ΠΤΩΣΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ ΤΟΥ ΕΚΑΒ
Τραγική κατάληξη της αντιλαϊκής πολιτικής

Η ίδια η διαχειρίστρια εταιρία των αεροδιακομιδών ομολογεί τις ευθύνες της

Τετάρτη 12 Φλεβάρη 2003

Οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ ενώ υψώνουν τα πανό τους στο συνέδριο της ΠΟΕΔΗΝ
Οταν η υγειονομική γύμνια της νησιωτικής χώρας επιβάλλει να γίνονται χιλιάδες αεροδιακομιδές ακόμα και για απλά περιστατικά, τότε είναι και στατιστικά βέβαιο ότι θα υπάρξει ατύχημα. Πολύ δε περισσότερο όταν η κυβέρνηση εκχωρεί τη διαχείριση των αεροδιακομιδών σε μια ιδιωτική εταιρία, που έχει ως κύριο σκοπό τη μεγιστοποίηση των κερδών της.

Ετσι λοιπόν και η τρίτη πτώση ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ ήταν προδιαγεγραμμένη.

Οπως αποκαλύπτεται, το μοιραίο ελικόπτερο είχε παρουσιάσει σημαντικές βλάβες οχτώ μέρες πριν την τραγική κατάληξη. Η ηγεσία του ΕΚΑΒ και η διαχειρίστρια εταιρία «Hellitalia» γνώριζαν τα πραγματικά δεδομένα, αλλά ως συνήθως καλύπτονταν πίσω από τους «τυπικούς» ελέγχους που επιβάλλουν τα εγχειρίδια των ελικοπτέρων, αλλά και πίσω από το θολό καθεστώς ελέγχου της πτητικής ικανότητας αυτών ελικοπτέρων.

Η κατάσταση είναι τόσο απερίγραπτη ώστε η ίδια η «Hellitalia» σε επίσημο έγγραφό της προς το ΕΚΑΒ ομολογεί ότι σε περίπτωση σημαντικής βλάβης στο συγκεκριμένο ελικόπτερο (διαρροή λαδιού από το κιβώτιο μετάδοσης ισχύος) οι τεχνικοί της δεν έκαναν καλά τη δουλιά τους και γι' αυτό η «εταιρία προέβη σε αυστηρή σύσταση προς το τεχνικό προσωπικό της, προκειμένου στο μέλλον να αποφεύγονται παρόμοια περιστατικά».

Το γεγονός των βλαβών πιστοποιείται και από έγγραφο του πιλότου που οδήγησε παλιότερα το ίδιο το ελικόπτερο και παρουσιάστηκε χτες βράδυ από τις τηλεοράσεις.

Στις 3.2.2003 το ελικόπτερο παρουσίασε βλάβη και ήρθε στη βάση στην Ελευσίνα, όπου και έγιναν επισκευές. Αναχωρώντας από την Ελευσίνα, αναγκάστηκε να επιστρέψει αμέσως γιατί πάλι παρουσιάστηκε βλάβη και πάλι έγιναν επισκευές. Αλλά και στην επιστροφή του για τη Μυτιλήνη παρουσίασε πάλι πρόβλημα και προσγειώθηκε αναγκαστικά στα Ψαρά.

Στα Ψαρά μεταφέρθηκαν τεχνικοί με άλλο ελικόπτερο -που πήρε μαζί του και τους γιατρούς μήπως και υπάρξει ανάγκη- και έγιναν οι σχετικές επιδιορθώσεις.

Οπως τόνιζαν ειδικοί, σε αυτές τις περιπτώσεις το ελικόπτερο έπρεπε να μεταφερθεί για έλεγχο και συντήρηση στην αρμόδια υπηρεσία. Δηλαδή στην Ιταλία, όπως έχει γίνει συμφωνία μεταξύ των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας Ελλάδας και Ιταλίας.

Ομως κάτι τέτοιο δεν έγινε. Οπως επίσης δεν έγινε και στην περίπτωση ενός άλλου ελικοπτέρου που παρουσίασε ρωγμή στην άτρακτο και επισκευάστηκε εκ των ενόντων στη βάση στην Ελευσίνα.

Το έγγραφο

Αποκαλυπτικό είναι το έγγραφο που έστειλε η ίδια η «Hellitalia» προς το ΕΚΑΒ στις 6.2.2003. «Την 5.50 της 03.02.2003 σε εκτέλεση της υπ' αριθμ. 186 αίτησης αεροδιακομιδής ασθενούς το ελικόπτερο απογειώθηκε από τη Μυτιλήνη με προορισμό την Αθήνα από όπου και προσγειώθηκε την 7.20.

Την 8.05 της 03.02.2003 το ελικόπτερο τροχοδρόμησε με σκοπό να απογειωθεί και να επιστρέψει στη Βάση του (Μυτιλήνη). Κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης παρουσιάστηκε στον πίνακα βλαβών ένδειξη XMSN OIL CHIP (ένδειξη ρινισμάτων στο λάδι του κιβωτίου μετάδοσης ισχύος) και ο χειριστής υποχρεώθηκε να επιστρέψει εκ νέου στο χώρο στάθμευσης του Αεροδρομίου Ελευσίνας γεγονός που συνέβη την 8.15 ώρα.

