόμια και αυξάνουν τα κέρδη τους;

- Στο γεγονός ότι η στρατηγική "απελευθέρωσης" της ακτοπλοΐας, όπως αποτυπώνεται και στην Ανακοίνωση 232/2014 της Επιτροπής, οδηγεί σε αύξηση κερδοφορίας για τους εφοπλιστές μέσω των "εγγυημένων κερδών" και πλήθους φοροαπαλλαγών, ενώ εργαζόμενοι και επιβάτες εκτίθενται σε κίνδυνο ταξιδεύοντας με υπερήλικα πλοία; Οι επιβάτες πληρώνουν πολύ ακριβά εισιτήρια, τα νησιά ιδίως τον χειμώνα μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση για πολλές μέρες, και οι ναυτεργάτες κατά κανόνα δουλεύουν 12 - 16 ώρες, 7 μέρες τη βδομάδα.

- Στα αιτήματα για άμεση μείωση κατά 50% των εισιτηρίων και ναύλων επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές, και για εξασφάλιση δωρεάν μετακίνησης ανέργων, φοιτητών, στρατευμένων, ατόμων με ειδικές ανάγκες και χρονίως πασχόντων και μειωμένων εισιτηρίων για συνταξιούχους, πολύτεκνους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, χωρίς το απαράδεκτο καθεστώς οι μαθητές πάνω από 10 ετών να πληρώνουν κανονικά εισιτήριο ενηλίκου;».