«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στις κεντρικές υπηρεσίες του ΟΣΕ περιόδευσε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Σπύρος Χαλβατζής

Σάββατο 8 Ιούνη 2002

Στο βωμό των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 κινδυνεύουν να θυσιαστούν πολλές γειτονιές της Αθήνας, καθώς ο προαστιακός σιδηρόδρομος σχεδιάζεται υπέργειος. Το έργο το κατασκευάζουν ιδιώτες, ενώ υπάρχει κίνδυνος επίσης να το εκμεταλλεύονται ιδιώτες σε βάρος του ελληνικού λαού. Γενικά το δίκτυο του ΟΣΕ απαξιώνεται, καθώς επικρατούν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας. H απαξίωση και η συρρίκνωση των σιδηροδρόμων εμποδίζουν την ανάπτυξη της χώρας. Μεγάλο πλήγμα αποτελεί για τον Οργανισμό και τους φορολογουμένους και η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που προμήθευαν με τροχαίο υλικό.

Τα παραπάνω προέκυψαν από την περιοδεία του υποψηφίου δημάρχου Αθηναίων, με τη «Συμπαράταξη», Σπύρου Χαλβατζή, στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα, όπου συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της διοίκησης και των εργαζομένων.

Στην περιοδεία ο Σπ. Χαλβατζής τόνισε την επιμονή της «Συμπαράταξης» για ανάπτυξη των δημόσιων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) σταθερής τροχιάς, με ενιαίο και φτηνό εισιτήριο. Επισήμανε ότι πρέπει να δοθούν τα αναγκαία κονδύλια και να παρθούν τα μέτρα για να εξασφαλιστεί η ανάπτυξη του ΟΣΕ, που εγγυάται την ανάπτυξη της χώρας. Οτι το τρένο αναπτυσσόμενο θα μειώσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου και τη διαρροή συναλλάγματος για ανταλλακτικά, λιπαντικά, ελαστικά κά. Πως δεν πρέπει να καταργούνται ή να συρρικνώνονται οι περιφερειακές γραμμές. Οτι είναι απαράδεκτο το γεγονός πως στην κατασκευαζόμενη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου δε σχεδιάζεται σιδηροδρομική γραμμή. «Πώς θα αναπτυχθεί η Ηπειρος δίχως τρένο; » αναρωτήθηκε.

Προαστιακός

Για το φλέγον ζήτημα του προαστιακού σιδηροδρόμου στην Αθήνα δήλωσε ότι πρέπει να υπογειοποιηθεί και όχι να κατασκευαστεί υπέργεια στα τμήματά του που διέρχονται από το Δήμο Αθηναίων. Οτι οι αρμόδιοι, δήθεν επειδή δεν υπάρχουν χρήματα και βιάζονται να έχουν το έργο έτοιμο το 2004, προωθούν την κατασκευή με τρόπο καταστροφικό για τις γειτονιές και τους κατοίκους. Πρόσθεσε ότι χρήματα υπάρχουν και είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης πού θα κατευθυνθούν.


Στις συζητήσεις με τον Σπ. Χαλβατζή, ο πρόεδρος του ΟΣΕ Ανδ. Λαμπρινόπουλος υποστήριξε ότι ο προαστιακός δεν μπορεί να υπογειοποιηθεί σήμερα για λόγους κόστους και επειδή αν ξεκινήσουν τέτοια έργα, το 2004 θα βρει την Αθήνα, εργοτάξιο. Ο διευθύνων σύμβουλος Κ. Γιαννακός επικαλέστηκε τεχνικές δυσκολίες, όπως κεντρικούς αγωγούς της ΕΥΔΑΠ που θα πρέπει να μετακινηθούν και αλλαγές στο οδικό δίκτυο. Παρέπεμψε σε υπογειοποίηση μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Εδώ τίθεται το ερώτημα, αφού δεν υπάρχουν τώρα χρήματα, πώς θα υπάρχουν το 2005; Πάντως και αν προχωρήσει η υπογειοποίηση, από τα λεγόμενά του προκύπτει ότι η διοίκηση του ΟΣΕ δε θα δεχτεί τόσο εύκολα να γίνουν έργα πρασίνου και να αποδοθεί ο χώρος των σημερινών γραμμών στο κοινό, καθώς θα επικαλεστεί δικαιώματα ιδιοκτησίας.

