Κλασική φωτογραφική ερμηνεία
Παρασκευή 20 Δεκέμβρη 2002

«Η χορεύτρια Nikolska στην Ακρόπολη». Αθήνα 1929
Μια ξεχωριστή φωτογραφική έκθεση, εγκαινιάζεται σήμερα στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών «Γ. Καρύδη», στη Φιλοθέη (Αριάδνης και Νιόβης, τηλ. 210 6749.860). Πρόκειται για την έκθεση με τίτλο «Nelly's, Σώμα και χορός», η οποία διοργανώνεται σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη και το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας. Οι φωτογραφίες που εκτίθενται είναι 16 πρωτότυπες εκτυπώσεις από τη Δρέσδη, τη Σαξονική Ελβετία, καθώς και την Αθήνα και 76 σύγχρονες εκτυπώσεις από τα πρωτότυπα αρνητικά της φωτογράφου, που σφράγισε με την καλλιτεχνική της δημιουργία τον 20ό αιώνα στην Ελλάδα.

Η Ελλη Σουγιουλτζόγλου - Σεραϊδάρη, γνωστή ως Nelly's, γεννήθηκε στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας το 1899 και πέθανε στην Αθήνα το 1998. Μετά το τέλος των γυμνασιακών της σπουδών, ακολουθεί τον αδελφό της στη Δρέσδη της Γερμανίας, για να σπουδάσει ζωγραφική και μουσική. Στράφηκε, όμως, για βιοποριστικούς λόγους, στη φωτογραφία. Το 1924 επιστρέφει και εγκαθίσταται στην Αθήνα. Φωτογραφίζει τους Μικρασιάτες πρόσφυγες, την παλιά Αθήνα και έχοντας συνείδηση ότι καταγράφει τους εθνικούς θησαυρούς, φωτογραφίζει τις ελληνικές αρχαιότητες, ιδιαίτερα τα μνημεία της Ακρόπολης. Το 1930, της ανατέθηκε από την Εύα και τον Αγγελο Σικελιανό η φωτογράφιση των Β` Δελφικών Εορτών.

Οπως σημειώνει η Ειρήνη Μπουντούρη: «Οι πειραματισμοί με το φυσικό φως σε διαφορετικές στιγμές της ημέρας, η αποτύπωση των αρχαίων ναών στη διαμνημειακή τους σχέση μέσα από το φωτογραφικό τέχνασμα των "παραθύρων", οι λήψεις από κάτω προς τα πάνω, η φωτογράφιση των Καρυάτιδων de dos, αποτελούν αριστουργήματα... Οι φωτογραφίες χορού ξεχωρίζουν για τη θεματική τους συνοχή και την αισθητική τους αρτιότητα, αποτελώντας δείγματα πρώιμης δημιουργικότητας: καλύπτουν την περίοδο 1923 - 29. Δεν είναι τυχαίο, πως το ενδιαφέρον της Nelly's για το χορό διαμορφώνεται στη Δρέσδη, όπου κατά το μεσοπόλεμο είχε αναπτυχτεί στενή σχέση ανάμεσα στο μοντέρνο χορό και τη φωτογραφία».

Στη σειρά των φωτογραφιών για την Ακρόπολη αποκαλύπτεται η προσωπική γραφή της φωτογράφου. «Φωτογραφική διαίσθηση και χορευτική δόνηση σμίγουν, κληροδοτώντας μας τις ωραιότερες φωτογραφίες χορού. Η υποβλητική παρουσία των αρχαίων μνημείων εξισορροπείται από τη διονυσιακή ανάπτυξη του χορού σε μια κλασική φωτογραφική ερμηνεία».