Ενα παραμύθι, πολλά ερωτήματα...

... και μερικά αποτελέσματα από μια έρευνα

Σάββατο 16 Νοέμβρη 2002

Γρηγοριάδης Κώστας

Η στήλη σήμερα θα ασχοληθεί μ' ένα παραμύθι. Οχι εντελώς πρωτότυπο μια και πρόκειται για ένα κολάζ εικόνων και φράσεων δανεισμένων από σχολικά βιβλία της γλώσσας του δημοτικού και ορισμένων παραμυθιών που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Ας το διαβάσουμε κι ας δούμε τα μηνύματα που εκπέμπει σημειώνοντας εξ αρχής, ότι ο τίτλος και το όνομα της ηρωίδας είναι δικός μας για ευνόητους λόγους.

Ο παράδεισος της Κατερίνας

Πάντα της άρεσε της Κατερίνας το καθιστικό στο σπίτι του παππού και της γιαγιάς. Οποτε εύρισκε ευκαιρία τους επισκεπτόταν κι έμενε με τις ώρες. Ευρύχωρο, φορτωμένο με λογής-λογής έπιπλα και διακοσμητικά. Σωστός παράδεισος για τα παιχνίδια της. Τις χειμωνιάτικες μέρες το κλιματιστικό δούλευε πάντα στο φουλ κι έτσι όχι μόνο δεν αισθανόταν το κρύο, αλλά κυκλοφορούσε με κοντομάνικο, όπως το καλοκαίρι. Συνήθως όλα τα φώτα του σαλονιού ήταν αναμμένα. Κανονικές λάμπες, πορτατίφ, μικροί προβολείς, κρυφοί φωτισμοί. Οπως τα στούντιο που γυρίζουν τα αγαπημένα της σίριαλ... Ομως ήταν και οι μυρωδιές. Πάντα η γιαγιά φρόντιζε να είναι αρωματισμένος ο χώρος. Την είχε ακούσει κάποτε να λέει στη μαμά της πως έτσι δημιουργείται ατμόσφαιρα... Τόνιζε ότι τα διάφορα σπρέι που κυκλοφορούσαν ήταν θαυματουργά.

- Πού τον παλιό καιρό Αρετή, (έτσι έλεγαν τη μητέρα της), που παιδευόμασταν με τις λεβάντες ή τα λεμόνια που βάζαμε στο μαγκάλι. Τώρα μ' ένα φσιιιτ και τελειώσαμε.

Κάθε φορά που ξεκινούσε αυτή την κουβέντα δεν παρέλειπε να εξυμνεί τα εντομοκτόνα που χρησιμοποιούσε για τις κατσαρίδες και τα μυρμήγκια που εκτός των άλλων μύριζαν κι αυτά υπέροχα.

Η γιαγιά της, είχε πάθος με τα αρώματα. Στην κατοχή της βρισκόταν δεκάδες μπουκαλάκια με γυαλιστικά επίπλων. Αλλα για τους καναπέδες, άλλα για τις πολυθρόνες, άλλα για τη βιβλιοθήκη κι άλλα για το πάτωμα. Εκτός από μια μόνιμη γυαλάδα πρόσθεταν κι αυτά το κάτι τι τους στο άρωμα του καθιστικού. Οι τοίχοι ήταν φρεσκοβαμμένοι μια και ο παππούς φρόντιζε κάθε καλοκαίρι να βάφονται με τα ακριβότερα χρώματα. Εκτός από τα έπιπλα στο καθιστικό υπήρχαν κι εντυπωσιακά διακοσμητικά. Βαλσαμωμένα κεφάλια από ελάφια, αετούς και γεράκια που θύμιζαν ζούγκλα. Ο παππούς ήταν δεινός κυνηγός και φρόντιζε να στολίζει τους χώρους του σπιτιού με τα τρόπαιά του. Μάλιστα κάποιος συγγενής τους από την Αφρική που ήξερε τις συνήθειες του παππού, του είχε στείλει δέρμα από τίγρη και χαυλιόδοντες ελέφαντα που τα είχε βάλει πάνω από το τζάκι. Φυσικά υπήρχαν αραδιασμένα καμιά δεκαριά όπλα. Σε μια άκρη του δωματίου υπήρχε μια τεράστια βιτρίνα με αμέτρητα κοράλλια που είχαν εντυπωσιακά σχήματα και χρώματα και προέρχονταν από μακρινές θάλασσες. Οσο κι αν τα κοιτούσε, ποτέ δεν τα χόρταινε. Σ' ένα τραπέζι η γιαγιά φρόντιζε πάντα να υπάρχουν πολύχρωμα πλαστικά μπολάκια με γαριδάκια, πατατάκια κι άλλες λιχουδιές για να μασουλάει η αγαπημένη της εγγονή, όταν αυτή έβλεπε τηλεόραση. Και λίγο πριν έρθει η ώρα της επιστροφής, ο παππούς της έδινε δήθεν κρυφά δυο-τρεις σοκολάτες «για να σε γλυκάνω και να ξανάρθεις», όπως της έλεγε και φυσούσε με ικανοποίηση την πίπα του που σπάνια αποχωριζόταν...