Αναφερόμενος πάντως γενικά στο σιδηρόδρομο και στο παράδειγμα της Αγγλίας με την ιδιωτικοποίησή του, επισήμανε ότι το κλείσιμο των περιφερειακών γραμμών - από τους ιδιώτες και τους «Νέους Εργατικούς» του Μπλερ - μείωσε την κίνηση και στον κεντρικό κορμό, καθώς αυτές τον τροφοδοτούσαν σε μεγάλο βαθμό. Για την ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη, είπε πως αν ο ΟΣΕ είχε σήμερα το αναγκαίο τροχαίο υλικό θα μπορούσε να τον αναπτύξει στο υφιστάμενο δίκτυο προς Κατερίνη και Βέροια. Προς την άλλη πλευρά (Επανωμή) ότι είναι δύσκολο να γίνει καθώς είναι πυκνοδομημένες περιοχές και δεν υπάρχει χώρος να στρωθούν γραμμές.

Εγκατάλειψη και ιδιώτες

Ο αρχιεπιθεωρητής Στ. Καλογρίτσας είπε ότι υπάρχει έλλειμμα συντήρησης στο δίκτυο, γι' αυτό και παρατηρούνται βλάβες και σε νέες γραμμές. Οτι έχουν εγκαταλειφτεί περιφερειακά δίκτυα, όπως προς Κοζάνη - Φλώρινα. Οτι το κακό θα γενικευτεί αν υπάρξουν και εδώ σχέδια ιδιωτικοποίησης του δικτύου, όπως συνέβη στην Αγγλία, με τις γνωστές συνέπειες (πολύνεκρα ατυχήματα). Οτι ιδιώτες εκφράζουν ενδιαφέρον για να πάρουν το «φιλέτο», τον προαστιακό, που μεθοδεύεται να μην έχει φορέα εκμετάλλευσης τον ΟΣΕ.


Ο Δ. Καραπάνος, μέλος του ΔΣ του ΟΣΕ και πρώην διοικητής του Οργανισμού ανέφερε ότι ο προαστιακός θα ήταν ανάσα για την πόλη, αλλά και ευκαιρία να ανακάμψουν τα οικονομικά του Οργανισμού (ετήσιο έλλειμμα 187 δισ. δρχ.) καθώς θα αποκτούσε πρόσβαση στην αστική μεταφορά. Ομως προωθείται το σχήμα Αττικό Μετρό, Αττική Οδός και ο ΟΣΕ ως φτωχοσυγγενής, να κατασκευάσει - και το κυριότερο να εκμεταλλευτεί τον προαστιακό. Δηλαδή η πολυδιαφημισμένη «ιδιωτική πρωτοβουλία» να φάει κι από εκεί, και να συνεχίσει να κατηγορεί το δημόσιο ως «άχρηστο και ζημιογόνο» την ώρα που θα βάζει «χέρι» και σε αυτά τα κέρδη του.

Ο Σ. Ραφτόπουλος, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, μίλησε για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που η κυβέρνηση ξεπούλησε σε ξένους. Υπογράμμισε ότι οι συνέπειες θα είναι μεγάλες, καθώς στην καλύτερη περίπτωση θα παρατηρούνται καθυστερήσεις στην παράδοση υλικού από τη νέα διοίκηση, που θα έχει νέες προτεραιότητες και θα κλείσει μη κερδοφόρες γι' αυτήν μονάδες, αδιαφορώντας για τις κοινωνικές συνέπειες. Επίσης ότι η κυβέρνηση θα χαρίσει τις οικονομικές ρήτρες στους νέους ιδιοκτήτες. Αν αυτοί καθυστερούν παραγγελίες του δημοσίου, δε θα πληρώνουν αποζημίωση, με αποτέλεσμα άλλο ένα οικονομικό πλήγμα για τον ΟΣΕ, συν και το γεγονός ότι αναγκαστικά θα αγοράζει υλικό από αλλού, ακριβότερα από ό,τι τα πρώην δημόσια Ναυπηγεία.

Στη συνεχή συρρίκνωση και απαξίωση οδηγεί η κυβέρνηση το σιδηρόδρομο
-- Σήμερα Σάββατο και αύριο Κυριακή στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του EXTRA στις 9 μμ, θα παρουσιαστούν ειδικά τηλεοπτικά ένθετα συνέντευξης του Σπ. Χαλβατζή στο δημοσιογράφο Χ. Φλουδόπουλο.