Για το γεγονός της βλάβης ενημερώθηκε το ΕΚΑΒ από την Επιμελητεία της HELITALIA ενώ της βλάβης επιλήφθηκε το Τεχνικό Προσωπικό της εταιρίας.

Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες ελέγχου και διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχαν ρινίσματα. Καθαρίστηκε ο ανιχνευτής και δόθηκε το ελικόπτερο διαθέσιμο για πτήση.

Πράγματι την 9.35 της ίδιας ημέρας το ελικόπτερο τέθηκε σε λειτουργία για την εκ νέου αναχώρησή του για Μυτιλήνη. Μετά την 10λεπτη λειτουργία και στη φάση της τροχοδρόμησης επανεμφανίστηκε η ίδια ένδειξη XMSN OIL CHIP και το ελικόπτερο επέστρεψε στο υπόστεγο για επανέλεγχο της βλάβης.

Το Τεχνικό προσωπικό της εταιρίας προέβη σύμφωνα με το Τεχνικό Εγχειρίδιο στην αλλαγή ελαίου του κιβωτίου μετάδοσης κίνησης και στην αλλαγή του φίλτρου. Με το πέρας των αλλαγών αυτών και σύμφωνα με το Τεχνικό Εγχειρίδιο το ελικόπτερο τέθηκε σε λειτουργία στο έδαφος για 30' (13.00 - 13.30) προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι δεν υφίσταται πλέον βλάβη, όπερ και αποδείχτηκε.

Κατόπιν αυτών το ελικόπτερο την 14.00 της ίδιας μέρας απογειώθηκε από την Ελευσίνα με προορισμό τη Μυτιλήνη.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης και ενώ το ελικόπτερο πετούσε πλησίον της νήσου Ψαρά παρουσιάστηκε ένδειξη χαμηλής πίεσης λαδιού στο Κιβώτιο Μετάδοσης Ισχύος του ελικοπτέρου και ο κυβερνήτης σύμφωνα με το εγχειρίδιο πτήσης του ελικοπτέρου προσγειώθηκε στο ελικοδρόμιο των Ψαρών (το εγγύτερο κατάλληλο σημείο) για να διαπιστώσει την αιτία της βλάβης γεγονός που συνέβη την 15.00 ώρα.

Η διαπίστωση του κυβερνήτη του ελικοπτέρου ήταν "διαρροή λαδιού από το Κιβώτιο Μετάδοσης Ισχύος" και προς τούτο ενημέρωσε την εταιρία για την αποστολή τεχνικής βοήθειας εφόσον δεν επιτρεπόταν λόγω της βλάβης αυτής η συνέχιση της πτήσης μέχρι τη Βάση του.

Με μέριμνα και με σύμφωνη γνώμη του ΕΚΑΒ:

Την 16.30 της 03.02.2003 απογειώθηκε το ελικόπτερο SX - HDU από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας (με το κατάλληλο Τεχνικό Προσωπικό) για τα Ψαρά όπου προσγειώθηκε την 17.25 ώρα. Αφού αποβίβασε το Τεχνικό Προσωπικό απογειώθηκε την 17.30 από τα Ψαρά για Ελευσίνα όπου και προσγειώθηκε την 18.25 ώρα.

Το Τεχνικό Προσωπικό της εταιρίας επιβεβαίωσε τη διαρροή, προέβη στις κατάλληλες ενέργειες έτσι όπως αυτές προβλέπονται από το Τεχνικό Εγχειρίδιο του ελικοπτέρου και το ελικόπτερο αφού εκτέλεσε λειτουργικούς ελέγχους στο έδαφος όπου πιστοποιήθηκε η ορθότητα της αποκατάστασης της βλάβης, απογειώθηκε τελικά την 19.25 από τα Ψαρά για τη Μυτιλήνη όπου και έφθασε την 20.05 της ίδιας μέρας προκειμένου να συνεχίσει την 24ωρη ετοιμότητα στη Βάση του.

Επί των παραπάνω εκτεθέντων θα θέλαμε να σχολιάσουμε ότι:

Η ύπαρξη ρινισμάτων στο Κιβώτιο Μετάδοσης Ισχύος δεν επιβεβαιώθηκε και η αλλαγή ελαίου και φίλτρου αποδείχτηκε ως η σωστή ενέργεια, όπως και το τεχνικό εγχειρίδιο υποδεικνύει.

Το θέμα της διαρροής προέκυψε από κακή προσαρμογή των αφαιρεθέντων τμημάτων για την αλλαγή ελαίου και φίλτρου κατά την εργασία επανατοποθέτησης ή από κακή συμπεριφορά των ελαστικών παρεμβυσμάτων στα σημεία προσαρμογής.

Για το τελευταίο η εταιρία προέβη ήδη σε αυστηρή σύσταση προς το Τεχνικό Προσωπικό της, προκειμένου στο μέλλον να αποφεύγονται παρόμοια περιστατικά».