Στον «αστερισμό» των φάδος
Πέμπτη 15 Αυγούστου 2002

Η Μίσια
Πορτογαλέζικα φάδος θα πλημμυρίσουν το Ηρώδειο στις 21 Αυγούστου, όπου θα δώσει συναυλία η Μίσια. Η Πορτογαλέζα τραγουδίστρια που έχει χαρακτηριστεί από την κριτική αλλά και το κοινό ως η νέα ιέρεια των φάδος, κρατώντας την υπόσχεση που είχε δώσει στο αθηναϊκό κοινό, θα πραγματοποιήσει μια μοναδική εμφάνιση με το συγκρότημά της προσφέροντας δυνατές συγκινήσεις. Βαθύτατα επηρεασμένη από τη μυθική Αμαλία Ροντρίγκες, η Μίσια παραδέχεται το βάρος της μεγάλης φωνής, που το όνομά της ήταν ταυτόσημο των φάδος. Ομως το παραδοσιακό πορτογαλικό τραγούδι είναι γεγονός ότι στη φωνή και την παρουσία της Μίσια βρήκε τη συνέχειά του, αλλά και τη δημιουργική ανανέωση. Ο λιτός και ταυτόχρονα λαμπερός ακουστικός ήχος της, στηριγμένος στη σύγχρονη ποίηση και εκφρασμένος με απόλυτη θεατρικότητα, συνεισφέρει στην παγκόσμια διάδοση και καταξίωση αυτού του μελαγχολικού και τρυφερού μουσικού είδους. Βέβαια, η Μίσια δεν τραγουδάει για τη φτώχεια ή τη δυστυχία, στοιχείο που τη διαφοροποιεί ουσιαστικά από τη θεματική των στίχων των παραδοσιακών φάδος. Προτιμά να τραγουδήσει για τον έρωτα, τη ζωή, την ψυχή, τη ζήλια, το πάθος, το θάνατο. Αποκαλύπτοντας το θαυμασμό της για άλλες μορφές που πέρασαν στη σφαίρα της μουσικής μυθολογίας, όπως η Κάλλας, η Εντίθ Πιαφ, η Μπίλι Χάλιντεϊ κ.ά., η Μίσια αποδέχεται αυστηρά και επιλεκτικά τα «καλά πράγματα», που όπως λέει, μένουν έτσι κι αλλιώς. Οπως τα ελληνικά ρεμπέτικα, τα φλαμένκο, τα φάδος, τα τάνγκο. Σε ό,τι αφορά την ελληνική μουσική και ποίηση έχει εκφράσει τη συγκίνησή της για το δημοτικό, ρεμπέτικο και σύγχρονο έντεχνο τραγούδι τονίζοντας: «Είναι τυχερός ένας λαός που έχει μουσικούς σαν τον Μίκη Θεοδωράκη. Είναι τυχεροί όμως κι αυτοί οι μουσικοί που είχαν τόσους πολλούς και τόσους μεγάλους ποιητές για ν' ακουμπήσουν και να σκεφτούν». Οσο για τη σχέση των Ελλήνων με τα φάδος, λέει πως «τα καταλαβαίνουν και μάλιστα πολύ καλά. Σχεδόν σαν να τα ήξεραν από πάντα. Εξηγείται αυτό: Απλά έχουν την ψυχή, την κουλτούρα, την καρδιά, τη βασική αγωνία...».