ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ TOY ΚΜΕ
Ενας κομμουνιστής δάσκαλός μας
Παρασκευή 24 Γενάρη 2003

Ο σύντροφός μας Γ. Μωραΐτης ήταν για εμάς, τα μέλη των εκπαιδευτικών τμημάτων του ΚΜΕ, το υπόδειγμα του κομμουνιστή δασκάλου. Με την καθοδήγησή του, λειτούργησαν για πάνω από δυο δεκαετίες τα τμήματα των νηπιαγωγών, των δασκάλων, των φιλολόγων και των φυσικομαθηματικών με αξιόλογη δραστηριότητα και έκδοση υλικού. Τελευταία εργαζόμασταν πάνω σε ειδικά εκπαιδευτικά θέματα που ο ίδιος προσπαθούσε να τα εντάξει ως πλευρές της πρότασής μας, για το ενιαίο 12χρονο σχολείο. Σταχυολογούμε μερικά από αυτά: «η λειτουργικότητα των χώρων του σχολικού κτιρίου και η χωροταξική κατανομή της σχολικής τάξης στο νηπιαγωγείο», «προγράμματα πανεπιστημιακών τμημάτων νηπιαγωγών», «μεθοδολογικές προτάσεις και κριτική προσέγγιση των βιβλίων και του μαθήματος της ιστορίας στο δημοτικό σχολείο», «η ενότητα του λογοτεχνικού φαινομένου στην Ελλάδα».

Ο Γ. Μωραΐτης ήταν για μας ένας πραγματικός κομμουνιστής δάσκαλος και άνοιξε τους ορίζοντες της σκέψης μας. Κάθε μια από τις συνεδριάσεις μας, ήταν μια ζωντανή διάλεξη για το πώς δένεται η θεωρία με την πράξη, η γνώση με τη δράση, η διαλεκτική σκέψη με τις αντιφάσεις της εποχής. Δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι «ρουφούσαμε» τα λόγια του και χαιρόμασταν τη γλωσσική ευφράδεια και το πηγαίο χιούμορ του. Ο Γ. Μωραΐτης επέμενε στον επίμονο διάλογο, στην ανταλλαγή επιχειρημάτων. Κυρίως, όμως, επέμενε, στα πνευματικά παιδιά του, όπως μας αποκαλούσε, στη γνώση της αστικής θεωρίας και παιδαγωγικής, ως προϋπόθεση για την κριτική της, από τη σκοπιά της μ-λ θεωρίας. Για κάθε μελέτη, μας «υποχρέωνε» να ακολουθήσουμε βασικές μεθοδολογικές αρχές: αποσαφήνιση του υπό εξέταση προβλήματος, αποδελτίωση του υλικού, προϋπάρχουσες μελέτες και βιβλιογραφία, σχέδιο εκπόνησης με καταληκτική ημερομηνία, «δέσιμο» της μελέτης με τις προτάσεις του Κόμματος, έκδοση του υλικού.

Ο ίδιος, μαζί με τη συντρόφισσά του στη ζωή και στον αγώνα, Ελένη Μωραΐτη, φρόντιζαν να είναι πάντοτε συνεπείς με αυτά που μας δίδασκαν. Ετήσιος προγραμματισμός στις συνεδριάσεις του γραφείου και των τμημάτων με γραπτές εισηγήσεις των υπευθύνων, συνεδριάσεις χωρίς αργοπορία, τοποθετήσεις όλων των μελών μέσα σ' ένα ευχάριστο, συντροφικό κλίμα. Απαιτούσε από εμάς τη σαφήνεια των επιχειρημάτων, τη σαφήνεια της σκέψης. Δεν ξεχνούμε τη δύσκολη περίοδο των αρχών του '90, που όλοι ήμασταν μουδιασμένοι από τις εξελίξεις από την ανατροπή του σοσιαλισμού, την καθαρότητα της σκέψης του και πώς έδενε τη μαρξιστική προσέγγιση, για τη μελέτη των προβλημάτων της εκπαίδευσης και του τόπου, στη βάση της εμπειρίας από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Στη βάση αυτή προχώρησε τη μαρξιστική σκέψη στο χώρο της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης ένα βήμα παραπέρα, επεξεργαζόμενος, εκτός των άλλων, το Σχολείο της Πολυτεχνικής Εκπαίδευσης.

Ο Γ. Μωραΐτης συχνά έλεγε ότι το κύρος του κόμματος και του ΚΜΕ ανεβαίνει μόνο όταν η ιδεολογική κατάρτιση είναι καθημερινό καθήκον μας. Οι συχνές αναφορές του στο έργο των κλασικών, κατέδειχνε την υποχρέωσή μας για την επιστροφή στο μ-λ βιβλίο, ως προϋπόθεση για τη δουλιά μας. Ο Γ. Μωραΐτης μας δίδαξε όμως, και πάνω από όλα, την κομμουνιστική ανιδιοτέλεια και σεμνότητα για τα προβλήματα του λαού μας.

Η απώλεια του συντρόφου μας και δασκάλου μας, Γ. Μωραΐτη φαίνεται ορατή όσο τίποτα άλλο, τούτες τις δύσκολες ώρες που περνάμε. Ο ξαφνικός χαμός του συντρόφου μας ήταν για μας, όπως και για όλους τους συντρόφους που τον γνώρισαν και συνεργάστηκαν μαζί του, αβάστακτος. Γνωρίζουμε ότι η καλύτερη προσφορά στη μνήμη του, όσο δύσκολο είναι να ειπωθεί κάτι τέτοιο, είναι η συνέχιση του έργου του στο ΚΜΕ, στο ΚΚΕ και στην υπόθεση της εργατικής τάξης, γενικότερα.

Σαν Γραφείο του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προβλημάτων του ΚΜΕ πήραμε την απόφαση να ονομάσουμε την αίθουσα συνεδριάσεών μας σε «Αίθουσα Γ. Μωραΐτης» και να δημιουργήσουμε στο ΚΜΕ το «Αρχείο του έργου του Γ. Μωραΐτη».

* Στη μνήμη του Γ. Μωραΐτη, συμβολικά και τιμητικά προσφέραμε 120 ευρώ στο ΚΚΕ και 120 ευρώ στο ΚΜΕ.