Φουντάρουν τα ψαροκάικα
Πέμπτη 30 Γενάρη 2003

Στη «ρότα» του χαμού σπρώχνουν τους μικρούς ψαράδες κυβέρνηση και ΕΕ
Φραγμό στον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση των μικρομεσαίων αλιευτικών σκαφών και «ρότα» του χαμού τους βάζουν οι αποφάσεις της ΕΕ, που πάρθηκαν τον περασμένο Δεκέμβρη και ισχύουν από φέτος. Ενώ, η κυβέρνηση διαφήμιζε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας (ΕΠΑΛ) 2000 - 2006, για το θέμα της επιδότησης ανανέωσης, αντικατάστασης και εκσυγχρονισμού αλιευτικών σκαφών μπαίνει όριο μέχρι το 2004. Και όχι μόνο αυτό. Η ανανέωση και ο εκσυγχρονισμός για να γίνουν θα πρέπει να συνδυαστούν με μείωση της συνολικής δυναμικότητας του στόλου κατά 3% τουλάχιστον, στο διάστημα 2003 - 2004!

Για τα μικρά σκάφη κάτω των 100 κόρων, για κάθε σκάφος που ανανεώνεται θα πρέπει να αποσύρεται ένα, ενώ για τα σκάφη άνω των 100 κόρων, η σχέση εισερχόμενης προς εξερχόμενη χωρητικότητα γίνεται 1 προς 1,35. Για τα σκάφη άνω των 400 κόρων, δηλαδή τα πολύ μεγάλα, δεν τίθεται θέμα περικοπής των επιδοτήσεων ανανέωσης, αντικατάστασης και εκσυγχρονισμού. Ο μόνος όρος που τίθεται είναι τα κράτη να έχουν υλοποιήσει τους επιβαλλόμενους περιορισμούς. Δηλαδή, να φύγουν από τη μέση τα μικρομεσαία αλιευτικά σκάφη, για να πάρουν επιδότηση τα μεγάλα. Τούτο φανερώνει επίσης το τι ακριβώς επιδιώκει η ΕΕ σε βάρος των μικρομεσαίων Ελλήνων ψαράδων. Και η ειρωνεία της υπόθεσης είναι πως το 93,5% των ελληνικών σκαφών είναι κάτω των 12 μέτρων και ο μέσος όρος ηλικίας τους 23 χρόνια.

Eurokinissi

Ψαράδες, με μαύρες σημαίες, από το Λεωνίδιο, στη διαδήλωση του Ναυπλίου την προηγούμενη Παρασκευή
Το επίσης εκβιαστικό της υπόθεσης είναι πως μετά το 2004 τα μικρά αλιευτικά σκάφη θα παροπλίζονται χωρίς ενίσχυση, όπως αναφέρεται και σε σχετική ανακοίνωση της ΕΕ. Το ακόμα χειρότερο είναι ότι δε θα επιτρέπεται και η ανανέωση, αντικατάσταση και εκσυγχρονισμός σκαφών χωρίς επιδότηση, δηλαδή με αποκλειστικά έξοδα των ψαράδων. Για παράδειγμα για σκάφη μέχρι 7 μέτρα δινόταν η δυνατότητα να φτάνουν το μήκος αυτό, σκάφη μικρότερου μήκους. Το ίδιο ίσχυε και για μηχανές μέχρι 15 ίππους. Τώρα μπαίνει φρένο και στο μήκος και στην ιπποδύναμη και σ' αυτή την περίπτωση. Ο,τι ήταν το σκάφος αυτό γίνεται και σε περίπτωση αντικατάστασης ή ανανέωσης. Κι αν ήταν με κουπιά μένει έτσι. Με άλλα λόγια η ΕΕ πισωγυρίζει τους Ελληνες ψαράδες στην εποχή της... πιρόγας!

Στα παραπάνω προστίθεται και το λεγόμενο «ταμείο διάλυσης» που ψήφισε και ο Γ. Δρυς τον περασμένο Δεκέμβρη στις Βρυξέλλες και το όποιο βασικά αποσκοπεί στο να δοθούν και κάποιες ψευτοεπιδοτήσεις για την «ενθάρρυνση παροπλισμού σκαφών». Δηλαδή, για να «εξαφανιστούν» και οι μικρομεσαίοι ψαράδες!


Ρεπορτάζ
Κώστας ΔΕΤΣΙΚΑΣ