Η πρώτη ανάγνωση της ιστορίας

Ενας μη υποψιασμένος γύρω από τα περιβαλλοντικά ζητήματα γονιός, ίσως να διέκρινε ως βασικά μηνύματα της ιστορίας την αγάπη της εγγονής προς τους παππούδες και αντιστρόφως, μια σχέση που σιγά-σιγά εκλείπει, κυρίως στις μεγαλουπόλεις, εξαιτίας των μεγάλων αποστάσεων και του περιορισμένου χρόνου των γονιών (από τις διπλές εργασίες) και των παιδιών, από το βαρυφορτωμένο και εν πολλοίς απάνθρωπο εκπαιδευτικό σύστημα και παράλληλα με τις επιπρόσθετες γνώσεις που πρέπει να «εφοδιαστούν» (σ.σ. τα παιδιά): ξένες γλώσσες, μπαλέτο, γυμναστήρια, υπολογιστές κ.τ.λ. που σε άλλες συνθήκες έπρεπε να τους παρέχει το σχολείο, έτσι ώστε ο ελεύθερος χρόνος τους να αφιερωνόταν στο παιχνίδι και στην επαφή με τους γονείς, συγγενείς και φίλους.

Το δεύτερο μήνυμα είναι η ελευθερία που βιώνει το παιδί στο σπίτι των παππούδων του. Ελαστικοί και ανεκτικοί απέναντι στην αγαπημένη τους εγγονή, χωρίς τα πολλά «μη» που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι γονείς στα παιδιά τους, λόγω έλλειψης χρόνου να τρέχουν πίσω τους. Συναφές με το προηγούμενο μήνυμα, το παιχνίδι χωρίς περιορισμούς και τα πολλά «πρέπει» που κατά κάποιο τρόπο από πολύ νωρίς βιώνει το παιδί ζώντας σ' ένα περιορισμένο χώρο στα σπίτια κλουβιά των μεγαλουπόλεων στα οποία οι γονείς ζουν και λειτουργούν τουλάχιστον 10-12 ώρες τη μέρα, άρα επιθυμούν να υπάρχει κάποια τάξη. Τέταρτο κι όχι τελευταίο, αλλά διακριτό μήνυμα, η καθαριότητα που δεν έχει να κάνει απλώς με την αισθητική μας, αλλά κυρίως με την υγεία μας. Κι επ' αυτού νομίζω πως δε χρειάζονται περισσότερα σχόλια.

Αρα με την κλασική άποψη, από παιδαγωγική οπτική τα μηνύματα είναι ικανοποιητικά και με μια καλή εικονογράφηση και περισσότερη μαστοριά στο στόρι, περιπέτεια, εκπλήξεις κ.τ.λ. θα μπορούσε να αποτελέσει μια πρόταση για ανάγνωσμα σε μικρά παιδιά.

Η δεύτερη ανάγνωση της ιστορίας

Μια προσεκτικότερη όμως ανάγνωση της συγκεκριμένης ιστορίας από κάποιο ειδικό, θα ανακάλυπτε μια σειρά από «οικοπαρεκτροπές». Ας τις αναφέρουμε σύντομα επεξηγώντας τις εναλλακτικές προτάσεις που θα έπρεπε να υπήρχαν.

Από το μύθο στην πραγματικότητα

Αλλά ας ξεφύγουμε από το μύθο κι ας προσγειωθούμε στην καθημερινή πραγματικότητα της εκπαίδευσης. Πριν από ένα χρόνο ολοκληρώθηκε μια έρευνα η οποία σχετίζεται με το υπό συζήτηση θέμα μας. Θα σας παρουσιάσουμε 14 απαντήσεις από τις 160 ερωτήσεις που τέθηκαν σε μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικών Σχολείων (σ.σ. πρόκειται για μια μελέτη έρευνας):

Νομίζουμε ότι είναι φανερή η άγνοια που επικρατεί στο μαθητικό πληθυσμό και η σοβαρή προσπάθεια που χρειάζεται για μια συστηματική ενημέρωσή του που θα πρέπει να οδηγεί όχι απλά σε κάποιες πληροφορίες, αλλά σ' αυτό που ονομάζει ο φιλόσοφος Εντγκαρ Μορέν οικολογικοποίηση της σκέψης τους, αν θέλουμε να περιμένουμε καλύτερες μέρες!