ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
Καραμπόλες αναμονής στο «184»

Αποκαλυπτική μελέτη στις υγειονομικές μονάδες του Ιδρύματος Εύοσμου, Αμπελοκήπων και Πύλης Αξιού

Κυριακή 8 Δεκέμβρη 2002

Το τηλεφωνικό ραντεβού «184» στο ΙΚΑ λειτουργεί πιλοτικά σε 60 υγειονομικές μονάδες του Ιδρύματος πάνω από τέσσερις μήνες. Η λειτουργία του διαφημίστηκε από τηλεοράσεως απ' τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κ. Σημίτη, ως τον τρόπο που θα απάλλασσε τους ασφαλισμένους του Ιδρύματος - και ιδιαίτερα τους συνταξιούχους - απ' τη βάσανο της ουράς.

Ομως οι ευεργετικές διορθώσεις εξαφανίστηκαν μέσα στη χοάνη των μεγάλων αναγκών του Ιδρύματος. Οπως λόγου χάρη, ενώ κάποιος μπορεί να βρίσκει γιατρό, δεν μπορεί να έχει στη συνέχεια σειρά για τις εργαστηριακές εξετάσεις. Κι εκεί δημιουργείται η μεγάλη καραμπόλα όπου εξουθενώνονται ασφαλισμένοι και εργαζόμενοι στο ΙΚΑ.

Επί της ουσίας όμως του προγράμματος απαντά μελέτη που έκανε ο Μόδης Γούναρης για λογαριασμό του Συλλόγου Γιατρών του ΙΚΑ Θεσσαλονίκης στις υγειονομικές μονάδες του Ιδρύματος Εύοσμου, Αμπελοκήπων και Πύλης Αξιού. Οπως φαίνεται και στο συγκριτικό Πίνακα που δημοσιεύουμε - και σχολιάζει ο γιατρός που έκανε την έρευνα - «σαφέστατα βγαίνει το συμπέρασμα ότι οι "ουρές" ίσως να καταργήθηκαν έξω απ' τα ιατρεία του ΙΚΑ αλλά η αναμονή μέχρι να δουν το γιατρό που παραμένει όπως ήταν».

Ετσι λοιπόν, όπως φαίνεται και στο συγκριτικό Πίνακα, ο μέσος όρος αναμονής στους οφθαλμιάτρους τον Απρίλη ήταν 20,1 εργάσιμες μέρες και τον Αύγουστο 17,4 μέρες. Εκείνο το στοιχείο που στην κυριολεξία τσακίζει κόκαλα είναι πως οι γιατροί του ΙΚΑ καλούνται να εξετάσουν εμβόλιμα τα λεγόμενα επείγοντα περιστατικά.

Στον Πίνακα φαίνεται ότι οι ι οφθαλμίατροι βλέπουν μέχρι και 336 (!) επείγοντα περιστατικά. Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο Μ. Γούναρης σημειώνει ότι και μέσα απ' το πιλοτικό πρόγραμμα του «184» φάνηκαν «οι τραγικές ελλείψεις που υπάρχουν και σε επίπεδο υποδομής και επίπεδο προσωπικού».

Κι ενώ υπάρχουν τέτοιες τεκμηριωμένες μελέτες - και χωρίς κόστος - απ' τους λειτουργούς υγείας του ΙΚΑ, η πλειοψηφία της διοίκησης του Ιδρύματος προχώρησε στην εκπόνηση μελέτης -κάμποσων εκατομμυρίων δραχμών - που θα εξετάσει τα αποτελέσματα της ικανοποίησης των τηλεφωνικών ραντεβού. Μάλιστα, σύμφωνα, με μελέτη που έγινε για λογαριασμό του ΙΚΑ, η καινούρια υπηρεσία συνέβαλε στην αύξηση της συνολικής ικανοποίησης των ασφαλισμένων μόλις κατά 6,8% (5/11/2002).

Κι ύστερα από όλα αυτά, ήρθε ο διορισμένος απ' την κυβέρνηση διοικητής του ΙΚΑ Μ. Νεκτάριος να δηλώσει (27.11.2002) ότι για τις καραμπόλες στο «184» φταίνε οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι που δεν προσέρχονται στα ραντεβού και ότι θα τους νουθετήσει με επιστολές...